Til Stortinget
I trontalen den 2. oktober 2012 slår regjeringen fast at den
vil fremme lovforslag med tiltak mot misbruk av velferdsordningene.
Det er etter hvert blitt klart at innvandringen til Norge får
store konsekvenser for velferdssamfunnet. Norges velferdsordninger
er basert på høy arbeidsdeltakelse og relativt lik inntektsfordeling
for å kunne opprettholde det sjenerøse og universelle velferdstilbudet
og «Den nordiske modellen».
Utviklingen i den økonomiske situasjonen i mange land i Europa
og i andre deler av verden har gjort migrasjonen mer omfattende
enn tidligere. Norge er et attraktivt migrasjonsmål med sin guns-tige
økonomiske situasjon, behovet for arbeidskraft og generøse velferdsordninger.
Den norske velferdsmodellen ble utviklet i en tid da forflytninger
på tvers av landegrensene var betydelig mindre vanlig enn i dag.
Den norske modellen er basert på et trepartssamarbeid mellom
myndighetene og arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene, en
sterk arbeidsmarkedspolitikk som innebærer trygghet for arbeid og inntekt
og universelle sosiale velferdsordninger. Økt innvandring og press
på velferdsordningene har medført behov for gjennomgang og vurdering
av de forskjellige elementene i velferdssystemet.
Den 6. mai 2009 ble det, ved kongelig resolusjon, oppnevnt et
utvalg som skulle «beskrive og vurdere nærmere de elementene i den
norske velferdsmodellen som påvirker og påvirkes av en økende migrasjon»,
det såkalte Brochmann-utvalget. Utvalget la frem sin innstilling
i NOU 2011:7 Velferd og migrasjon.
Folketrygden, som ble innført i Norge i 1967, består av mange
ulike former for inntektssikring, dekning av helseutgifter, opptjening
av rettigheter til pensjon og mer sosiale ytelser som uføretrygd,
overgangsstønad og dagpenger. I tillegg til folketrygden finnes
overføringsordninger som bidrar til omfordeling og inntektssikring
for barnefamilier. Overføringer som kontantstøtte og barnetrygd
er basert på det norske utgiftsnivået og på kostnadsnivået familier
i Norge forholder seg til. Til kontantstøtte er det satt av kr 1 223 000 000
i statsbudsjettet for 2012 og til barnetrygd kr 15 030 000 000.
I St.meld. nr. 8 (2004–2005), Perspektivmeldingen, står det følgende:
«Barnetrygd, kontantstøtte og barnehagesubsidier kan
betraktes som «et tvunget låneopptak» som muliggjør fremskynding
av forbruket for familier med små barn. «Lånet» nedbetales gjennom
beskatning senere i livet. I tillegg representerer disse ordningene
en inntektsoverføring fra barnløse husholdninger til husholdninger
med barn.»
Overføringene er altså basert på brukere som oppholder seg i
landet størstedelen av livet og gjennom yrkesaktiv innsats bidrar
til felleskassen over tid. I EØS-avtalens Rfo 1408/71 gjøres det
unntak fra kravet om bosetting i Norge for rett til barnetrygd for barn
av personer som er trygdet i Norge. En person som arbeider i Norge
eller på et norsk skip, vil ha rett til barnetrygd selv om barna
ikke bor i Norge.
Kontantstøtten skal gi foreldre muligheten til å velge omsorgsform
for sine barn. Den skal bidra til å likestille den enkelte familie
når det gjelder overføringer fra staten til omsorgsformål slik at
barnehage blir økonomisk likestilt med andre former for barnepass.
Også når det gjelder kontantstøtten er det et krav at barnet bor
i Norge. Imidlertid gjelder de samme unntak som for barnetrygden
i EØS/EU-området. I NOU 2011:7 er det vist til følgende eksempel:
Polske Janoz som jobber i Norge har sin hustru og parets tvillinger
boende i Polen. Har familien et barn i alderen 13–18 måneder, kan
de ha krav på kontantstøtte med kroner 5 000 x 2 = kroner 10 000
per måned i tillegg til barnetrygden. Er barnet i alderen 18–23
måneder kan de ha krav på 3 303 x 2 = kroner 6 606 per måned.
