Til Stortinget
Vraket av den tyske ubåten U-864 ble funnet utenfor Fedje i Hordaland
i 2003. Vraket inneholder store mengde metallisk kvikksølv (anslagsvis
67 tonn).
I desember 2007 anbefalte Kystverket tildekking av vrak og last.
Gjennom høringer i Stortinget i forbindelse med behandling av representantforslag
fra representanter fra Fremskrittspartiet (Dokument nr. 8:33 (2006–2007),
Innst. S. nr. 193 (2006–2007) ble det dokumentert at heving av ubåten
med last var en fullt mulig alternativ løsning til Kystverkets forslag om
tildekking.
Den 17. mars 2007 sa statsminister Jens Stoltenberg på årsmøtet
i Hordaland Arbeiderparti:
«Det haster med tildekking».
Den 17. april 2007 – to dager før landsmøtet i Arbeiderpartiet
startet – sa fiskeri- og kystministeren følgende:
«På bakgrunn av høringer i Stortinget der flere aktører har
kommet opp med nye forslag til hvordan ubåten kan heves, er det
behov for mer tid til å utrede hevingsalternativet av ubåtvraket».
Kystverket kom med sin rapport i november 2008. Til forskjell
fra den forrige rapporten konkluderer de der med at det er fullt
mulig å heve ubåten.
Den 29. januar 2008 kunngjorde daværende fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen at «U 864» skal heves. Dette skrev Bergens Tidende
om saken:
«Regjeringen har bestemt seg for å heve vraket av ubåten «U-864»,
som ligger på havbunnen utenfor Fedje i Hordaland.Det opplyser kyst-
og fiskeriminister Helga Pedersen til bt.no. Den tyske ubåten U-864
ble senket i 1945 og ligger på 150 meters dyp rundt 2 kilometer
utenfor Fedje. Den var blant annet lastet med 67 tonn flytende kvikksølv
lagret på stålflasker.- Vi har lagt avgjørende vekt på den utrygghetsfølelsen
lokalbefolkningen har. Derfor har vi konkludert slik, fordi vi ønsker
at Fedje-boerne skal være trygge, sier Pedersen. Pedersen gjør dette
til tross for at Kystverket i fjor høst anbefalte regjeringen å
dekke over vraket. Kystverket og Det Norske Veritas konkluderte
etter en utredning med at tildekking gir størst miljømessig sikkerhet,
både på kort og lang sikt, ifølge NTB. Ministeren orienterte torsdag kveld
om den videre håndteringen av forurensingen i bunnsedimentene og
ubåtvraket på en pressekonferanse på Zachariasbryggen restauranthus
i Bergen. Saken legges frem for Stortinget i løpet av året, og hevingen
kan tidligst skje i 2010. Nå begynner arbeidet med å kvalitetssikre
hevingsprosjektet, som vil koste rundt en milliard kroner. Alt tyder
på at operasjonen vil bli gjennomført allerede neste vår eller sommer.
Kystministeren sier at vraket «Murmansk», som regjeringen i høst
valgte å fjerne, har hatt stor betydning.- Selv om det er to veldig
ulike vrak, er det den samme utryggheten som knyttes til skipene.
Derfor er de erfaringene derfra viktige. Lokalbefolkningen har hatt
disse båtene som gnagsår. Vi ville ikke gjenta den historien på
Fedje, sier Pedersen. - Hvordan tror du stemningen på Fedje er i
kveld?- Jeg tror stemningen der er god i dag. Jeg har selv snakket
med ordføreren og fått hennes reaksjoner. Jeg har vært på Fedje
og syntes det var nyttig å være der og snakke med folk, sier Pedersen.»
Anbudsrunde ble gjennomført. Det internasjonale bergingsselskapet
Mammoet Salvage fikk oppdraget. Kontraktsforhandlinger ble gjennomført.
Gjennomføring av oppdraget ble stoppet av Fiskeri- og kystdepartementet.
Regjeringen ville foreta fullstendig ny utredning og viste til usikkerhet
om metode og pris fremkommet gjennom kvalitetssikring av prosjektet. Samtidig
ble det forsikret fra regjeringen at «det ikke skal stå på pengene».
Det hjalp lite at Mammoet ga prisgaranti på 650 mill. kroner og
fikk sin metode klarert av henholdsvis Det Norske Veritas og Lloyds i
London. Regjeringens bevilgning til hevingsprosjektet ble senere
fjernet fra statsbudsjettet for 2010.
