Til Stortinget
Medlemmer i fagforeninger forskjellsbehandles i dag av Finansdepartementet.
Dette er fordi enkelte organisasjoner nektes skattemessig fradrag
for fagforeningskontingenten. Dette gjelder eksempelvis Fellesforbundet
for sjøfolk, som ikke innrømmes skattefradrag.
Mye tyder på at fradrag for fagforeningskontingent forbeholdes
medlemmer i de fagorganisasjoner som indirekte og direkte bidrar
til Arbeiderpartiets valgkamp, mens andre organisasjoner ekskluderes fra
fradragsordningen.
Skattelovens utgangspunkt er at ingen kontingenter er fradragsberettiget,
men at det kan gis dispensasjon. Slik dispensasjon har alle organisasjoner
som er tilknyttet LO eller YS, fått.
Fellesforbundet for sjøfolk, som er et uavhengig fagforbund,
er et eksempel på en politisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon
som nektes fradrag for fagforeningskontingent. Finansminister Sigbjørn
Johnsen begrunner dette blant annet med at organisasjonen ikke er
tilknyttet en hovedsammenslutning. En hovedsammenslutning, også
kalt «hovedorganisasjon», er i arbeidslivet en sammenslutning av
ulike fagforbund eller landsforeninger som deler de samme politiske
og faglige syn, samt verdier.
Lovverket er også utformet slik at det ikke kan dannes nye fagforeninger
som kan oppnå fordelen med skattefradrag i fremtiden. Skatteloven
begrenser nemlig muligheten for fradrag til fagforeninger opprettet
før 1977. Dette fremgår av skatteloven § 6-20, tredje ledd. Slik
loven lyder i dag, er det følgelig ikke mulig å etablere en ny uavhengig
fagforening med de samme skattemessige fordeler som de allerede
eksisterende fagforeninger. Dette er, etter forslagsstillernes syn,
diskriminering satt i system, kun for å befeste Arbeiderpartiets
maktposisjon.
For å få dispensasjon fra reglene må man søke Finansdepartementet
om dispensasjon for å få godkjent skattemessig fradrag. Fellesforbundet
for sjøfolk gjorde dette, men fikk avslag av finansministeren. I tillegg
til begrunnelsen om at man krevde tilknytning til en hovedorganisasjon,
var en av betingelsene: «… ta et visst samfunnsansvar utover egne
medlemmers interesser». Altså et krav om en overordnet politisk
agenda.
I avslaget til Fellesforbundet for sjøfolk dekker finansministeren
seg også bak at Stortinget ikke har gitt noen nærmere føringer for
departementets samtykkepraksis. Intensjonen med dette representantforslaget
er å gi en slik føring, med mål om lik behandling av alle fagforeninger.
Forslagsstillerne mener det er uhørt å stille krav til fagforeninger
om at de skal ha en utvidet politisk agenda utover sine medlemmers
interesser. Hvorvidt fagforeninger har synspunkter på norsk utenriks-/innenrikspolitikk,
er irrelevant i forhold til om de skal innrømmes skattemessig fradrag
for fagforeningskontingenten eller ikke.
Ordningen med fradrag for fagforeningskontingent har utviklet
seg til en gjenytelse for støtte til Arbeiderpartiets valgkamp,
og den beste løsningen er at ordningen snarest opphører. Den beste
likebehandlingen mellom fagorganisasjonene oppnås nemlig dersom
ingen får fradrag for fagforeningskontingent.
Forslagsstillerne mener primært det er bedre å gi generell skattelettelse
til alle arbeidstakere. Et slikt forslag har forslagsstillerne fremmet
i forbindelse med hver budsjettbehandling, og fått det nedstemt. Derfor
fremmes nå forslag om likebehandling under eksisterende skatteregler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen endre skatteloven slik at alle fagforeninger
på lik linje innrømmes skattemessig fradrag for fagforeningskontingent,
uavhengig av når de er opprettet eller hvorvidt de er tilknyttet
en hovedsammenslutning.
9. juni 2010