Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at Sosial- og helsedirektoratet og
andre har dokumentert at alkohol er involvert i 60–70 pst. av alle
voldstilfeller. Når skjenketidene økes, får vi mer vold – og omvendt.
Flere studier fra andre land viser en slik sammenheng. På Island fjernet
man i 1999 skjenketidsreguleringene og åpnet opp for skjenking nærmest
døgnet rundt. Dette førte til at politiets utrykninger og andre
oppgaver økte vesentlig mer i Reykjavik sentrum, der de fleste skjenkestedene
er lokalisert, enn i resten av byen. På akuttmottaket på sykehuset
økte antall skader på kvelder og netter i helgene vesentlig etter
liberaliseringen. Voldsrelaterte skader økte med 34 pst. I Storbritannia har
man nå opplevd det samme etter liberaliseringen av skjenketiden,
og det pågår nå en debatt i landet om heving av alkoholprisene for
å redusere forbruket. I Sverige har kriminologen Leif Lenke skrevet
en doktoravhandling om 2 000 svenske voldssaker. Han fant ut at
skjenket alkohol gir seks til ti ganger sterkere effekt på voldelighet
enn butikkjøpt alkohol. Voldsrisikoen oppstår oftere når man drikker sammen
på offentlig sted enn privat, sammen med folk man kjenner godt.
Det har noe med sosial kontroll å gjøre. Ifølge Lenke er den beste
måten vi kan motvirke vold på, å begrense skjenking på utestedene ved
nattetid.
Forslagsstillerne viser til at det i løpet av denne stortingsperioden
har vært en positiv utvikling når det gjelder skjenkepolitikken
i dette landet. Gjennom mange år har det vært en entydig liberalisering,
men de siste par årene har vi sett at flere kommuner har tatt inn
over seg de råd som politiet og andre faktisk gir når det gjelder
skjenkepolitikken. Kommunestyre etter kommunestyre har gjort endringer
i sin politikk og tatt hensyn til de råd som blant andre politiet
har gitt om å redusere på åpnings- og skjenketidene. Organisasjonen
Actis har gjort en undersøkelse som viser at 21 av de 50 største
kommunene har valgt å redusere skjenketiden. Kun én av de 50 undersøkte kommunene
gikk inn for lengre skjenketider. I flertallet av kommunene avsluttes
nå alkoholserveringen enten kl. 02.00 eller tidligere på kvelden.
I 2007 sendte politimestrene i distriktene som huser våre fire største
byer, brev til sine lokalpolitikere der de oppfordret til at skjenketidene
ble begrenset fra kl. 03.00 om natten til kl. 02.00. De var oppgitt
over at verdifull etterforskningstid ble beslaglagt av at de måtte "slåss
i gatene". De viste til at skjenkekutt betyr mindre vold og flere
ledige ressurser i politiet, noe som vil være svært verdifullt menneskelig
sett.
I Trondheim og Arendal har man vedtatt innskrenkninger, og politiet
i Trondheim mener å se en positiv utvikling. Politioverbetjent ved
Sentrum politistasjon i Trondheim, Jostein Moan, har for eksempel
sagt følgende om konsekvensene av innskrenkningene i skjenketidene:
"Det går på at det generelt er mindre beruselse, og at sentrum tømmes
fortere og tidligere enn før. Det igjen fører til at vi får mindre uro
og voldstilfeller." I Arendal mener politistasjonssjef Jan Sverre
Krogstad at resultatet av et kutt i skjenketiden har vært en nedgang
i antall ordens- og voldssaker på hele 33 pst. på ett år.
Forslagsstillerne viser til at dette er et spørsmål om statlige
lover som gir rammer, og det skjønn kommunene skal utøve. Utfordringen
er når store og viktige kommuner ikke ønsker å se hen til de råd
politiet gir. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng spesielt
til Oslo, hvor det ligger en alkoholpolitisk handlingsplan på bordet.