Ifølge NOU 2011:7 var 1,3 pst. av befolkningen i 1970 født i
utlandet (de fleste fra Norden). I 2000 var tallet økt til 5,5 pst.
og i 2009 var andelen steget til 8,8 pst. Innvandrere og etterkommere
utgjorde ved inngangen av 2011 til sammen 12,2 pst. av befolkningen.
I dag kommer den største delen av innvand-rerne fra EØS-land, ifølge
Brochmann-utvalget.
«Denne nye EØS-innvandringen representerer den sterkeste
tilstrømmingen noensinne, og har etter den internasjonale finanskrisen
i 2008 bidratt til ny uro knyttet til virkninger på lengre sikt,
både når det gjelder arbeidslivets virkemåte og forbruk av velferdsgoder».
I Finansavisen den 21. september 2012 pekes det på at tall fra
Nav slår fast at eksporten av kontantstøtte er doblet siden 2008.
Kontantoverføringene til familiene er basert på norsk kostnadsnivå
og familienes mulighet til å sørge for sine barns levekår i det
norske samfunnet. Barn som oppholder seg i andre land, får sine
muligheter for verdige og nødvendige vilkår ut fra kostnader og familiens
kjøpekraft i bostedslandet. I mange land innenfor EØS/EU er kostnadsnivået
for familiene betydelig lavere enn i Norge. Ifølge Statistisk sent-ralbyrå
(SSB) er kjøpekraftspariteten i forholdet Norge/Polen 100/45. Det
betyr at for 100 norske kroner kan en kjøpe mer enn dobbelt så mye
av de samme produktene i Polen som i Norge.
Ifølge NRKs nettsider er kostnadsnivået i Norge svært mye høyere
enn i eksempelvis Polen, Litauen og Thailand.
I Finansavisen den 21. september 2012 sier nestleder i Arbeiderpartiet,
Helga Pedersen:
«Vi er opptatt av å ha ordninger som hindrer trygdeeksport
til utlandet.»
Det er nå kommet frem at Arbeidsdepartementet har igangsatt en
full gjennomgang av eksportreglene for alle ytelsene i folketrygden
og en vurdering av Norges handlingsrom i EØS-lovgivningen for å endre
dagens regelverk. I hovedsak skal dette gjelde kontantstøtte og
barnetrygd. Bekymringen baserer seg ifølge Finansavisen på at utenlandske
statsborgere kommer til Norge i kortere perioder og tar med seg
ytelser tilbake til sine hjemland.
Jan-Erik Støstad, statssekretær i Arbeidsdepartementet sier:
«Disse rettighetene ligger inne i EØS-avtalen, og en
del økt eksport er naturlig og ikke overraskende i lys av den store
arbeidsinnvandringen. Men vi ser at eksport av velferdsmidler er
en utfordring, og vi er enige i at dette er et område det er behov
for å se nærmere på,»
Ifølge EØS-ekspert og tidligere regjeringsadvokat Thomas Nordby
er det uproblematisk å kjøpekraftjustere trygdeytelser som går ut
av landet. Han mener, ifølge Finansavisen, at en justering etter
levekostnader ikke vil virke mot ønsket om fri bevegelse av arbeidskraft
som er en hovedsak for EU/EØS-samarbeidet.
Med erkjennelsen av at særlig kontantstøtte og barnetrygd er
ytelser som er basert på det å bo i Norge, utgiftsnivået for familier
og deres mulighet til å sørge godt for sine barn, er det naturlig
å se nærmere på effekten av norske velferdsytelser som eksporteres
til land med betydelig lavere kostnadsnivå.
Forslagsstillerne vil vise til at Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
ifølge Finansavisen den 21. september 2012, nå er enige om å se
nærmere på en kjøpekraftjustering av kontantstøtten og barnetrygden.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget om
kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd i forhold til
kostnadsnivået i bostedslandet, i løpet av vårsesjonen 2013.
25. oktober 2012