Til Stortinget
Det er viktig for forslagsstillerne at så mange som mulig gis
muligheten til å ta høyere utdanning. Utdanning gir, etter forslagsstillernes
syn, enkeltmennesket muligheten til å realisere seg selv, og er
samtidig av stor samfunnsmessig verdi. I Norge er det en økende
tendens til å stille krav til formell kompetanse ved utlysning av
stillinger. Etter forslagsstillernes syn viser dette hvor viktig
det er å legge til rette for at folk får mulighet til å formalisere
sin realkompetanse på en mer fleksibel måte enn med dagens regelverk.
Forslagsstillerne viser til at mange i dag både har evner til og
ønske om å studere uten å ha en enkel mulighet til å begynne å studere.
For forslagsstillerne er det viktig at alle som ønsker å søke ny
viten, skaffe seg ny kompetanse og få dokumentert sine egne ferdigheter
skal ha muligheten til dette. Derfor ønsker forslagsstillerne å
innføre en alternativ vei til høyere utdanning for de som mangler
generell studiekompetanse.
Forslagsstillerne mener det er en verdi i seg selv at man i Norge
har et mangfold av studier som gir et variert tilbud til ulike mennesker
som ønsker å studere. Ved opptaket i 2012 tilbys hele 1 315 studier
gjennom samordna opptak. Forslagsstillerne mener større fleksibilitet
for utdanningsinstitusjonene til selv å styre opptakskravene til
de ulike studiene vil heve kvaliteten på studiene og sikre mer motiverte
studenter.
Det har i den senere tid kommet mange forslag om å senke kravene
til generell studiekompetanse, for å sikre også de med utdanning
fra yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående opplæring
muligheten til utdanning på høyskoler eller universiteter. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at det er viktig å ha et bredt kunnskapsgrunnlag
for å ta høyere utdanning, og mener en svensk modell med en alternativ
opptaksprøve til høyere utdanning er en bedre modell for å sikre
flere muligheten til høyere utdanning.
Det er, etter forslagsstillernes syn, viktig å sikre at studiesøkere
som er motiverte til å begynne å studere, men ikke innehar generell
studiekompetanse, som skal ha alternative veier inn til høyere utdanning.
En svensk modell med en allmennvitenskapelig test som alternativ
inngang til generell studiekompetanse vil åpne for dette, uten at
kravene til generelt kunnskapsnivå i de allmenndannende fagene svekkes.
Opptak til høyere utdanning er forankret i § 3-6 i lov 1. april
2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven)
og tilhørende forskrift. Loven slår fast at det generelle grunnlaget
for opptak som student er «generell studiekompetanse». Det er flere
unntak og åpninger for at departementet kan fastsette unntak eller
andre hovedregler. Institusjonene har imidlertid i liten grad anledning
til selv å styre opptakskrav, men de kan i tillegg til de lov- og forskriftsregulerte
kravene fastsette faglige minstekrav ved opptak til høyere grads
studier.
I flere andre land, som Sverige og Danmark, er forslagsstillerne
kjent med at det er vanligere å stille spesifikke krav til fag,
eller at karakterer i enkeltfag vektlegges sterkere, der fagspesifikk
kunnskap er relevant for å kunne gjennomføre et spesifikt studium. Etter
forslagsstillernes syn kan dette virke positivt for å tiltrekke
seg motiverte studenter og øke den faglige kvaliteten på studiene
og studentene.
Det svenske «högskoleprovet» er en studieferdighetsprøve. Prøven
måler kunnskaper og ferdigheter som er viktige for all høyere utdanning.
Resultatet av eksamen gir en vurdering på hvor god eleven er til
å takle høyere utdanning. I Sverige har det vært stor interesse
blant søkere til høyere utdanning om å ta «högskoleprovet», ettersom
man da konkurrerer i en ekstra kvote. I Sverige er det slik at en
viss andel studieplasser er satt av til elever som har tatt «högskoleprovet».
Dersom det er flere søkere som er kvalifiserte til den samme studieplassen,
avgjøres det hvem som får plassen av ulike utvalgsgrupper. Resultatet fra
«högskoleprovet» gjelder i fem år eller til studiesøkeren tar prøven
på nytt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen innføre
alternativ opptaksprøve til høyere utdanning, etter modell av det
svenske «högskoleprovet».
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi utdanningsinstitusjonene
frihet til selv å få stille krav til forkunnskaper, vektlegging
av relevante fag og å arrangere opptaksprøve eller intervju.
15. juni 2012