Til Stortinget
Havbruksnæringen er en viktig næring for landet og en betydelig
distriktsnæring. I 2008 var det 1 267 matfiskkonsesjoner og 4 867
ansatte i næringen, ifølge «Tall og Fakta om norsk eksport av sjømat
for 2009». Norsk sjømateksport var i 2009 på 44,6 mrd. kroner, og
for fjerde år på rad ble det satt ny eksportrekord for norsk sjømat.
Økningen fra 2008 var på 5,9 mrd. kroner, viser tall fra Statistisk
sentralbyrå og Eksportutvalget for fisk (EFF). Havbruket alene eksporterte
i 2009 for over 25 mrd. kroner. Det er derfor viktig at statens
forvaltning av næringen er god, slik at den kan forbli en av bærebjelkene
for verdiskaping og arbeidsplasser langs hele kysten. Næringen er også
viktig i et internasjonalt perspektiv. På grunn av den globale matvaresituasjonen
fremover har Norge et ansvar for å bidra til å møte verdens økende
matvarebehov.
Samtidig som sjømatnæringen er sårbar for miljøutfordringer,
kan havbruk selv bidra til miljøutfordringer. Det har derfor vært
et betydelig fokus, også fra næringen selv, på at næringsutøvelsen
skal være bærekraftig. Det er enighet om at det må være begrensninger
på hvor tett akvakulturanlegg kan ligge, på hvor mye fisk det kan
stå i anleggene og så videre.
Næringsutøvelsen reguleres av lov om akvakultur (akvakulturloven),
som har som formål å fremme akvakulturnæringens lønnsomhet og konkurransekraft
innenfor rammene av en bærekraftig utvikling, og bidra til verdiskaping
på kysten. Etter akvakulturloven § 30 kan den som forsettlig eller
uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov,
ilegges et overtredelsesgebyr av tilsynsmyndigheten. Forslagsstillerne
er enige i at det er behov for en hjemmel til å kunne ilegge overtredelsesgebyr. Men
forslagsstillerne mener det er av avgjørende betydning at enhver
reaksjon er i tråd med menneskerettighetene og den alminnelige rettsfølelse.
Forslagsstillerne mener det er viktig at sanksjoner etter ethvert
regelverk har en uomtvistelig lovhjemmel, er forutsigbare og at
de står i forhold til overtredelsens karakter og omfang, men også
til det sanksjonsnivået som gjelder i samfunnet for øvrig.
Til akvakulturloven § 30 er det knyttet en forskrift om reaksjoner
ved overtredelse av akvakulturloven (akvakulturreaksjonsforskriften).
I kjølvannet av overtredelsesgebyr ilagt med hjemmel i forskriften,
har det oppstått berettiget tvil om næringens rettssikkerhet ivaretas.
Forslagsstillerne viser for eksempel til at Fiskeridirektoratet,
Region Nordland, 18. januar 2008 vedtok å ilegge Polarlaks II AS
(heretter Polarlaks) et overtredelsesgebyr på 9 197 684 kroner som
følge av biomasseoverskridelse på lokalitetene Blåvika og Ytre Kilevågen.
Polarlaks hadde 467 tonn for mye fisk i sjøen. Polarlaks erkjente
å ha hatt for mye fisk i anlegget, men viser til at dette skyldes
at slakteriet de benyttet, mistet slaktetillatelsen like før fisken skulle
slaktes, at det å finne et erstatningsslakteri var vanskelig og
at selskapet dermed ble satt i en situasjon de ikke rådde over.
Før biomasseoverskridelsen var et faktum, søkte Polarlaks derfor
dispensasjon. Eier av selskapet uttalte 23. desember 2008 til Fiskeribladet
Fiskaren at «Blir boten stående, betyr det kroken på døra for bedriften.»
Selskapet Kvarøy Fiskeoppdrett AS ble ilagt et overtredelsesgebyr
på 1 105 424 kroner på grunn av overskridelse av biomassetaket.
Overskridelsen av selskapets biomassetak i Nordland i oktober 2007
var på 57 122 kilo. I dette tilfellet måtte planlagt slakting 31. oktober
2007 avbrytes grunnet værforholdene i området, og fisken ble slaktet
14 dager senere. Overtredelsesgebyret ble senere omgjort av Fiskeridirektoratet
som følge av at Fiskeri- og kystdepartementet hadde kommet til at
den aktuelle bestemmelsen som overtredelsesgebyret var ilagt i medhold
av, ikke hadde hjemmel i akvakulturloven. Kvarøy Fiskeoppdrett AS
har imidlertid nå fått nytt forhåndsvarsel om overtredelsesgebyr
for det samme forholdet fra 3 år tilbake i tid.
Forslagsstillerne viser til at etter at Sivilombudsmannen i Polarlaks-saken
(2008/2349) kom til at det var begrunnet tvil om det ilagte gebyret
var i strid med Grunnloven § 96, ble den anvendte § 10 i reaksjonsforskriften
opphevet som ugyldig. Forslag til ny forskriftsbestemmelse ble sendt
på høring, med høringsfrist 1. oktober 2010.
