-
Meld. St. 14 (2022-2023), Innst. 472 S (2022-2023)
Utsyn over kompetansebehovet i Norge
Alminnelig sak | Komitébehandling
-
Dokument 8:135 S (2022-2023), Innst. 320 S (2022-2023)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Roy Steffensen, Erlend Wiborg og Himanshu Gulati om å beskytte norske akademiske institusjoner mot utenlandsk etterretning
Alminnelig sak | Debatt og vedtak
-
Prop. 68 L (2022-2023)
Endringer i universitets- og høyskoleloven (egenbetaling for studenter fra land utenfor EØS og Sveits)
Lovsak | Komitébehandling
-
Dokument 8:51 S (2022-2023), Innst. 231 S (2022-2023)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sveinung Stensland, Ine Eriksen Søreide, Mari Holm Lønseth, Hårek Elvenes, Mahmoud Farahmand, Ingunn Foss og Ingjerd Schou om styrking av rikets sikkerhet og kontraetterretning
Alminnelig sak | Debatt og vedtak
-
Spørretimespørsmål
Datert: 16.03.2023
Besvart: 29.03.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol
Om hvordan statsråden kan forsvare at ELTE-psykologene ikke har fått oppfylt sin rett til individuell vurdering, men bare mottatt avslag på generelt grunnlag etter at praksisendringen for psykologutdannelse kom
-
Meld. St. 5 (2022-2023), Innst. 170 S (2022-2023)
Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023-2032
Alminnelig sak | Debatt og vedtak
-
Spørretimespørsmål
Datert: 31.01.2023
Besvart: 08.02.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Om hva som er statsrådens forståelse av begrepet "ekstrem oppussing", med henvisning til statsrådens utspill om ekstrem oppussing av norsk forsknings- og høyere utdanningssektor, som har skapt undring og usikkerhet i sektoren
-
Prop. 1 S (2022-2023), Innst. 12 S (2022-2023)
Statsbudsjettet 2023
Budsjett | Debatt og vedtak
-
Prop. 21 S (2022-2023), Innst. 117 S (2022-2023)
Endringar i statsbudsjettet 2022 under Kunnskapsdepartementet
Budsjett | Debatt og vedtak
-
Dokument 8:250 S (2021-2022), Innst. 28 S (2022-2023)
Representantforslag fra stortingsrepresentant Hadle Rasmus Bjuland om å etablere medisinutdanning ved Universitetet i Stavanger
Alminnelig sak | Debatt og vedtak
-
Prop. 74 L (2021-2022), Innst. 287 L (2021-2022), Lovvedtak 67 (2021-2022)
Endringer i opplæringsloven, universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven (endring av NOKUTs oppgaver, studentrettigheter mv.)
Lovsak | Lov
-
Dokument 8:128 S (2021-2022), Innst. 297 S (2021-2022)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olaug Vervik Bollestad, Dag-Inge Ulstein og Kjell Ingolf Ropstad om å sikre godkjenning av medisinutdanning fra EU- og EØS-land i Norge
Alminnelig sak | Debatt og vedtak
-
Spørretimespørsmål
Datert: 05.05.2022
Besvart: 11.05.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol
Om statsråden vil sørge for at studentene som hadde påbegynt bachelorutdanning ved Eötvös Loránd University i psykologi får tilsvarende kvalifisering som den studentene som tok masterprogrammet har fått, slik at de kan oppnå en autorisasjon i Norge og begynne å praktisere som psykologer
-
Muntlig spørsmål
Datert: 09.03.2022
Besvart: 09.03.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Om statsråden vil gi støtte til en ekstraordinær utvidelse av ordningene Students at Risk og Scholars at Risk for å kunne gi rask beskyttelse og akademisk frihet til russiske studenter og forskere som protesterer mot krigen, og vil regjeringen bidra til å støtte arbeidet med å få etablert et felles europeisk program for Students at Risk og støtte andre land som vil opprette sine egne programmer, som bl.a. Norsk studentorganisasjon har tatt til orde for her i Norge
-
Spørretimespørsmål
Datert: 03.03.2022
Fremsatt av: Tore Vamraak (H)
Besvart: 09.03.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Om statsråden kan redegjøre for hvordan regjeringen følger opp konsekvensene av krigen i Ukraina med tanke på berørte studenter, forskere og akademikere, akademisk samarbeid og potensielle sanksjoner og virkemidler
-
Interpellasjon nr. 34 (2020-2021)
Datert: 24.02.2021
Besvart: 25.03.2021 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim
Om å la flere universiteter tilby masterstudium i rettsvitenskap, og om å gjeninnføre privatistordningen for jusstudenter
-
Interpellasjon nr. 46 (2018-2019)
Datert: 02.04.2019
Besvart: 07.05.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø
Om å sørge for videreføring av høgskolenes kortere utdanninger tilpasset regionale behov, og at ingen studiesteder ved de nye universitetene legges ned uten en forutgående behandling i Stortinget
-
Interpellasjon nr. 21 (2017-2018)
Datert: 20.03.2018
Besvart: 03.05.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø
Om bevaring og utvikling av toppforskningsmiljøene i Norge og behov for mer langsiktig finansiering
-
Interpellasjon nr. 11 (2016-2017)
Datert: 06.12.2016
Besvart: 19.01.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Om å ta initiativ til utvikle et sterkt skatterettsmiljø i akademia, som kan bidra med innovative tilpasninger av skattesystemet
-
Interpellasjon nr. 62 (2014-2015)
Datert: 24.03.2015
Besvart: 12.05.2015 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen
Om å sørge for tilstrekkelig og forutsigbar finansiering av universitetsmuseene