Norge har store naturressurser, lang industrihistorie, god bedriftskultur,
kompetent, ansvarlig arbeidskraft og mye kapital. Gjennom over hundre
år har norsk industri benyttet norsk vannkraft og andre naturressurser
til å lage metaller for eksport, som er og har vært blant våre viktigste
inntektskilder i handel med utlandet. Bergverksindustrien kan fortsatt
høste av mineraler, og kraftbransjen kan høste av nye fornybare
kraftressurser. Dette legger grobunn for fortsatt industrisatsing
i Norge.
Samtidig har Norges olje- og gassnæring vokst med store oppgaver
og er verdensledende. Aktiviteten har løftet med seg leverandørindustrien
til en stor eksportrettet næring. Den har også vært en katalysator
for utvikling av norsk IKT-næring. Investeringer i oljenæringen
er enestående store, og har økt med over 80 mrd. kroner på få år,
noe som er en viktig forklaring på den gode sysselsettingen og aktiviteten
i norsk økonomi i disse dager.
Olje- og gassnæringen vil ikke være over på flere generasjoner
enda. Den må videreutvikles, både for Norge som energiprodusent
og teknologileverandør. Samtidig må det legges til rette for et
mangfold av næringer utover petroleumsnæringen, som kan vokse i
Norge og med et internasjonalt perspektiv. Fra stadig flere hold
uttrykkes det bekymring over en to- eller tredeling av norsk næringsliv.
Det er viktig at man politisk forholder seg til disse utfordringene.
Landets industri er avhengig av at Norge videreutvikler infrastrukturen,
bruker energiressursene fornuftig, har konkurransedyktige rammebetingelser
og gir de unge god utdannelse slik at de kan konkurrere i et stadig mer
globalt marked. Morgendagens arbeidsplasser handler ofte om å videreutvikle
og tenke nytt innen det man kan best.
Stortinget har blant annet behandlet fiskerimelding, landsbruksmelding,
forskningsmelding og petroleumsmelding. Av uforståelige grunner
har det ikke vært noen industrimelding til behandling. Potensialet,
men også utfordringene, er av en slik karakter at det ville vært
naturlig at Stortinget fikk en industrimelding til behandling.
En slik industrimelding må omhandle langt mer enn debatten om
statlig eierskap. Den må se på de økonomiske rammevilkårene, infrastrukturtilgang, stabil
energiforsyning, miljøregelverk, utdanningsinstitusjoner for rekruttering
og regelverket generelt for næringsutøvelse. Både krafttilgang og
klimapolitikk vil påvirke norsk industris konkurransesituasjon. Behovet
for flere ingeniører er prekært og må avklares for å fjerne uro
i industrimiljøene når det gjelder tilgang til kvalifisert arbeidskraft.
Tilsvarende må forskningspolitikken være tilrettelagt for teknologiutvikling
og implementering med utgangspunkt i norske miljøer. Videreutviklingen
av SkatteFunn-ordningen er viktig, så også stimulering av lærlingordningen.
Man må sikre at det snarest avklares prinsipielt at det skal
innføres en ordning med CO2-kompensasjon for strømkostnader i industrien,
og industrien bør igjen kunne eie vannkraftverk for å sikre seg
lave kraftpriser. Norsk industri må sikres tildeling av vederlagsfrie
CO2-kvoter på linje med konkurrentland. Samtidig må det stimuleres
til både utvikling av renere og mer energieffektive industriprosesser,
som i seg selv kan bli eksportvare, spesielt innen klimapolitikken.
Dessuten bør norske myndigheter være mer opptatt av å legge grunnlag
for industrietableringer i Norge.
Etter forslagsstillernes mening er det viktig å slå fast prinsipper
om konkurransedyktige rammebetingelser. Men det er like viktig å
være tydelig dersom regjeringen velger å ikke gjøre det, slik at
industrien ikke bruker knappe ressurser på tiltak som til slutt ikke
vil få politisk støtte. Det er nok å vise til flere utspill fra
regjeringspartiene om at klimakutt skal prioriteres fremfor industriarbeidsplasser,
mens man i andre sammenhenger sier industrien skal prioriteres. Slike
utspill blir selvmotsigende og forvirrende. Man kan ha ulike vurderinger
til grunn for sine beslutninger, men for næringslivet er det viktig
at grunnleggende styringsprinsipper er avklart og blir gjort kjent.
