Til Stortinget
Det har vært en utfordrende tid for jernbanen. Gjennom vinteren
2009/2010 opplevde norsk jernbanesektor sterk turbulens, vesentlig
dårligere regularitet og nedgang i antall passasjerer. Dersom situasjonen
ikke bedres denne vinteren, vil dette bety et alvorlig tillitsbrudd
overfor alle som er avhengige av at togene går når de skal. Jernbanen
utgjør en helt avgjørende del av norsk transportsektor som binder samfunnet
sammen og legger grunnlaget for både næringsliv, by- og distriktsutvikling.
Det er bred enighet om at jernbanen må styrkes, og at kvalitet
og forutsigbarhet må bedres for å øke jernbanens konkurranseevne
innenfor både person- og godstransport. Jernbanen er en rasjonell
og lite miljøbelastende transportform som også bidrar til bedre
sikkerhet på veinettet gjennom å avlaste for gods- og persontransport.
Forslagsstillerne ønsker å avvikle togmonopolet for å sikre de
togreisende et best mulig jernbanetilbud. Egnede strekninger bør
konkurranseutsettes etter en konkret vurdering. Sikkerhet skal fortsatt
være et statlig ansvar og ha prioritet nummer én. Eventuelle innsparte
midler bør brukes til å styrke jernbanen.
Resultatene av konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har vist
at dette har bidratt til lavere offentlige kostnader og bedre tilbud
til passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes
lønns- og arbeidsbetingelser. Konkurransen ga et bedre og rimeligere
tilbud og bedre passasjertall. Den nylig utgitte rapporten «På sporet
av konkurranse» som ble utgitt som TØI-rapport 1104/2010 fra Transportøkonomisk
institutt, konkluderer med at konkurranseutsettingen har styrket
potensialet for offentlig styring. Rapporten sier:
«Samferdselsdepartementet har fått økt kunnskap og kompetanse
om jernbane som følge av prosessen og dermed har bedre forutsetninger
for å stille krav til utformingen av persontransport med tog.»
Forslagsstillerne mener det er viktig at jernbanen driftes effektivt.
Driftsformen kan ikke avgjøres av ideologiske kjepphester eller
privat allergi, men må drives på den måten som gir passasjerene
et best mulig tilbud, på en rimeligst mulig måte. Kongsvingerbanen
er en banestrekning med mange av de samme utfordringer som Gjøvikbanen
var stilt overfor den gang denne ble konkurranseutsatt. Forslagsstillerne ønsker
å gi Kongsvingerbanen den samme anledning til effektiv drift og
til forbedring av tilbudet som Gjøvikbanen har fått, og foreslår
derfor en konkurranseutsetting av strekningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen konkurranseutsette passasjertransporten
på Kongsvingerbanen så raskt som mulig.
11. januar 2011