Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til skriftlig spørsmål til samferdselsminister
Liv Signe Navarsete i desember 2007 (Dokument nr. 15:385 (2007–2008))
om tiltak for å kvalitetssikre føreropplæringen og for å styrke publikums
stilling med hensyn til å kunne velge en god og seriøs trafikkskole.
Bakgrunnen for spørsmålet var bl.a. nullvisjonen om antallet livsfarlig
skadde og drepte i trafikken. Unge i trafikken er spesielt utsatt,
og det er en bredt etablert forståelse for at en god og kvalitetssikret
kjøreopplæring er nødvendig. Samtidig dokumenteres det fra flere
hold at det er stor forskjell på kvaliteten på kjøreopplæringen
ved de ulike trafikkskolene. Forslagsstillerne mener det fortsatt
er et stort behov for bedre kundeinformasjon rundt kvaliteten ved
trafikkskolene slik at unge kommende sjåfører får en oversikt over
kvaliteten på aktørene i bransjen. Etter forslagsstillernes syn
bør informasjon om trafikkskoler gjøres systematisk tilgjengelig
for publikum. Dette vil være et verdifullt informasjonsgrunnlag
når elever i kjøreopplæring skal velge de beste og mest seriøse
trafikkskolene.
Trafikksikkerhetsarbeidet er sammensatt og krever innsats innenfor
en rekke områder, som bedre infrastruktur, sikrere kjøretøy, økt
kunnskap, bedre kjøreferdigheter og en god kvalitetssikret opplæring. Mange
ulykker skjer på grunn av manglende kjøreerfaring, høy fart og rus.
Spesielt unge menn er utsatt; i 2010 ble 31 menn i alderen 18–24
år drept og 1 184 skadet. Forslagsstillerne mener det er viktig
at unge kommende sjåfører får en god og kvalitetssikret kjøreopplæring.
Forslagsstillerne er kjent med at det ble foretatt 169 tilsyn
i Statens vegvesen Region Øst i 2010. Disse tilsynene resulterte
i 33 pålegg, 9 advarsler og 14 inndragelser av bevillinger. Det
betyr at det ble oppdaget feil hos 33 prosent av alle trafikkskolene.
Det er mange ulike årsaker til at bevillingene blir inndratt, det
kan være brudd på forskrifter, mangel på fagledere, kjørelærere
som privat er tatt for promillekjøring osv. På landsbasis har Statens
vegvesen i 2010 utstedt 171 pålegg, 27 advarsler og inndratt 27 bevillinger.
Forslagsstillerne har fått opplyst fra Statens vegvesen Region Øst
at useriøse aktører i bransjen utgjør et trafikksikkerhetsproblem
og at de ikke har ressurser nok til å foreta så mange kontroller
som ønskelig for å rydde opp i bransjen.
For mange unge er det en stor investering å ta førerprøven. Det
er stor variasjon i pris på de ulike kjøreskolene. Forbrukerrådets
landsomfattende undersøkelse av 76 kjøreskoler i 2006 viser prisforskjeller på
nesten 10 000 kroner for samme kjøreopplæringspakke. Etter forslagsstillernes
syn er det rimelig å anta at pris i mange sammenhenger kan styre
valget av kjøreskole. En rimelig trafikkskole kan indikere dårligere
kvalitet og opplæring. Samtidig er ikke høy pris en garanti for
høy kvalitet.
Etter forslagsstillernes syn vil et offentlig register som inneholder
strykprosent, og andre relevante forhold som Statens vegvesen undersøker
under sine tilsyn, medføre bedre opplæring og bedre trafikkskoler, som
igjen gir bedre trafikksikkerhet og bedre bilførere. Et lett tilgjengelig
offentlig register over kjøreskolene og kvaliteten på tjenestene
vil gi muligheter for bedre og reflekterte valg uavhengig av prisen
på tilbudet. Det er etter forslagsstillernes syn flest seriøse aktører
i bransjen. Å offentliggjøre resultatene fra tilsyn med trafikkskolene
vil være et positivt tiltak for å luke ut useriøse aktører. I tillegg
er det et demokratisk prinsipp med åpenhet rundt denne typen informasjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen opprette et offentlig register over
autoriserte trafikkskoler. Registeret bør inneholde relevant offentlig
tilgjengelig informasjon som er aktuell for elevers valg av trafikkskole,
detaljer fra undersøkelser fra Statens vegvesen om trafikkskolene
og strykprosenten ved den enkelte trafikkskole.
15. februar 2011