Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til den senere tids debatt i media, hvor
det har kommet frem at bidragspliktige foreldre kan få krav om økt
betaling når deres ekspartner får nytt barn med ny partner. Denne
problemstillingen oppstår i de tilfeller hvor bidragsmottakeren
velger maksimal permisjonstid med 80 pst. lønnsdekning, siden det
ikke praktiseres skjønnsfastsettelse av inntekt før denne blir mindre
enn 80 pst.
Stortinget og fagkomiteen har uttalt seg om denne problemstillingen
tidligere, og gjort dette i tråd med anbefalinger fra ansvarlig
fagdepartement (det daværende Barne- og likestillingsdepartementet).
I St.meld. nr. 19 (2006–2007) står det, under Del 2 «Endringer i
reglene», følgende:
«Det er ikke uvanlig at foreldre reetablerer seg med
nye barn, og det er fortsatt ansett som vanlig at mor eller far
er hjemme med små barn. Et valg om å være hjemme med nye barn, kan
imidlertid betraktes som et internt anliggende for den nye familieenheten -
et valg som bare angår dem. Foreldre som har forsørgelsesplikt for
barn fra tidligere forhold, står i utgangspunktet fritt til å innrette
seg slik de måtte ønske, men det er ikke uten videre gitt at de
med sine valg kan fri seg fra den lovbestemte forsørgingsplikten
og føre byrdene over på den andre av foreldrene eller det offentlige.
Etter departementets syn er det derfor den nye familieenheten som
er nærmest til å bære eventuelle konsekvenser av et valg om å være hjemme
med nye barn.
Departementet vil derfor foreslå at en bidragspliktig eller bidragsmottaker
som velger å være hjemme med nye barn, må bære de økonomiske konsekvensene
av dette valget.»
Familie- og kulturkomiteen sluttet seg enstemmig til dette i
Innst. S. nr. 185 (2006–2007), og presiserer spesifikt at skjønnsfastsettelse
skal benyttes i slike tilfeller som beskrevet innledningsvis:
«Komiteen støtter departementets forslag om at inntekten til
en bidragspliktig eller bidragsmottaker som velger å være hjemme
med nye barn under 3 år, vil bli gjenstand for skjønnsfastsettelse.»
Som oppfølging av denne saken kom Ot.prp. nr. 69 (2007–2008),
avgitt fra Barne- og likestillingsdepartementet 20. juni 2008. Her
presiseres det allerede innledningsvis at sakens bakgrunn er nevnte
St.meld. nr. 19 (2006–2007), samt at «Stortingets flertall har sluttet
seg til departementets drøftelser og forslag, jf. Innst. S. nr.
185 (2006–2007)», og viser således til at Stortinget har til intensjon
å rette opp i den urimeligheten som oppstår overfor den forelderen
som blir økonomisk skadelidende av den andres valg om å ta ut redusert
lønnsdekning under foreldrepermisjon.
Familie- og kulturkomiteen avgav sin Innst. O. nr. 25 (2008–2009)
27. november 2008, hvor komiteen sluttet seg til forslagene i proposisjonen.
Etter dette hadde dermed departementet plikt til å implementere endringene
i forskriften. Forskriften er endret 15. desember 2008, men ikke
i tråd med Stortingets intensjon. I den oppdaterte forskriften § 4
siste ledd heter det at «Inntekta blir ikkje rekna for å vere vesentleg
lågare dersom forelderen har ei inntekt som er opp til 20 pst. lågare
enn det han eller ho elles burde kunne oppnå», noe som er i åpenbar
strid med den opprinnelige intensjonen i saken.
Denne saken ble deretter tatt opp igjen i Stortingets ordinære
spørretime 9. november 2011, hvor statsråd Audun Lysbakken uttalte
bl.a. følgende:
«Nav har alltid operert med, og regelverket operer med,
en grense på 80 pst. der det altså er mulig å redusere sin inntekt
med inntil 20 pst. uten at det resulterer i skjønnsfastsetting.
(…)
(…) Stortinget har ikke i sin merknad og heller ikke i departementets
melding, foreslått å endre denne grensen på 80 pst.»
Det første er korrekt, og er nettopp noe av det Stortinget tidligere
har hatt intensjon om å endre. Det siste er kjernen i hva denne
saken dreier seg om. Stortingets fagkomité har enstemmig uttalt
at «inntekten til en bidragspliktig eller bidragsmottaker som velger å
være hjemme med nye barn under 3 år, vil bli gjenstand for skjønnsfastsettelse»,
og her har ikke Stortinget tatt noen forbehold om at skjønnsfastsettelsen ikke
skal gjelde over en grense på 80 pst.
Forslagsstillerne vil med dette derfor rydde opp i, og presisere
eksplisitt, en misforståelse som har oppstått etter tidligere behandling
av barnebidrag i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen om umiddelbart – og i tråd med intensjonene
i Innst. S. nr. 185 (2006–2007) og Innst. O. nr. 25 (2008–2009)
– å fremme nødvendige lovendringer for å sikre at en forelder ikke
skal belastes økonomisk i de tilfeller hvor ekspartneren velger
å være hjemme med redusert eller ingen lønn etter å ha fått nytt
barn med ny partner.
11. november 2011