Forslagsstillerne viser til at det i 2016 er ti år siden forrige
skattereform som medførte et flatere og bredere skattesystem. Nå
er det på tide med en gjennomført omlegging fra rød til grønn skatt.
Det betyr både at miljøavgiftene må økes og at unntak og reduksjoner
fjernes, samtidig som dette fører til reduksjon for kroner i person-
og bedriftsbeskatningen. Men det betyr også en omlegging og miljøpremiering av
eksisterende «røde skatter». Eksempler på generelle ordninger som
kan gjøres «miljøsensitive» er for eksempel avskrivningsregler,
momsregler, Skattefunn, skatteregler knyttet til eierskap i egen
bedrift og endringer i skattesystemet for for eksempel godstransport.
Det kan for eksempel innføres fritak for (eller reduksjon i) dokumentavgift
ved kjøp/omsetting av såkalte passivhus.
Forslagsstillerne mener at det samtidig må settes et mål om at
de grønne skattene skal utgjøre om lag 25 pst. av alle skatte- og
avgiftsinntekter når reformen er gjennomført (mot ca. 6 pst. i dag).
Grønn skattekommisjon ble oppnevnt ved kgl. res. 9. desember
1994 på bakgrunn av en anmodning fra Stortinget i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 1995. Kommisjonen fikk følgende mandat:
«Et hovedmål med utredningen er å vurdere nærmere hvilken
rolle skatte- og avgiftspolitikken kan spille for å oppnå både økt
sysselsetting og et bedre miljø i et langsiktig perspektiv. Utvalget
skulle bl.a. skal vurdere:
1. Norske og internasjonale erfaringer,
bl.a. i lys av gjennomførte utredninger.
2. Hvordan hensynet til både behovet for økt sysselsetting
og til et bedre miljø kan ivaretas med å vri beskatningen over fra
arbeidskraft til aktiviteter som innebærer økt bruk av ressurser
og økt forurensning.
3. Utvalget bør også se på virkninger av energibruk og næringsstruktur,
og på hvilke aktiviteter og bransjer som blir stimulert gjennom
skatte- og avgiftspolitikken. Norges rolle som stor produsent og
eksportør av energi og ønsket om å være et internasjonalt pådriver-
og foregangsland innen miljø- og energipolitikken bør også ivaretas.
Praktiske virkninger på bransjer og enkeltbedrifter bør vurderes
for å få oversikt over aktuelle overgangsproblemer knyttet til skattesystemendringer.
4. Utvalget bør ha et langsiktig perspektiv: Hvordan kan
en grønn skattereform, som forutsettes å være provenynøytral, over
tid bidra til både en bærekraftig utvikling og en næringsstruktur
med høy sysselsetting.»
Utvalgets anbefalinger ble presentert 6. juni 1996 for daværende
finansminister Sigbjørn Johnsen. I oppfølgingen av Grønn skattekommisjon,
St.prp. nr. 54 (1997–1998) Grønne skatter, skrev den daværende regjering
(Bondevik I) bl.a. følgende:
«Regjeringen ser en omlegging av skattesystemet med økt vekt
på grønne skatter som et langsiktig strategisk valg. Denne proposisjonen
representerer derfor ett viktig skritt i omleggingen av skatte-
og avgiftssystemet.»
Forslagsstillerne er enig i at en omlegging av skattesystemet
med økt vekt på grønne skatter er et viktig langsiktig strategisk
valg, men er av den oppfatning at verken den daværende eller senere
regjeringer i tilstrekkelig grad har fulgt opp Grønn skattekommisjons
anbefalinger. Forslagsstillerne viser til tabellen som følger som
etter beste evne tar for seg det meste av de operative grepene Grønn
skattekommisjon foreslo og i hvilken grad disse forslagene er fulgt
opp.
