Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Dagrun Eriksen og Geir Jørgen Bekkevold om å avholde ekstra eksamen i fagene norsk og engelsk for å hindre bortvalg og sikre at flere får studiekompetanse

Dette dokument

  • Dokument 8:105 S (2010–2011)
  • Dato: 09.03.2011
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Om lag 1/3 av dem som starter videregående opplæring, har ikke oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Disse fordeler seg i to grupper: de som har sluttet underveis, og de som har fullført uten å bestå alle fag. Våren 2010 strøk 14 pst. av elevene som hadde eksamen i norsk sidemål, 8 pst. i norsk hovedmål og 11 pst. i engelsk for yrkesfaglige utdanningsprogram. Disse elevene må enten avslutte sin utdanning eller ta en ny eksamen før de får bevis på fullført videregående opplæring.

Selv om videregående skole ikke er obligatorisk, er det for de fleste nødvendig med denne kompetansen i et arbeidsliv som setter stadig høyere krav til kompetanse og effektivitet.

NIFU STEP rapport 13/2008 undersøkte gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant ungdommer på Østlandet. Undersøkelsen viser at omtrent 2/3 av dem som ikke hadde fullført og bestått videregående opplæring fem år etter at de gikk ut av grunnskolen, hadde gjennomført uten å bestå. Halvparten av disse var registrert med stryk i ett eller flere fag (10 pst. av det totale kullet). De fleste av disse har trolig ikke ønsket å avslutte sitt skoleløp, men mangler bestått standpunkt eller eksamen i alle fag. Av disse er det godt over halvparten som har strøket i kun ett fag. En bestått eksamen i det faget/de fagene de har strøket i, vil gi elevene et vitnemål.

For å gi denne gruppen en enkel mulighet til å få et fullverdig vitnemål har noen fylkeskommuner (for eksempel Østfold, Rogaland, Hedmark, Aust-Agder og Buskerud) gitt elevene mulighet til sommerskole og en ekstra eksamen høsten etter at de var avgangselever. Elevene får intensiv undervisning i noen dager og går opp til eksamen kort tid etter. Østfold fylkeskommune ga i 2009 et slikt tilbud til dem som hadde strøket i matematikk. Over 80 pst. av dem som deltok, gikk opp til eksamen og bestod. Fylkeskommunens mulighet til å arrangere en slik eksamen er imidlertid begrenset til de fagene der eksamen er gitt lokalt. I fag der eksamen er gitt sentralt med lik dato for hele landet, må elevene vente til ordinær eksamen før jul, noe som naturlig nok begrenser deres motivasjon for å bruke ferien på sommerskole og reduserer effekten av en slik sommerskole. Blant fagene som er gitt sentralt er norsk og engelsk. Mange av dem som stryker, gjør det i nettopp ett eller begge disse fagene. Den nevnte NIFU STEP-rapporten viser at over 20 pst. av dem som har strøket på VKII/allmennfaglig påbygning, kun hadde strøket i norsk. I tillegg hadde over 20 pst. strøket i norsk og/eller engelsk og minst ett annet fag. Nesten halvparten av dem som har strøket er det altså umulig for fylkene å gi et tilbud til om ekstra eksamen.

Forslagsstillerne mener fylkene også bør få mulighet til å tilby denne typen kurs i de største fagene der eksamen er gitt sentralt. Det er behov for et visst elevgrunnlag for å arrangere og sensurere eksamener i disse fagene på en god måte. Når så mange fylkeskommuner allerede arrangerer sommerskole, betyr det imidlertid at mange også vil gripe muligheten til å arrangere eksamen i disse fagene og at elevgrunnlaget da vil bli tilstrekkelig.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det arrangeres eksamen i norsk og engelsk på slutten av elevenes sommerferie, med oppstart høsten 2011.

9. mars 2011