Til Stortinget
De regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk bidrar til
utvikling av bransjen og musikkmiljøene og skaper møteplasser for
erfaringsutveksling og nettverksbygging. Kompetansesentrene fungerer også
som talerør og er et viktig bindeledd mellom aktører i musikkbransjen,
samt mellom musikkbransjen og andre instanser. En hovedmålsetting
er en profesjonalisering av bransjen, slik at flere skal kunne skape
seg et levebrød av å drive med musikk. Samtidig arbeider sentrene
også mot den store bredden, for å sikre rekruttering, nyskaping
og mangfold.
Kompetansesentre av denne typen finnes i dag i Kristiansand,
Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Drammen. Det er også under
etablering et kompetansesenter i Østfold. Sentrene mottar kommunale driftstilskudd,
samt fylkeskommunale drifts- og/eller prosjekttilskudd. I tillegg
kommer øvrige prosjekttilskudd fra private og offentlige samarbeidspartnere. Det
medfører stor ustabilitet og usikkerhet i finansieringen av en
bransje som må jobbe langsiktig for å oppnå gode resultater. Forslagsstillerne
viser til at samtlige regionale kompetansesentre for jazzmusikk mottar
fast statstilskudd over statsbudsjettet, mens dette ikke er praksisen
til de regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk.
Et eksempel er suksessen SØRF i Kristiansand. Musikkbransjen
på Sørlandet har gjennomgått en enorm utvikling de siste 5 årene.
Arrangementstilbudet, musikkrelaterte arbeidsplasser, kompetansen
og profesjonaliseringen har økt, og landsdelens artister gjør seg
bemerket nasjonalt og internasjonalt. Sentralt i denne utviklingen
står SØRF – kompetansesenter for rytmisk musikk.
BRAK i Bergen er det eneste senteret som mottar statsstøtte.
De har dermed i flere år drevet under helt andre forutsetninger
enn de øvrige kompetansesentrene for rytmisk musikk. Forslagsstillerne
mener de øvrige kompetansesentrene også bør få fast årlig statstilskudd
til drift, slik at de får de samme forutsetningene for arbeid i
sine regioner som BRAK har i regionen Hordaland og Sogn og Fjordane.
Forslagsstillerne ser at det er nødvendig å fastsette spesifikke
vilkår for tildeling, der blant annet antall driftsår, geografisk
og faglig virkeområde, målgruppe og lokal forankring, kan være viktige
indikatorer.
Et statlig driftstilskudd til nevnte type kompetansesentre for
rytmisk musikk er, etter forslagsstillernes syn, en god og effektiv
investering for å utvikle næringspotensialet, kompetansen, nettverkene,
infrastrukturen, nyskapingen og det musikalske mangfoldet på det
rytmiske musikkfeltet i regionene. For å styrke og sikre videreføring
av kompetansesentrenes viktige arbeid i hele landet mener forslagsstillerne det
er nødvendig at sentrene gis tilfredsstillende, forutsigbare og
like driftsvilkår.
Problemstillingen er tidligere drøftet av Løkenutvalget og omtalt
i St.meld. nr. 21 (2007–2008) Samspill. Her heter det at departementet
er kjent med at de regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk ikke
har like finansieringsvilkår. Det heter videre:
«Departementet deler utvalgets vurdering av at regionale
kompetansesentre bør vokse fram nedenfra og at sentrene kan ha ulik
vekting av sjangre innenfor en felles struktur. Samarbeid ut over
det rytmiske musikkfeltet kan være ønskelig-, ikke minst med tanke
på å kunne tilby et støtteapparat for utøvere i etableringsfasen
uavhengig av musikkuttrykk. Departementet slutter seg til Løkenutvalgets
innstilling der det heter:
«.. Det bør ikke finnes flere regionale kompetansesentre
i hver region som konkurrerer med hverandre, eller nødvendigvis
et regionalt kompetansesenter i hver region.»
Det forutsettes at de regionale kompetansesentrene samhandler
med andre aktører innenfor det rytmiske musikkfeltet i regionen
og med fylkesmusikkrådene på områder der dette er naturlig.
