Til Stortinget
I forbindelse med klimaforliket i Stortinget ble det satt mål
om at Norge skal kutte mellom 15 og 17 millioner tonn i innenlandske
klimagassutslipp frem mot 2020. Veitransporten står for ca. 19 pst.
av de norske klimagassutslippene pr. 2008, og er dermed den tredje
største innenlandske utslippskilden. En reduksjon i utslippene fra
denne sektoren vil kunne utgjøre et vesentlig bidrag i arbeidet
med å nå målet for innenlandske reduksjoner. Ladbare biler kan gi
et viktig bidrag til å nå klimamålene.
I tillegg til reduserte klimagassutslipp kan ladbare biler redusere
lokale utslipp av NOx og partikler, og dermed bidra til bedre luftkvalitet.
Ladbare biler er også støysvake, og vil dermed fjerne støyforurensning
særlig fra områder med mye trafikk. Ladbare biler vil også kunne
spille en viktig rolle i fremtidens kraftsystem som effektreserve,
særlig med en større andel uforutsigbar vindkraft inn i kraftsystemet.
Videre gir ladbare biler en rekke muligheter for grønne arbeidsplasser
innen bl.a. aluminiumsproduksjon, utvikling og produksjon av biler
og bildeler, ladestolper og tilhørende IT-styringssystemer, avregnings-
og faktureringsløsninger m.m.
I lys av dette fremstår bruk av elektrisitet i veitransporten
som et meget godt og fremtidsrettet tiltak. I Norge har man et godt
utbygd kraftsystem, samt god tilgang til ren kraft. Dette gir oss
mulighet til å redusere utslippene fra veitransporten betraktelig frem
mot 2020, og potensielt gjøre veitransporten helt utslippsfri frem
mot 2050, uten at bilbruken må begrenses av klimahensyn eller av
andre lokale miljøhensyn.
Det offentlige disponerer anslagsvis mellom 8 000 og 10 000 personbiler,
eksklusive Posten Norge. Typiske bruksområder er for eksempel hjemmehjelpstjenesten.
Analyser av kjøremønster og bruksbehov, samt praktiske erfaringer,
peker i retning av at mange av disse med fordel kunne vært byttet
ut med elbiler. I tilegg til miljømessige fordeler vil økt bruk av
elbiler i den offentlige bilparken danne grunnlag for økte volumer
av ladbare biler i Norge, og utbygging av distribusjon- og etterservicenettverk.
Dette vil bane vei for økt tilgjengelighet og lavere pris på ladbare
biler i Norge. Dette vil ha en positiv effekt på innfasingstakten
for ladbare biler også i private flåter og i privat eie, med påfølgende
positiv effekt på miljøet.
Dagens ladbare biler er relativt sett dyrere i innkjøp, men til
gjengjeld billigere i drift. De totale kostnadene for en ladbar
bil sett opp mot en tilsvarende bensin eller dieseldreven bil er
usikre, men forventes å ligge noe høyere, i hovedsak som følge av
høyt verditap på den ladbare bilen. Denne forskjellen vil utjevnes
etter hvert som ladbare biler blir billigere i innkjøp som følge
av økte volumer og teknologiutvikling. Likevel er merkostnaden ved
innkjøp av ladbare biler i dag en vesentlig barriere for kommuner og
andre offentlige virksomheter som ønsker å ta i bruk slike biler.
Denne barrieren kan fjernes ved hjelp av ett eller flere virkemidler.
Forslagsstillerne vil peke på behovet for å opprette en tilskuddsordning
etter modell av Enova. Ordningen kunne dekket merkostnaden for offentlige
flåteeiere som tar i bruk ladbare biler, etter gitte kriterier.
Ordningen kan finansieres gjennom en avgift på avgiftspliktig drivstoff,
etter modell av Enova eller gjennom overføringer over de ordinære statsbudsjettene.
Transnova ble opprettet i forbindelse med klimaforliket i Stortinget,
og er etter planen etablert for 3 år, dvs. ut 2011. Forslagsstillerne
vil peke på at det er naturlig å opprette en slik tilskuddsordning
i forbindelse med videreføringen av Transnova.
Et annet og komplimenterende virkemiddel til en tilskuddsordning
for offentlig flåtedrift er å fjerne momsbyrden ved leasing av elbiler.
Elbiler er i dag fritatt for moms ved kjøp, men får fortsatt moms
ved leasing. Dette misforholdet gjør det billigere å eie en elbil
enn å lease den samme bilen, noe som slår meget uheldig ut for offentlige
flåteeiere som i stor grad leaser bilene sine. Et regnskapsmessig
fradrag for moms på elbiler kan for eksempel gjennomføres ved å
klassifisere elbiler som driftsmiddel.
Forslagsstillerne mener staten i større grad må bidra til at
elbiler tas i bruk i Norge.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk
av elbiler i offentlig flåtedrift.
II
Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing av elbiler
i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.
14. april 2010