Tiltak | Gjennomført | Delvis gj.ført | Ikke gj.ført | Merknad |
Likebehandling av bensinavgiften og autodieselavgiften
| | | x | |
Innføring av autodieselavgift på busser | | | x | |
Innføring av avgifter på gass brukt i kjøretøy | | | x | |
Tidsdifferensierte satser i bomringer | | x | | Beslutninger om dette fattes stort sett på lokalt nivå |
Likebehandling av engangsavgifter på biler (avvikling
av grønne skilt) | | x | | |
Redusert transportstøtte til landbruk og fiskeri | | x | | |
Ikke offentlig støtte til bygging av skogsveier | | x | | Avviklet av Bondevik II, gjeninnført av Stoltenberg II
i 2007-budsjettet |
Avvikling av frakttilskudd for bensin etc. | | x | | Avviklet av Bondevik II, gjeninnført av Stoltenberg II
i 2010-budsjettet |
Reduserte bevilgninger til samfunnsøkonomisk ulønnsomme veiprosjekter
| | x | | Samferdselsprosjekter er generelt underlagt strengere
kvalitetssikring og samfunnsøkonomiske analyser |
Avvikle støtte til kullgruvdrift på Svalbard | | | x | |
Øke CO2-avgiftene på alle anvendelser til 50,- pr. tonn
på kort sikt og deretter videre opptrapping | | x | | |
Økte SO2-avgifter | | x | | |
Innføre piggdekkavgift | | x | | Kommunalt ansvar. Gjort delvis i Oslo og Bergen |
Innføre differensiert årsavgift på tyngre kjøretøy | x | | | |
Innføre refunderbare produktavgifter på avfall | | | x | |
Differensiert avgiftssystem for drikkevareemballasje | | x | | |
Innføre sluttbehandlingsavgift på avfall | x | | | |
Innføre miljødifferensiert årsavgift på fritidsbåter | | | x | |
Innføre avgifter på helse- og miljøskadelige stoffer | | x | | Forslaget er begrenset til miljøgiftene trikloreten, kobber
og kadmium og differensierte avgifter på plantevernmidler etter skadelighetsnivå |
Innføre veiprising | | | x | |
Innføre avgift på utslippskonsesjoner | | x | | |
Innføre støyavgift på fly | | | x | |
Innføre miljødifferensierte avgifter på skip og skipsfart
| | x | | |
Innføre naturavgift (grunnrenteavgift) | | | x | |
Avvikle subsidierte kraftkontrakter med industrien | x | | | |
Utvidelse av området for merverdiavgiften | x | | | |
Generelt er selvfølgelig anbefalingene fra kommisjonen preget
av sin tid, med historisk sett høy arbeidsledighet. Kommisjonen
argumenterte derfor også en del for «effektivisering i det generelle
skattesystemet» i Norge. I rapporten skriver kommisjonen bl.a. følgende:
«Miljøavgifter og boligskatt er blant de minst vridende skattene,
mens arbeidsgiveravgift og investeringsavgift er de mest vridende
skattene. Reduksjon av de mest vridende skattene, kombinert med
økninger i de minst vridende skattene, innenfor en provenynøytral
ramme, vil øke effektiviteten i det norske skattesystemet og bedre
virkemåten i norsk økonomi uavhengig av miljøvirkningene. Slike
skatteendringer har derfor en selvstendig begrunnelse.»
Som kjent ble investeringsavgiften avviklet av regjeringen Bondevik
II, men som følge av budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet, Venstre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet høsten 2000.
På et usikkert anslag anslo kommisjonen i 1996 at summen av forslagene
listet opp over, kunne innbringe om lag 8–9 mrd. kroner (tilsvarende
12 mrd. i 2011-kroner) i økte inntekter for staten, tilsvarende en
reduksjon i arbeidsgiveravgiften på om lag 2 prosentpoeng.