Handlingsplanen har ligget på is i lengre tid, noe som kan skyldes
at planen kun har ett utgangspunkt, som kommer fram i en høringsuttalelse
fra Oslo-politiet: "Oslo politidistrikt kan ikke se at noen andre
hensyn enn at næringsdrivende skal få økt sin inntjening og få færre
begrensninger, er vektlagt." Forslagsstillerne understreker at dette
er sterke ord fra politiet i en høringsuttalelse til Oslo kommune. Byrådet
valgte likevel å se bort fra dem. Nå ligger saken i bystyret. Som
også høringsuttalelsen videre gir uttrykk for: "For Oslo politidistrikt
er det overraskende og også forstemmende at kommunen ikke tar politiets
argumenter på alvor."
Forslagsstillerne mener at dette reiser noen grunnleggende spørsmål
om hva som skal til for at kommunepolitikere tar politiets innspill
alvorlig. En av de fremste politikerne fra Fremskrittspartiet i
Oslo vil heller ha døgnåpne utesteder og har foreløpig heller ikke
villet ta inn over seg de positive erfaringene man har fra andre
kommuner, der man faktisk har hørt på politiet og har strammet inn
skjenketiden. I Oslo har vi over 1 000 skjenkesteder. Forslagsstillerne
tror, som Oslos visepolitimester har uttrykt, at mange er lei av
at den enkeltes frihet skal gå på bekostning av andres trygghet.
En meningsmåling som ble utført for avisen Aften i Oslo, viser at
rundt halvparten av byens befolkning nå faktisk ønsker en innstramming
i skjenkereglene.
Forslagsstillerne viser til at dagens lovverk er et rammelovverk.
Skjenketidene for alkoholservering har en ytre ramme til kl. 03.00,
men alkohollovens hovedbestemmelse er til kl. 01.00. I Oslo og en
del andre steder er det unntaket som er blitt hovedregelen. Forslagsstillerne
mener for det første at alkohollovens ytre ramme bør endres fra
kl. 03.00 til 02.00. For det andre ønsker forslagsstillerne sterkere
sanksjoner mot skjenkesteder som bryter bestemmelsene i alkoholloven.
Vi må unngå at en del skjenkesteder spekulerer i at en kort inndragning
på et par-tre uker er verdt å ta med seg, hvis man kan hente inn
store summer ellers. For det tredje må lovverket sikre at de råd
politiet gir i denne type saker får den oppmerksomhet de fortjener.
Når politiet på faglig grunnlag gir en anbefaling som angår ordensmessige
forhold og motvirking av vold og kriminalitet, skal det etter forslagsstillernes
syn mye til for at kommunen kan overse det. For det fjerde bør det
vurderes å etablere prosjekt lik STAD-prosjektet i Stockholm. Dette
prosjektet innebærer samarbeid med salgs- og skjenkenæringen om
opplæring av personale i alkoholloven og konflikthåndtering, kombinert
med flere kontroller av salgs- og serveringsstedene. Resultatene
viser en reduksjon i salg og skjenking av mindreårige, redusert
skjenking av berusede personer og reduksjon i registrerte voldstilfeller.
Forslagsstillerne er ikke ute etter å tørrlegge sentrum i byene
eller å ta fra kommunepolitikerne det ansvaret de faktisk har, men
understreker at vi har et felles ansvar for at alle kan ferdes trygt
i det offentlige rom.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag om endring
av alkohollovens ytre ramme for servering av alkohol fra kl. 03.00
til kl. 02.00.
II
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag om endring
av alkoholloven som innebærer flere og bedre kontroller og strengere
sanksjoner mot brudd på alkoholloven, særlig når det gjelder overskjenking
og aldersgrenser.
III
Stortinget ber Regjeringen om snarest å fremme forslag om endring
av alkoholloven som innebærer en sterkere vektlegging av politiets
råd om motvirking av vold og kriminalitet.
IV
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere å gjennomføre prosjekter
etter inspirasjon fra STAD-prosjektet i Stockholm, som innebærer
samarbeid med salgsnæringen om opplæring av personale i alkoholloven
og konflikthåndtering, kombinert med flere kontroller av salgs-
og serveringsstedene.
2. april 2009