Forslagsstillerne viser til en jusskronikk i bladet Norsk fiskeoppdrett
nr. 9/2010, der advokatene Kenneth Steffensen og Mons Alfred Paulsen
uttaler at:
«Gjennomgangen viser at forslaget til nye forskrifter ikke
gir noen avklaring av de innvendinger Sivilombudsmannen reiste mot
de gamle forskriftene. Dette viser også at det er behov for en fornyet gjennomgang
av lovens bestemmelse om overtredelsesgebyr – eventuelt som ledd
i en generell vurdering av overtredelsesgebyret som institutt. Det
kan i den forbindelse reises spørsmål om alvorlige overtredelser
som forutsetter nærmere skyldvurderinger bør forbeholdes ordinær
straffesaksbehandling.»
Det vises også til Fiskeri- og havbruksnæringens landsforenings
høringsuttalelse av 27. september 2010 hvor det uttales at:
«Som det vil fremgå av dette høringssvar mener FHL at reaksjonsforskriftens
bestemmelser, også etter de forslag til endringer som departementet
foreslår, reiser problemstillinger i forhold til hjemmel i akvakulturloven
og Grunnloven. Etter FHLs oppfatning gir høringsforslaget inntrykk
av at departementet ikke i tilstrekkelig grad (har) tatt hensyn
til Sivilombudsmannens uttalelse i Polarlaks-saken.»
I Norske Sjømatbedrifters Landsforenings høringsbrev av 1. oktober
2010 er det for øvrig pekt på følgende:
«NSL finner det urimelig at havbruksforvaltningen skal være
både kontrollør, politi, påtalemyndighet og dommer.»
Forslagsstillerne mener det er uholdbart at oppdrettsnæringen
må leve med at det kan stilles spørsmål ved næringens rettssikkerhet,
og at overtredelsesgebyr har vist seg å bli en betydelig straffereaksjon
som ilegges av forvaltningen, uten de rettssikkerhetsprosedyrer
som foreligger ved behandling av ordinære straffesaker ved påtalemyndighet
og domstoler. Forslagsstillerne mener dette er et spørsmål av så
vidt prinsipiell og vesentlig betydning at det bør bli gjenstand
for behandling i Stortinget.
Nye matfiskkonsesjoner ble utdelt i 2009. Konsesjonsrunden har
blitt preget av dårlig forutsigbarhet for enkeltbedrifter, i de
for næringen viktige fylkene Nordland og Hordaland. Fiskeridirektoratet
har delvis trukket tilbake tildelte konsesjoner og delvis angitt
at andre kan bli trukket tilbake. Tilbaketrekningene har skjedd
etter lang tid, og har skapt uro både på de rammede arbeidsplasser
og i lokalsamfunnene. Også i næringen for øvrig er det uro, fordi
den opplever at viktig forutsigbarhet og tillit til at rammebetingelsene
er stabile, blir svekket.
Etter det forslagsstillerne forstår, skal for eksempel selskapene
Hennco AS og Telavåg Fiskeoppdrett AS ha foretatt investeringer
i størrelsesorden 20 mill. kroner, i tillit til de tildelte konsesjoner.
Fiskeribladet Fiskaren hevder den 13. oktober 2010 at det er
politisk flertall i Stortinget for å tildele «friske» laksekonsesjoner
til selskapene som ble tildelt konsesjoner sommeren 2009. Stortingsrepresentant
for Arbeiderpartiet, Lillian Hansen, uttaler at:
«Konsesjonsrunden 2009 har ikke vært bra.»
og at:
«Det må gjøres en evaluering av tildelingsrunden 2009, for
blant annet å finne ut hvorfor situasjonen har blitt som den er.
Det har blant annet gitt rom for tolkninger av tildelingskriteriene.
Det er ikke bra. Det er ikke slik vi skal behandle næringslivet.»
Stortingsrepresentant for Senterpartiet, Irene Lange Nordahl,
uttaler at:
«Det er urimelig å tildele konsesjoner i fjor sommer for så
å inndra dem ett år senere.»
Forslagsstillerne er av den oppfatning at næringen ikke kan leve
med en slik saksbehandling og en slik saksbehandlingstid, og at
en god saksbehandling er en forutsetning for rettssikkerhet. Næringens
rettssikkerhet bør vurderes helhetlig, og forslagsstillerne forstår
de ovenfor siterte uttalelsene fra stortingsrepresentantene for
Arbeiderpartiet og Senterpartiet dit hen at det vil være bred tilslutning
til å la saken bli gjenstand for behandling i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget om
rettssikkerheten i oppdrettsnæringen, herunder med forslag til en
endring av akvakulturlovens reaksjonsbestemmelse, slik at oppdrettsnæringens
rettssikkerhet forbedres og den rettslige uklarhet som råder, fjernes.
22. oktober 2010