En industrimelding skal ikke ha utgangspunkt i at man primært
skal ivareta alle eksisterende arbeidsplasser. Det er naturlig med
en viss endring i industrisammensetning. Men det må samtidig bedre
identifisere potensialet for norsk industri. Industrien i Norge
har forandret seg mye gjennom tidene. Tekstil- og bekledningsindustri
samt drikkevare- og tobakksindustri er eksempler på bransjer med
store aktører som etter hvert har fått et redusert omfang. På den
annen side har olje- og gassnæringen, med leverandørindustri, fra
og med 1970-tallet vokst frem til å bli en betydelig næring. Som
i tidligere tider er norsk industri fortsatt veldig råvarebasert.
På 1950-tallet sto industrien for omtrent en fjerdedel av all
verdiskapning i landet, en andel som etter hvert har sunket til
ca. 9 pst., ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Norge har en lavere
andel industrisysselsatte enn andre europeiske land som Sverige
og Tyskland. For 2009 var antallet sysselsatte i Norge i industri
og bergverk 243 601 personer. Samtidig har metallindustrien stått
for en vesentlig eksportinntekt og viktig sysselsetting i mange
norske industrisamfunn.
Norge er et lite marked med en åpen økonomi. Gjennom utstrakt
handel bidrar man til å sikre en vekstkraftig økonomi. Dette gjør
at den økonomiske utviklingen hos Norges viktigste handelspartnere
får stor betydning også for industrisektoren. Forslagsstillerne
mener det er viktig at den konkurranseutsatte sektoren har rammebetingelser
som er konkurransedyktige på nivå med Norges handelspartnere. Det er
også viktig at man har evnen til å justere rammebetingelser på kort
sikt for å møte utfordringer som internasjonale økonomiske svingninger
kan gi det norske samfunnet.
Ifølge Norsk Industris konjunkturrapport for 2012 er det en todeling
av norsk industri som har utviklet seg over tid og som forventes
å forsterke seg de kommende år. Olje- og gassnæringens offshorevirksomhet
opplever formidabel vekst med stabilt høy oljepris, mens andre tradisjonelle
næringer sliter tungt med høye kostnader og et eksportmarked som
utvikler seg negativt. Ifølge konjunkturrapporten vil denne todelingen
bare forsterke seg med en stor etterspørselsvekst for den olje-
og gassbaserte næringen.
Mange frykter eksportindustrien går en periode i møte med stor
usikkerhet i eksportmarkedene og utsiktene for vekst for den tradisjonelle
industrien er små. I tillegg møter industrien utfordringer i form
av et særnorsk høyt kostnadsnivå samt særlige reguleringer og avgifter.
Forslagsstillerne viser til at næringsbeskatningen er til vurdering
hos flere av Norges viktigste handelspartnere med den hensikt å
redusere nivået for å stimulere til vekst. Det vil være en viktig
del av en ny industrimelding å ha vurderinger av grunnlag for endringer
i bedriftsbeskatningen i Norge som gjør at man har likeverdige konkurransebetingelser
som konkurrentlandene. Dersom bedriftene får beholde mer av sin
verdiskapning, vil det også gi bedriftene grunnlag for selv å satse
mer på forskning og utvikling. Når det gjelder offentlige bevilgninger
til forskning må næringsrettet forskning prioriteres, og et virkemiddel
som SkatteFunn må gjøres bedre gjennom at timesatsen økes.
Det må startes en opprydding og avvikling av særnorske skatter
og avgifter som gir virksomheter i Norge konkurranseulemper og gir
tap av arbeidsplasser og utflytting som resultat. Særlig gjelder
dette på miljøområdet der det eksisterer flere tilfeller av doble virkemidler.
