Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg, Henning Warloe og Peter Skovholt Gitmark om å åpne for forsøk med muntlige karakterer i 7. klasse på barnetrinnet

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er bred enighet om behovet for å fortsette å styrke den norske skolen. Det er positivt med fremgang på den internasjonale PISA-undersøkelsen i 2009. Likevel er det slik at elevenes resultater viser at vi er tilbake på nivå med den første PISA-undersøkelsen i 2001. Dette viser at Norge fortsatt må arbeide for å bedre elevenes prestasjoner og heve kvaliteten i skolen.

Forslagsstillerne er opptatt av at en god skole er et helt avgjørende virkemiddel for å sikre at alle elever skal ha mulighet til å utvikle sitt potensial og realisere egne drømmer for fremtiden. Vi må ha en skole med mist like høye ambisjoner på elevenes vegne som det elevene selv har når de begynner på skolen.

I arbeidet med stortingsmeldingen om ungdomsskolen fikk kunnskapsministeren og regjeringen råd fra OECD, et av verdens ledende forskningsmiljøer innen utdanningsfeltet. Blant de klare rådene fra OECD for å heve kvaliteten i norsk skole, var anbefalingen om å styrke vurderingen av og tilbakemeldingen til elevene. OECD pekte konkret på at norske elever allerede på barnetrinnet bør få en forståelse av hva som forventes av dem, og at elevene må få en innføring i hva tallkarakterer betyr.

Forslagsstillerne vil vise til at Høyre har programfestet innføring av karakterer fra 5. klasse. Partiet vil arbeide videre med hvordan dette skal skje og i hvilke fag dette kan være aktuelt. Det er i denne sammenheng interessant å gjøre forsøk der en kan vinne erfaring med hvordan karakterer kan introduseres for å styrke vurderingen av og tilbakemeldingen til elevene.

Med bakgrunn i dette, finner forslagsstillerne det nå riktig å legge til rette for forsøk med muntlige karakterer i 7. klasse og registrerer at flere kommuner ønsker å komme i gang med slike forsøk allerede fra kommende skoleår 2011/2012. I lys av rådene fra OECD mener forslagsstillerne regjeringen bør tillate forsøk med muntlige karakterer på 7. trinn slik bl.a. Oslo kommune har søkt om. Det vises i denne sammenhengen til brev sendt Kunnskapsdepartementet fra Oslo kommune med støtte fra 40 Høyre-ordførere landet over, og hvor det bes om en klargjøring på en rekke punkter knyttet til dagens regelverk.

Forslagsstillerne viser til at Kunnskapsdepartementet nylig har lagt ut melding på sine nettsider der det henvises til § 3-4 i forskrift til opplæringsloven som sier at «I grunnskolen til og med 7. klasse skal det berre givast vurdering utan karakter». Forslagsstillerne har registrert en tiltagende samfunnsdebatt om hvorvidt det bør åpnes for karakterer i barneskolen og konstaterer at det er stor avstand mellom departementets tilnærming og lokalpolitikere i flere større kommuner som klart signaliserer at det er ønskelig med forsøk med muntlige karakterer som et supplement til den skriftlige vurderingen siste året på barnetrinnet.

Høyre har programfestet innføring av karakterer fra 5. klasse. Det innebærer at partiet vil arbeide videre med hvordan dette i praksis skal skje og i hvilke fag dette kan være aktuelt. Karakterer skal supplere dagens skriftlige vurdering og bidra til tydeligere tilbakemeldinger til elever og foreldre. Det er i denne sammenheng interessant å kunne gjøre forsøk der en kan vinne erfaring med hvordan karakterer best kan introduseres for å oppnå dette.

Lokale skoleeiere som ønsker forsøk med karakterer på barneskolen har solid støtte i befolkningen for sitt syn. En undersøkelse gjengitt i Aftenposten 18. april 2011 viser at 61 pst. støtter innføring av karakterer i 7. klasse i fagene matematikk, norsk og engelsk.

Forslagsstillerne er opptatt av å lette overgangene mellom skoletrinnene. I denne sammenhengen vil en innføring av muntlige karakterer i kombinasjon med dagens skriftlige vurdering, bidra til å gjøre elevene bedre forberedt på overgangen til ungdomsskolen. Det vil derfor være hensiktsmessig å åpne for adgang til å gi elevene en forsmak på karakterer før de forlater barneskolen. Etter forslagsstillernes syn bør det kunne tillates ulike forsøk basert på søknader fra lokale skoleeiere. Imidlertid ønsker forslagsstillerne i denne omgang og som en begynnelse, å fremme forslag om at det skal legges til rette for en utvidet vurdering med forsøk med muntlige karakterer i 7. klasse.

Forslag

På bakgrunn av dette fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen åpne for forsøk med utvidet vurdering med muntlige karakterer som et supplement til skriftlig vurdering fra 7. klasse på barnetrinnet.

27. mai 2011