Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal og Kenneth Svendsen om lik merverdiavgiftssats på næringsmidler

Dette dokument

  • Dokument 8:116 S (2011–2012)
  • Dato: 09.05.2012
  • Sidetall: 2
Til Stortinget

Bakgrunn

Dagens merverdiavgiftsregelverk er innrettet slik at dagligvarehandel som tilbyr næringsmidler opererer med redusert sats. Forslagsstillerne støtter denne ordningen. Samtidig må restaurant- og serveringsvirksomheter operere med to ulike satser avhengig av om maten skal fortæres på stedet eller tas med. Slike elementer i systemet gjør det både unødvendig komplisert for næringsdrivende og frustrerende for forbrukerne. Eksempelvis vil bespisning på restaurant ha en merverdiavgift med alminnelig sats på 25 pst. Ønsker en derimot å ta med seg maten (take-away), vil en ha en merverdiavgift med redusert sats på 15 pst. I utgangspunktet er det likevel da snakk om det samme måltidet.

For serveringssteder er dagens avgiftssystem fordelaktig for de som er innrettet på «take-away» alene eller i kombinasjon med serveringssted og ordinær dagligvarehandel. For restaurant- og serveringssteder blir dette derfor en disfavør i avgiftssystemet uten at det kan sies å ha noen fornuftig ernæringsmessig eller miljømessig forklaring.

Innretningen med kombinasjon av «take-away» og serveringssted, for å kunne tilby begge tjenester, medfører ekstraarbeid og påfører næringsvirksomhetene ekstra kostnader. Det medfører også ofte ekstra forsøpling i gatebildet ved at mer engangsemballasje kastes på gaten. I tillegg er forslagsstillerne av den formening at dette merverdiavgiftssystemet er forbrukerfiendtlig, og skaper irritasjon hos kunder.

For å sikre like konkurransevilkår innen matsalg og forenkle avgiftssystemet både for næringslivet og forbruker, mener forslagsstillerne at næringsmidler skal behandles likt når det gjelder merverdiavgift uavhengig av restaurantens eller serveringsstedets innretning.

Generelt om merverdiavgift

Lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) opererer med en hovedregel om merverdiavgiftssats for varer og tjenester, jf. merverdiavgiftsloven § 5-1.

Unntaksreglene som gjelder redusert merverdiavgiftssats følger av merverdiavgiftsloven kapittel 5.

Spesielt for næringsmidler

Merverdiavgiftsloven § 5-2 omhandler næringsmidler. Det følger av første ledd:

«Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats ved omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler. Det skal likevel beregnes merverdiavgift med alminnelig sats for næringsmidler som omsettes som del av en serveringstjeneste.»

Definisjonen av næringsmidler følger av bestemmelsens annet ledd:

«Som næringsmiddel anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker.»

Bestemmelsen er videre presisert i forskrift 15. desember 2009 nr. 1540 til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften) kapittel 5 under § 5-2.

Hva som menes med serveringstjenester følger av forskriften § 5-2-5:

«(1) Med serveringstjenester menes servering av mat- eller drikkevarer dersom forholdene ligger til rette for fortæring på stedet. Levering av ferdig mat (catering) anses som serveringstjenester dersom det i tillegg leveres tjenester med utleie av serveringspersonale, dekking og rydding av servise mv.

(2) Det anses også som servering dersom mat- eller drikkevarer fortæres i lokaler som ligger i tilknytning til serveringssted på fartøy og arbeidsplasser, i hotell, teater, kino o.l.»

Unntak fra bestemmelsen følger av tredje ledd:

«Som serveringstjenester anses ikke omsetning av mat- eller drikkevarer når varene ikke skal fortæres på stedet. Omsetning av tradisjonelle kioskvarer anses ikke som omsetning av serveringstjenester selv om varene skal fortæres på stedet.»

Merverdiavgiftssatsene for 2012 følger av forskrift 24. november 2011 nr. 1156, stortingsvedtak om merverdiavgift for budsjettåret 2012.

Merverdiavgift med alminnelig sats er 25 pst., jf. forskriften § 2.

Merverdiavgift med redusert sats er 15 pst. for næringsmidler, jf. forskriften § 3.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Finansdepartementet anslår på usikkert grunnlag at forslaget vil ha et proveny på 1,8 mrd. kroner.

For skattemyndigheter og næringslivet vil man unngå avgrensingsproblematikk, noe som igjen vil innebære administrative besparelser for både offentlige myndigheter og det private næringsliv.

Forslag

Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) § 5-2 for å innføre lik merverdiavgiftssats for næringsmidler med 15 pst. med virkning fra og med 2013.

9. mai 2012