Til Stortinget
Norge har blant Europas eldste bilparker med en gjennomsnittsalder
på mer enn 10 år. For første gang på fem år var det i 2007 under
100 000 biler som ble vraket mot pant. Det var 5,2 pst. færre enn
året før. Nye biler har gjennomgående lavere utslipp enn eldre biler.
Det var rundt 2,7 millioner biler på norske veier i 2007. En stor
del av disse er eldre biler som har betydelig høyere miljøskadelige
utslipp enn de nye bilene. Hele 19 pst. av personbilene var eldre
enn 15 år, og nærmere 40 pst. var eldre enn 12 år i 2007. Det tilsier
at potensialet for raskere utskifting og god miljøeffekt er stort
ved å øke vrakpanten.
I Tyskland er det innført en betydelig økning i vrakpanten til
rundt 22 000 kroner dersom man leverer inn en bil som er 10 år eller
eldre. Det har allerede gitt store effekter på salget av nye biler.
Det gir en rask miljøgevinst samtidig som forbrukere opplever lavere
pris. Samtidig vil dette bidra positivt for den norske bilbransjen
som sliter med sviktende bilsalg. Forslagsstillerne mener en ordning
som likner på den tyske bør innføres for eldre, miljøfiendtlige
norske biler for å sikre at "verstingene" på norske veier forsvinner
raskere. Det kan være naturlig å øke vrakpanten til mellom 15 000
og 20 000 kroner for biler som er eldre enn 10 år. Ordningen bør
avgrenses slik at det er de mest forurensende bilene som omfattes. Forslagsstillerne
forutsetter også at departementet finner løsninger som sikrer at
håndteringen av bilvrakene skjer på en forsvarlig måte.
Forslagsstillerne mener at finanskrisen må brukes på en konstruktiv
måte ved å forme fremtidens lavutslippssamfunn og en mer bærekraftig
utvikling. Det er en utfordring at miljøspørsmål lett kommer i skyggen
av finanskrisen. Forslagsstillerne viser til at Høyre har lagt vekt
på mulighetene Norge har nå til å endre samfunnet i miljøvennlig
retning. Flere andre land lanserer også tiltak for å premiere miljøvennlig
adferd. Det er viktig at det lønner seg for forbrukerne å velge
gode løsninger for miljøet fremover. Forslagsstillerne viser til
at Høyre, sammen med Kristelig Folkeparti, tidligere har gått inn
for en miljøbilpremie på 25 000 kroner ved kjøp av ny bil med CO2-utslipp
under 120 g/km. Kombinasjonen av høyere vrakpant for sterkt forurensende
biler og lavere avgifter for miljøvennlige biler kan bidra til kraftige
reduksjoner av miljøskadelige utslipp.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2009 fremme forslag om en kraftig økning av vrakpanten på de
eldste og mest forurensende bilene.
26. februar 2009