Til Stortinget
Om lag 1/3 av dem som starter videregående opplæring, har ikke
oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Disse fordeler
seg i to grupper: de som har sluttet underveis, og de som har fullført
uten å bestå alle fag. Våren 2010 strøk 14 pst. av elevene som hadde
eksamen i norsk sidemål, 8 pst. i norsk hovedmål og 11 pst. i engelsk
for yrkesfaglige utdanningsprogram. Disse elevene må enten avslutte sin
utdanning eller ta en ny eksamen før de får bevis på fullført videregående
opplæring.
Selv om videregående skole ikke er obligatorisk, er det for de
fleste nødvendig med denne kompetansen i et arbeidsliv som setter
stadig høyere krav til kompetanse og effektivitet.
NIFU STEP rapport 13/2008 undersøkte gjennomføring, bortvalg
og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant ungdommer
på Østlandet. Undersøkelsen viser at omtrent 2/3 av dem som ikke hadde
fullført og bestått videregående opplæring fem år etter at de gikk
ut av grunnskolen, hadde gjennomført uten å bestå. Halvparten av
disse var registrert med stryk i ett eller flere fag (10 pst. av
det totale kullet). De fleste av disse har trolig ikke ønsket å
avslutte sitt skoleløp, men mangler bestått standpunkt eller eksamen
i alle fag. Av disse er det godt over halvparten som har strøket
i kun ett fag. En bestått eksamen i det faget/de fagene de har strøket
i, vil gi elevene et vitnemål.
For å gi denne gruppen en enkel mulighet til å få et fullverdig
vitnemål har noen fylkeskommuner (for eksempel Østfold, Rogaland,
Hedmark, Aust-Agder og Buskerud) gitt elevene mulighet til sommerskole og
en ekstra eksamen høsten etter at de var avgangselever. Elevene
får intensiv undervisning i noen dager og går opp til eksamen kort
tid etter. Østfold fylkeskommune ga i 2009 et slikt tilbud til dem
som hadde strøket i matematikk. Over 80 pst. av dem som deltok,
gikk opp til eksamen og bestod. Fylkeskommunens mulighet til å arrangere
en slik eksamen er imidlertid begrenset til de fagene der eksamen
er gitt lokalt. I fag der eksamen er gitt sentralt med lik dato for
hele landet, må elevene vente til ordinær eksamen før jul, noe som
naturlig nok begrenser deres motivasjon for å bruke ferien på sommerskole
og reduserer effekten av en slik sommerskole. Blant fagene som er gitt
sentralt er norsk og engelsk. Mange av dem som stryker, gjør det
i nettopp ett eller begge disse fagene. Den nevnte NIFU STEP-rapporten
viser at over 20 pst. av dem som har strøket på VKII/allmennfaglig påbygning,
kun hadde strøket i norsk. I tillegg hadde over 20 pst. strøket
i norsk og/eller engelsk og minst ett annet fag. Nesten halvparten
av dem som har strøket er det altså umulig for fylkene å gi et tilbud
til om ekstra eksamen.
Forslagsstillerne mener fylkene også bør få mulighet til å tilby
denne typen kurs i de største fagene der eksamen er gitt sentralt.
Det er behov for et visst elevgrunnlag for å arrangere og sensurere
eksamener i disse fagene på en god måte. Når så mange fylkeskommuner
allerede arrangerer sommerskole, betyr det imidlertid at mange også
vil gripe muligheten til å arrangere eksamen i disse fagene og at
elevgrunnlaget da vil bli tilstrekkelig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det arrangeres
eksamen i norsk og engelsk på slutten av elevenes sommerferie, med
oppstart høsten 2011.
9. mars 2011