Til Stortinget
Skatteregningen er for de fleste den største regningen de betaler
i løpet av et år, og det er viktig å sikre at skatten fastsettes
korrekt og ikke styres av skattemyndighetenes trang til å kreve
inn mest mulig skatt. Skatteregelverket er uhyre komplisert, og
de færreste har kompetanse til å vurdere hvorvidt skattemyndighetene
har tolket regelverket korrekt og fastsatt skatten riktig. Iblant
tar også skattemyndighetene seg friheter til å fastsette praksis
og regler gjennom utarbeidelsen av Lignings-ABC. Skattyter blir
ofte lidende.
Dersom det oppstår tvil om skattemyndighetene har tolket regelverket
riktig, er det viktig at Norge har et skatteklagesystem som fungerer
godt og har de rette insentivene. Mye tyder i dag på at man ikke
har det, og at skattemyndighetene i altfor stor grad styrer prosessen.
Den gjeldende nemndstrukturen på skatte- og avgiftsområdet trådte
i kraft 1. januar 2008. Reorganiseringen av skatteetaten medførte
da blant annet at de fem regionale skatteklagenemndene erstattet
en tidligere ordning med én ligningsnemnd og én overligningsnemnd
for hvert enkelt ligningskontor. Det ble da også krav om at to tredjedeler
av skatteklagenemndens medlemmer skal bestå av personer med «særskilt
fagkompetanse», nærmere definert som formell utdanning innen fagområdene
regnskap, økonomi eller jus og yrkeserfaring som omfatter minst
ett av disse områdene. Men man kan spørre seg om ikke alle medlemmene
burde ha skattefaglig kompetanse?
Arbeidet i skatteklagenemndene foregår ved at alle nemndmedlemmene
har en PC der de mottar sakene som skal behandles. Alle dokumentene
i sakene gjøres tilgjengelige, slik at medlemmene selv kan undersøke
bilag og annet underlagsmateriale. Det er ikke mulig å skrive ut
saksdokumenter direkte fra PC-en, men nemndmedlemmene kan få tilsendt papirversjoner
av dokumentene ved å henvende seg til skattekontoret.
Nemndmedlemmene kan ta kontakt med skattekontoret og andre medlemmer
av nemnden via e-post og telefon dersom de har spørsmål til saken
eller ønsker å diskutere hvordan den skal avgjøres. Hvert enkelt
medlem kan også be om at det avholdes møte for å drøfte saker. Skatteklagenemndene
behandler ulike typer saker. En andel av sakene er, ifølge Finansdepartementet,
relativt enkle, der skattekontoret har innstilt på at skattyteren
skal gis medhold. Samtidig er det også på det rene at en andel av
sakene er svært kompliserte og med mye underlagsdokumentasjon. Når
innstillingene til vedtak i stor grad fremsettes som et partsinnlegg
med et «naturlig» utfall, blir spørsmålet om de ulike nemndmedlemmene
har tilstrekkelig kompetanse og forutsetninger for å gå inn i saken
og dissentere.
Hvert nemndmedlem får om lag 700 kroner per sak. For den ekstrajobben
nemndmedlemmene pålegges ved å være uenig med skattekontoret får
de ikke ekstra godtgjørelse. Betalingen for nemndarbeidet er altså
den samme uansett om man krysser av for å være enig med skattekontorets
innstilling eller om man ikke er enig og dermed sammenkaller medlemmene
til møte for å drøfte saken.
Innstillingen til vedtak skrives på skattekontoret. Skatteklagenemnden
skriver deretter sine kommentarer for egen regning. Dette er en
forbedring fra tidligere hvor skattekontoret skrev innstillingen
til skatteklagenemnden. Men selv med ny saksbehandler ved klagebehandlingen
vil den ansatte på skattekontoret i realiteten bli satt til å overprøve
sine egne kollegaer. Dette kan innebære en lojalitetskonflikt. Man har
heller ikke noen garanti for at de opprinnelige saksbehandlerne
ikke blir involvert eller at man drøfter saken med tidligere saksbehandler,
og uavhengigheten objektivt sett er neppe tilfredsstillende. En
løsning for å bedre uavhengigheten kan være å flytte saksforberedelsen
til et annet skattekontor eller at klagenemndene tilføres faglig
kompetanse, utenfor skattekontorene.
Det er også betenkelig at skattyter ikke har samme rett som skattekontoret
til å møte i nemnden for å fremlegge sin sak.
Det fremmes på denne bakgrunn forslag på de tre problemområdene
innenfor skatteklagebehandling, kompetanse, insentiver og uavhengighet.
forslag:
I
Kompetanse
Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt samtlige nemndmedlemmer
i skatteklagenemnder skal ha formell utdanning innen regnskap, økonomi
eller jus, eller ha yrkeserfaring på skatteområdet.
II
Riktige insentiver
Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i avlønningssystemet
for skatteklagenemndarbeid slik at det ikke er negative insentiver
til å ta opp en sak. Eventuelle endringer må balanseres slik at
de ikke oppmuntrer til kverulering.
III
Uavhengighet
Stortinget ber regjeringen evaluere uavhengigheten i klagebehandlingen
for skattesaker og rettferdig behandling av skattyter. Evalueringen
skal herunder behandle følgende momenter:
Det må sikres at ingen saksbehandler
på skattekontoret vurderer seg selv i klageprosessen.
Uavhengighet. Denne bør ikke kun vurderes subjektivt, men
forholdene bør legges til rette slik at det objektivt sett ikke
er tvil om uavhengighet.
Skattyters anledning til å møte eller legge sin sak frem
for skatteklagenemnden.
IV
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å flytte saksforberedelsene
til skatteklagenemndene ut av skattekontorene, enten som et sekretariat
for nemndene eller underlagt direktoratet eller departementet.
10. desember 2012