Norge har en av verdens høyeste særavgifter på bensin. Samtidig
har Norge nå et historisk høyt prisnivå på råolje.
De norske særavgiftene på bensin er for 2011 5,50 kroner pr.
liter svovelfri bensin og 5,54 kroner pr. liter lavsvovlet bensin,
inkl. CO2-avgift. I tillegg kommer merverdiavgift. Av en bensinpris
til forbruker på 14 kroner pr. liter lavsvovlet bensin er dermed 8,30
kroner særavgifter og merverdiavgift. Bensinen alene koster 5,70
kroner pr. liter. Tilsvarende av en autodieselpris på 14 kroner
pr. liter består 7 kroner av særavgifter og moms. Autodiesel alene
koster 7 kroner pr. liter.
De fleste land i Europa har en befolkningstetthet som er langt
større enn i Norge, noe som tilsier at behovet for personbil skulle
være lavere enn i Norge. I tillegg fører den tette befolkningskonsentrasjonen
i Europa til at kollektivtransporttilbudet er vesentlig bedre enn
i Norge.
I Norge er avstandene store, og befolkningen er spredt over store
områder, noe som gjør kollektivtransport lite egnet. I de fleste
deler av landet er befolkningen helt avhengig av personbilen for
å kunne komme til og fra arbeid, og for å kunne delta i det sosiale
liv. Det er ikke uvanlig at mennesker daglig må kjøre 100 km for
å komme seg til og fra arbeidet, og for de fleste av disse pendlerne
eksisterer det ikke et kollektivtilbud.
Det er heller ikke uvanlig at foreldre må kjøre 40–50 km flere
ganger i uken for at barna skulle kunne delta på idrettstreninger,
musikkøvelser eller andre fritidsaktiviteter.
Det særnorske nivået på bensin- og dieselavgiftene forsterker
avstandskostnadene, og derved kostnadene for dem som bor i spredt
bebygde områder. Dette fører til at folk flytter inn til større
sentra, ikke fordi de ønsker det, men fordi kostnadene generelt
sett blir for høye.
Sammenlignet med det øvrige Europa er selv det sentrale Østlandsområdet
å regne som et forholdsvis spredt bebygd område, med lange avstander.
Dette gjør at bilen i mange tilfeller er det eneste reelle alternativ
for folk flest.
Forslagsstillerne finner det derfor naturlig at bensinavgiften
i Norge er lavere enn i de øvrige landene i Europa som er tett befolkede.
Forslagsstillerne ønsker derfor at Stortinget vedtar et prinsipp
om hvordan nivået på bensinavgiften skal være.
I løpet av året varierer prisene på bensin og diesel med markedsprisen
på olje, og dette fører til at prisen på bensin og diesel er svært
ustabil. Siden årsskiftet har pumpeprisen på bensin steget med ca.
én krone pr. liter, og det ser ut til å øke. Grunnen til økningen er
at den internasjonale oljeprisen har økt kraftig som følge av urolighetene
i Nord-Afrika og Midtøsten. Dette fører til at den norske stat tar
inn flere milliarder kroner ekstra.
Næringslivet og arbeidsplasser rammes også av høye drivstoffpriser.
De fleste bedriftene som produserer varer og tjenester, er avhengige
av å bruke bil. Enten for å frakte personer til og fra arbeidsplassen eller
for å frakte varer til markedet. I et land som Norge med store avstander
til markedene rammes produksjonsbedrifter ekstra hardt av høye drivstoffpriser.
Dette svekker konkurranseevnen for bedrifter, spesielt de som er
avhengige av lange transporter for å nå inn til markedet, og styrker
likeledes bedrifter som ligger nært markedet ute i Europa. Dette
er en distriktsfiendtlig politikk, som kan føre til at bedrifter flytter
fra distriktene og inn til markedene i Europa.
Hvis dagens oljepris blir årsgjennomsnitt, vil staten øke sine
inntekter fra norsk oljeproduksjon med om lag 60 mrd. kroner. Økte
oljepriser vil i tillegg gi staten økte avgiftsinntekter i form
av merverdiavgift, noe som bilistene må betale. Dette fører til
at bilistene ikke bare må betale ekstra for den skyhøye oljeprisen,
men i tillegg må de også betale mer avgift til staten. Staten tjener
med andre ord både på høyere oljepris og høyere avgift.
Når staten tar inn milliarder av kroner ekstra på grunn av høyere
oljepris, er det urimelig at norske bilister skal bli den tapende
part, med bensinpriser over 14 kroner pr. liter.
På denne bakgrunn ønsker forslagsstillerne et system med en fleksibel
bensinavgift, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og
motsatt. På denne måten vil en oppnå en stabil utsalgspris på bensin,
uavhengig av markedssvingninger på olje.
Uavhengig av nytt avgiftssystem mener forslagsstillerne at det
med bakgrunn i begrunnelsen i dette representantforslaget er nødvendig
å sette ned avgiftene på bensin og autodiesel med virkning fra 1. mai 2011
med 2 kroner pr. liter.
Provenyvirkningen av en nedsettelse av drivstoffavgiftene er
liten i forhold til de ekstra inntekter som tilføres statskassen
som følge av høy oljepris. Eksempelvis vil en økning i oljeprisen
på 10 kroner pr. fat øke statens netto kontantstrøm i 2011 med 4,9 mrd.
kroner ifølge Finansdepartementet (spørsmål 175 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe til statsbudsjettet for 2011). Betalte skatter og
avgifter vil også øke det påfølgende året. Som en tilnærming kan man
bruke denne virkningsberegningen også ved større endringer i oljeprisen,
dvs. at virkningstallet kan multipliseres med 5 ved en endring i
oljeprisen på 50 kroner osv.
Oljeprisen er pr. 22. februar 2011 på 607 kroner (hegnar.no),
dvs. 122 kroner høyere pr. fat enn lagt til grunn i statsbudsjettet
for 2011. Dersom dette blir gjennomsnittsprisen for 2011, vil inntektene
som en illustrasjon øke med om lag 60 mrd. kroner.
Én krone i redusert drivstoffavgift på bensin reduserer statens
inntekter med 1,45 mrd. kroner påløpt og 1,30 mrd. kroner i bokført
virkning for hele 2011.
Én krone i redusert drivstoffavgift på diesel reduserer statens
inntekter med 2,57 mrd. kroner påløpt og 2,36 mrd. kroner i bokført
virkning for hele 2011.
En redusert avgift fra for eksempel 1. mai 2011 vil medføre tilsvarende
lavere avgift.