Et eksempel på dette er at flere tusen bedrifter fortsatt betaler
en egen avgift til ENOVA selv om det er innført el-sertifikater
for å fremme utbygging av fornybar energi. Et annet eksempel er
kvotehandel. Industribedrifter som deltar i kvotehandel med klimagasser,
blir av norske myndigheter i tillegg pålagt å betale både CO2-avgift
på naturgass og grunnavgift på fyringsolje. Statoils raffineri på Mongstad
i Hordaland er en virksomhet som rammes av særnorske bestemmelser
og avgifter. I Dagens Næringsliv 9. november 2011 påpeker Arne Sigve Nylund,
leder for de norske landanleggene i Statoil, hvordan raffineriet
på Mongstad har dårligere rammebetingelser enn konkurrentene. I
artikkelen sier han at en endring i avskrivningssatsen alene betyr 100
mill. kroner i tapt nåverdi for hver milliard som investeres. Utover
avskrivningssatsen har Statoil Mongstad også andre særnorske avgifter
som gjør et betydelig innhugg i lønnsomheten, som at bruk av gass
blir dobbeltbeskattet og gir 30 mill. kroner i økte utgifter pr.
år. Videre fremgår det at etter 2012 har ikke selskapet lenger frikvoter
på CO2-utslipp, og fra 2020 beregner Statoil at nye «grønne» sertifikater øker
kostnadene med 15–20 mill. kroner.
Næringslivet etterlyser tilgang på risikokapital generelt og
privat kapital spesielt. Lavere skatt vil gi grunnlag for mer privat
risikokapital. Det er viktig med et godt samspill mellom offentlig
og privat kapital, og derfor mener forslagsstillerne det er viktig
å videreutvikle fond-i-fond-modellen med flere fond som Argentum,
samt at det etableres nye landsdekkende såkornfond for å styrke
kapitaltilgangen i tidlig fase.
Det er et stort behov for utbyggig av veinettet i Norge, blant
annet for å sikre at eksportbedriftene når frem til markedene og
at det skal være mulig å ta hele landet i bruk for næringsvirksomhet.
Effektiv transport gir nemlig lavere transportkostnader, men ifølge SSBs
kostnadsindeks for lastebiltransport har transportkostnadene økt
med 29,3 pst. siden det ble rød-grønn regjering i 2005. Konsumprisindeksen
har i samme periode økt med 13,5 pst. Økningen i transportutgifter
fra oktober 2005 skjer på toppen av et allerede høyt kostnadsnivå.
Forslagsstillerne ønsker å legge til rette for økt verdiskapning
og reduserte avstandsulemper ved å investere i lønnsom norsk infrastruktur,
blant annet ved å bygge sammenhengende motorvei på E18/E39 Oslo–Kristiansand–Stavanger, E6
Oslo–Trondheim–Steinkjer og E134 fra Oslo–Bergen–Haugesund. Forslagsstillerne
vil også legge til rette for å bruke jernbanenettet til containertransport,
noe som forutsetter investeringer i krysningsspor slik at det er
mulig å kjøre lange godstog på det norske jernbanenettet. Forslagsstillerne
mener man må utvikle langsiktige investeringsmodeller for infrastrukturutbygging.
På lik linje med hva som er praksis for oljeinvesteringer bør lønnsomme
infrastrukturinvesteringer defineres utenfor dagens snevre handlingsregel.
Forslagsstillerne mener det er viktig at man tar ressursene i
bruk for å sikre industrien gode rammebetingelser og legge grunnlag
for ny virksomhet. For eksempel bør gassressursene kunne brukes
innenlands og sikre mer kraft til en rimeligere pris både for næringsaktører
og forbrukere. Med dagens politiske tilnærming vil Hydro ikke kunne
bygge et gassbasert aluminiumsverk i Norge tilsvarende det industriselskapet
har bygget i Qatar.
Todelingen av norsk industri tilsier forskjellige typer av utfordringer
for industrigrenene. Når det gjelder rammebetingelser for olje-
og gassrelatert virksomhet, er det et stort behov for petroleumsrelatert
forskning og styrking av Petoro. Det må også legges til rette for
nye leteområder for å sikre stabil, langsiktig vekst for denne viktige
nærings- og industriklyngen. Det er også et betydelig behov for kvalifisert
arbeidskraft som ingeniører for olje- og gassnæringen. Dette betyr
at teknologi- og realfag må prioriteres i høyere utdanning, og det
må etableres arenaer for bedre kontakt mellom næringslivet og utdanningssektoren.
Når det gjelder den tradisjonelle delen av industrien, er det
et betydelig behov for en opprydding når det gjelder doble virkemidler
og særnorske krav og avgifter.
Forslagsstillerne mener det er behov for en helhetlig presentasjon
av industriens utfordringer og behov for moderniserte rammebetingelser
med bakgrunn i den usikre situasjonen for verdensøkonomien.