Departementet vil støtte drift av eksisterende kompetansesenter
for rytmisk musikk. Tilskuddet til de regionale jazzsentrene vil
bli viderført. Det forutsettes at jazzsentrene inngår i en helhetlig
regional struktur for det rytmiske feltet som helhet.
Formålet er å bidra til et landsdekkende og kostnadseffektivt
nettverk av kompetansesenter på det rytmiske området. Den kompetansen
som finnes i den enkelte region må styrkes, samordnes og stilles til
rådighet for de ulike regionale aktørene og på det rytmiske feltet.
Det statlige tilskuddet til kompetansesenter skal nyttes til kompetanseutviklende
tiltak.
I Namsos skal Rock City være et ressurssenter for profesjonell
musikk. Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005–2006)
sluttet Stortinget seg til at Trøndelagsalternativet ble lagt til
grunn for utviklingen av det nasjonale opplevelsessenteret for pop- og
rockhistorie. I dette alternativet inngår også Rock City Namsos,
som vil bli sikret driftsmidler til sitt ressurssenter.
Departementet anser 60/40-fordeling av tilskuddet som en mulig
modell for offentlig støtte til slike framtidige regionale sentra
for rytmisk musikk. Støtten vil være driftstøtte.
For å utvikle realiserbare modeller vil departementet gå inn
for at det stilles til rådighet midler til videre utvikling av kompetansesenter
for rytmisk musikk basert på allerede eksisterende sentra innen jazz,
rock og folkemusikk. Ved tildeling av midler vil departementet legge
vekt på følgende kriterier:
Senteret må være etablert og kunne
vise til drift innenfor ett av områdene jazz, rock eller folkemusikk.
Senteret må dokumentere behov og målgrupper for tilbudet.
Forpliktende regional økonomisk medvirkning tilsvarende
40 pst. av samlet offentlig tilskudd.
Egeninntekter.
Formålet med virksomheten skal rette seg mot det profesjonelle
musikkfeltet/og overgangen til dette feltet.
Konkrete samarbeidsavtaler med eventuelle andre regionale
aktører med tanke på å kunne tilby kompetanseutviklende tiltak tilpasset
hele det rytmiske feltet i regionen.
En omforent modell for administrativ forankring og samhandling
mellom de regionale aktørene.
Tilbudet skal inneholde tiltak innenfor bransjerelatert
virksomhet som management, managervirksomhet, promotion, lov og
avtaleverk, arrangørkompetanse.
Samarbeid på tvers av og ut over det rytmiske musikkfeltet
vil bli vektlagt.»
Forslagsstillerne stiller seg i hovedsak bak vurderingene som
ble gjort i St.meld. nr. 21 (2007–2008), slik Venstres representanter
også gjorde i merknadsform, i likhet med en enstemmig komité, i
Innst. S. nr. 295 (2007–2008). Etter forslagsstillernes syn var intensjonene
at denne ordningen skulle styrke de ulike kompetansesentrene for
rytmisk musikk.
Kriteriene for å få støtte kan for eksempel være at senteret
er sjangeruavhengig og har som hovedmål å utvikle musikkbransjen
og musikknæringen i sin region, og retter seg mot samtlige eksisterende
bransjeledd. Det kan være hensiktsmessig å sette krav om at senteret
må være etablert og i aktiv drift med egne tilsatte over en viss
periode, og at det må vise til gjennomførte aktiviteter i flere
kommuner i regionen det skal være senter for. Det må være en forutsetning
for ordningen at BRAK og de regionale jazzsentrene ikke taper på
at denne allmenne ordningen innføres.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen utarbeide kriterier for statlig støtte
til samtlige regionale kompetansesentre for rytmisk musikk med bakgrunn
i de eksisterende kompetansesentrene.
II
Stortinget ber regjeringen sikre likebehandling av de regionale
kompetansesentrene for rytmisk musikk i statsbudsjettet for 2013.
24. april 2012