Det er forslagsstillernes syn at Grønn skattekommisjon ikke på
langt nær ble fulgt opp på en tilstrekkelig måte, noe også tabellen
over viser. Enkelte tiltak har sågar blitt reversert etter først
å ha blitt fulgt opp. I tillegg kommer at i tiden etter 1996–1997
har Norge fått betydelig økte utfordringer knyttet til bl.a. klimautslipp
og at Stortinget, bl.a. gjennom klimaforliket (Innst. S. nr. 145
(2007–2008)), har fastsatt svært ambisiøse målsettinger for reduksjoner
i de norske klimagassutslippene, som etter forslagsstillernes syn
ikke er realistiske uten at det samtidig finner sted et kraftfullt
grønt skatteskifte.
Forslagsstillerne viser også til at ulike representanter for
både regjering og regjeringspartier med jevne mellomrom tar til
orde for en grønn skatteomlegging. Senest den 6. april 2011 uttalte
finansminister Sigbjørn Johnsen følgende fra Stortingets talerstol etter
spørsmål fra representanten Borghild Tenden om statsråden ser at
det er potensial for en større vridning fra rød til grønn skatt:
«Ja, det vil nok være et potensial for å vri beskatningen i
en mer grønn retning, og jeg vil anta at det vil bli et veldig sentralt
spørsmål i tiden framover (…) Et annet eksempel på vridning av skatten
i grønn retning er den omleggingen som har skjedd, og som fortsatt
skjer når det gjelder engangsavgiften på biler, som gjør at miljøvennlige
biler får langt mindre engangsavgift, og man har fått ned CO2-utslippet
fra nye biler. Så det viser at det på flere områder er mulig å vri
beskatningen i grønn retning, og jeg er ganske sikker på at dette
kommer til å bli et viktig tema også for denne regjeringen framover.»
Verken finansministerens eller andre representanters velmenende
ord om et grønt skatteskifte følges imidlertid opp i tilstrekkelig
grad i de årlige budsjettproposisjonene. I Prop. 1 LS (2010–2011)
Skatter og avgifter 2011, skrives det svart på hvitt at regjeringen
ikke har endret på mer enn i underkant av 1,7 mrd. kroner fra 2005
til 2011 når det gjelder et grønt skatteskifte. Med tanke på at
regjeringen selv har valgt å holde skattenivået uendret i disse
årene, er det for forslagsstillerne både skuffende og underlig at ikke
regjeringen har benyttet anledningen til, innenfor en provenynøytral
ramme slik også Grønn skattekommisjon la opp til, å gjennomføre
et langt kraftigere skatteskifte. Forslagsstillerne viser i så måte
til Venstres alternative statsbudsjetter i samme periode hvor det
er foretatt et grønt skatteskifte innenfor en om lag provenynøytral
ramme på nærmere 20 mrd. kroner. Bare i forslaget til alternativt
statsbudsjett for 2011 foreslo Venstre et grønt skatteskifte på
om lag 5,6 mrd. kroner.
Forslagsstillerne har en visjon om at hensynet til klima og miljø
i mye sterkere grad legges til grunn for våre frie valg som forbrukere,
produsenter og investorer. Det er mulig å forene hensyn til frihet
med miljøhensyn ved å skape sterkere økonomisk motivasjon for klima-
og miljøvennlig atferd. Både skattesystemet og markedet må brukes
aktivt i miljøets tjeneste, og det må investeres i infrastruktur
som baner veien for klima- og miljøforbedringer. Forslagsstillernes
visjon er at rammevilkårene for miljøvennlig drift fører til at
det lønner seg å drive grønt. Samtidig er visjonen å utvikle et
samfunn og en hverdag som for folk flest er bedre å leve i. Et reelt
grønt skatteskifte vil være avgjørende for å nå denne visjonen. Forslagsstillerne
ber derfor regjeringen om å sette ned en ny Grønn skattekommisjon
snarest. Mandatet fra forrige grønne skattekommisjon er i aller
høyeste grad fortsatt aktuelt og kan med enkelte tilpasninger danne
utgangspunkt for arbeidet. Forslagsstillerne mener at arbeidet bør
ferdigstilles slik at en ny grønn skattereform kan innfases fra
og med 2016.