Til Stortinget
Henrik Wergeland, født i 1808, bodde inntil like før sin død
i Grotten – kort vei fra maktens akse mellom Slottet og Stortinget.
Huset er i dag statens æresbolig for kunstnere, og nåværende beboer
er i ferd med å flytte ut. Det er derfor naturlig at man nå ser
en diskusjon om hvem som er verdig til å overta boligen. Per i dag
er det klart at boligen er forbeholdt en kunstner av «særlig høy
kvalitet», og det er selvfølgelig knyttet spenning til hvem som
anses å ha høy nok kvalitet til å overta Wergelands bolig etter
Arne Nordheim. På samme tid er det derimot strid og uenighet om
hvorvidt det er riktig å fortsatt benytte huset som kunstnerbolig.
Flyv ind! flyv ind! Jeg ene er,
ei tænker meer end du; kun seer
hvor Solen kan til Leeg nedlade
sig mellem Gyldenlakkens Blade.
For det er i tråd med disse ordene fra diktet «Den første sommerfugl»
Wergeland levde i Grotten. Her åpnet han sitt hjem for dem som befant
seg på utsiden. Som idéhistoriker Jan Christian Mollestad og historiker
Torleif R. Hamre skriver i Aftenposten 13. januar 2011, så ble Grotten
benyttet til langt mer enn ren forfatterbolig.
Henrik Wergeland er en av våre største forfattere, og blant enkelte
vil han fremheves som tidenes norske lyriker. Det er ingen dårlig
attest, og bør markere en høy terskel for å få rett til statlig
«æresbolig» i hans hjem. At han var kontroversiell i sin levetid, gjør
det dessuten ikke enklere å forsvare bruken av Grotten som æresbolig.
For hvordan skal politikere ha anledning til å vurdere at enkeltkunstnere
– som Wergeland – er så spesielle at de potensielt er «for store
for sin samtid»? I denne diskusjonen kan det også diskuteres om
beboere må følge Wergelands ånd – det være seg i samfunnsengasjement,
sjanger eller lignende.
Det er et paradoks at en kunstner av et slikt format ikke har
sitt eget minnested. «Sjenerøse Wergeland gjorde Grotten til et
åpent hus,» sier Mollestad og Hamre. Forslagsstillerne stiller seg
derfor uforstående til at ikke staten i dag skal gjøre det samme,
og la Grotten bli et museum og minnested for en stor lyriker. «Kom
til os, du Forstødte! Vi skulde give dig Ly. Vi ere Norges rette
Symboler: Vi ere Kjærligheden og Friheden.» var tonen i Wergelands
hus. I dag er riktignok ikke lenger spørsmålet om hvorvidt katolikker
og jøder skal få et sted å være, men hans samfunnskritikk og engasjement
er ikke mindre vesentlig av den grunn. Gjennom Norges grunnlovs
historie, som ble til i Grotten, har huset også betydning for nettopp
Grunnlovens historie. Dette understreker ytterligere at dette er
mer enn en forfatterbolig, og det er nå på tide å gjøre om Grotten
til et monument til ære for forfatteren, lyrikeren, teologen og
samfunnskritikeren Henrik Wergeland.
Friheden maa gjæstfri være,
den maa bære,
i sit Hjerte
Kjærlighedens blide Ild.
Ved sin Arne maa den gjerne
see en Fremmed fra det Fjerne,
og hans Smerte
dække med sin Ære til.
Gjestfrihet, åpenhet og imøtekommenhet. Slik var Wergelands virke
i Grotten, og slik mener forslagsstillerne at huset igjen bør bli.
Et åpent samlingssted for alle, hvor mennesker utenfor kunstens elite
kan komme inn. Hvor alle kan oppleve atmosfæren av å befinne seg
i en stor kunstners hjem, og hvor alle kan lære om mennesket Wergeland.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen iverksette arbeidet med å etablere
et museum til ære for Henrik Wergelands forfatterskap og liv i Grotten.
3. februar 2011