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen slo fast i Stortingets
spørretime onsdag 26. mai 2010 at ubåten skal heves. Bergensavisen
skrev følgende:
«Den tyske ubåten U-864 skal heves når sikkerheten er god nok,
slo fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) fast i den muntlige
spørretimen i Stortinget onsdag. Med sin uttalelse bekreftet hun
statsminister Jens Stoltenbergs utsagn fra 19. mai 2010 om at ubåten
skal heves.»
Fredag 14. januar 2011 la Kystverket frem sin nye «Konseptvalgutredning
(KVU) om håndtering av U-864». Følgende hitsettes fra utredningen:
«Konklusjoner og anbefalinger
Forstudien konkluderer med at de utredede alternativene vil redusere
den langsiktige miljørisikoen.
Nullalternativet gir kun marginale reduksjoner i miljørisikoen
og vurderes derfor ikke som en varig løsning.
Alternativ 1 innebærer en innkapsling av vrak og forurensede
sedimenter gjennom et dekke av egnet dekklag beskyttet med et erosjonslag.
Operasjonen er gjennomførbar med lav kompleksitet og liten risiko for
ytterligere spredning av kvikksølvforurensing under tiltaket.
Alternativ 2 er heving av synlige vrakdeler med påfølgende tildekking
av forurenset sjøbunn. Operasjonen er teknisk kompleks med høy risiko
for spredning av kvikksølvforurensing utover det eksisterende tiltaksområdet.
Alternativ 3 er heving av kvikksølvbeholdere fra ubåtens kjøl.
Operasjonen er mindre kompleks og omfattende enn alternativ 2. Heving
av kvikksølvbeholdere betinger sikring av vrakseksjoner og tilgang til
kjølseksjonene. Konseptet kan medføre spredning av kvikksølvforurenset
masse utover dagens tiltaksområde.
…
Samlet vurdering og anbefaling
Kystverkets vurdering er at alternativ 1,2 og 3 vil gi de ønskede
miljøeffekter ved U-864 dersom gjennomføringen blir vellykket. Miljørisikoanalysen
viser at den kortsiktige risikoen for økt forurensning er større
ved en heving og heving av last enn ved en tildekking.
På bakgrunn av mandat fra Fiskeri- og kystdepartementet (se vedlegg
A) for denne konseptvalgutredningen vurderer Kystverket tildekking
å være det minst risikofylte tiltaket og anbefaler derfor en innkapsling
av kvikksølvforurensningen gjennom tildekking av vrak og forurensede
bunnsedimenter. Kystverket har med det lagt avgjørende vekt på miljørisikoen
i sine vurderinger, men ser at også andre momenter kan analyseres
og vektlegges før endelig beslutning om konseptvalg treffes.»
Forslagsstillerne peker på at regjeringens håndtering av saken
har gitt mange års forsinkelse og hittil kostet over 70 mill. kroner.
Ubåten og kvikksølvet ligger der funnet ble gjort i 2003, men med
ytterligere 7 års påvirkning fra sjøvann og strøm.
Miljørisikoen øker for hvert år som går uten tiltak.
Saken er både av nasjonal og internasjonal betydning. Norges
omdømme som fiskerinasjon og miljønasjon utfordres av en håndtering
som gir utsettelser, endrete konklusjoner og derved også økt usikkerhet.
Nylig er det fremlagt rapport om de alvorlige konsekvensene for
Norge generelt og Vestlandet spesielt, knyttet til mulig utslipp
fra Sellafield-anlegget i England. Norske myndigheter har fått nok
en grunn til å kreve tiltak for å redusere risiko for Norge. I en slik
sammenheng er det også viktig at Norge rydder i miljøproblemer i
eget område.
Forslagsstillerne mener det nå er viktig at det gis forpliktende
og tydelige politiske signaler og at arbeid med heving av ubåten
U-864 og fjerning av kvikksølvlasten igangsettes uten ytterligere
forsinkelser.
Det er dokumentert at heving av ubåten og fjerning av kvikksølv
kan gjennomføres med akseptabel og håndterbar risiko.
Forslagsstillerne fremmer derfor følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen så snart som mulig sørge for at ubåten
U-864 heves og kvikksølvlasten fjernes, samt sørge for nødvendig
etterarbeid med sikring av forurenset havbunn. Stortinget holdes
jevnlig orientert om fremdriften av prosjektet.
2. februar 2011