Forslagsstillerne viser til at regjeringen Solberg i Sundvollen-erklæringen
slår fast at den vil la kommunene forvalte motorisert ferdsel i
utmark.
15. november 2013 sendte klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft
ut en pressemelding om at regjeringen iverksetter og utvider forsøksordningen som
gir kommunene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring
gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven. Den utvidede
forsøksordningen skal gjelde for perioden 2014–2018. Ordningen skulle
opprinnelig begrenses til 40 kommuner. Regjeringen Solberg har besluttet
å utvide forsøksordningen slik at alle kommuner som har meldt sin
interesse får delta, totalt 108 kommuner. Det er utarbeidet en standardisert
forskrift som kommunestyret måtte vedta og sende til departementet for
stadfesting innen 1. april 2014. Departementet stadfestet forsøksordningen
for 87 kommuner 11. april 2014.
Parallelt med iverksettelse og utvidelse av forsøket har departementet
startet arbeidet med et høringsbrev om endringer i lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag med tanke på etablering av løyper for fornøyelseskjøring
på vinterføre. Forslagsstillerne tar det for gitt at regjeringen
har til hensikt å gjennomføre en lovendring i løpet av inneværende
stortingsperiode, før forsøket er avsluttet og endelig evalueringsrapport
foreligger.
Forslagsstillerne mener regjeringen med denne fremgangsmåten
tilsidesetter en sentral del av lov om motorferdsel i utmark og
vassdrag uten at et lovendringsforslag er forelagt og vedtatt av
Stortinget, og uten at sentrale interesser er blitt hørt. Ved å
definere adgangen for kommunene til å etablere snøscooterløyper
for fornøyelseskjøring som et forsøk, oppnår regjeringen at en ønsket
lovendring vil kunne tre i kraft med umiddelbar virkning uten forutgående
lovendringsprosess. Forslagsstillerne mener kommunal- og moderniseringsminister
Jan Tore Sanner langt på vei bekrefter dette i sitt svarbrev til
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité 6. februar 2014, hvor statsråden
skriver følgende:
«Regjeringen Solbergs målsetting om å få sluttført arbeidet
med motorferdselregelverket vil kunne ha betydning for hvor aktuelt
det er for den enkelte kommune å være med i en forsøksordning. Enkelte vil
kunne se seg tjent med å avvente en eventuell regelendring».
Det er skapt betydelig usikkerhet om hvorvidt utvidelsen av forsøksordningen
er i tråd med intensjonen i forsøksloven. Flere uavhengige jurister
og Stortingets utredningsseksjon har vist at forsøket ikke er i
tråd med loven. Forslagsstillerne finner ikke regjeringens argumentasjon
om lovligheten av den utvidede forsøksordningen overbevisende.
Forslagsstillerne mener regjeringen bør legge forsøksordningen
til side, og konsentrere seg om raskest mulig å utarbeide og fremlegge
et forslag om endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag
til behandling i Stortinget. Tross ulik tilnærming til spørsmålet
blant opposisjonspartiene, konstaterer forslagsstillerne at det
foreligger et flertall i Stortinget for økt lokal forvaltning av
motorferdsel i utmark innenfor tydelige, nasjonale retningslinjer
som inntas i lovverket. Forslagsstillerne legger til grunn at slik lokalforvaltning
må skje innenfor rammene av statlige retningslinjer, fastsatt i
lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Slike retningslinjer kan
være forbud mot å legge løyper i verneområder, villreinområder,
viktige friluftslivsområder og områder som er særlig viktige for
enkelte fugle- og dyrearter. Forslagsstillerne viser til forskrift
for det utvidede forsøket, hvor regjeringen har fastsatt konkrete
rammer i dag. Grunneierperspektivet er ikke i tilstrekkelig grad
fanget opp av regjeringens forsøksordning, og må styrkes i det videre
arbeidet med loven. Slike retningslinjer skal bidra til at den nye
forvaltningsmodellen gir en praksis som oppfyller formålsparagrafen
i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag:
«Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn
å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne
om naturmiljøet og fremme trivselen».
Forslagsstillerne mener det er viktig at regjeringen allerede
nå begynner arbeidet med å sikre kommunene et effektivt forvaltningsverktøy.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen avslutte
den utvidede forsøksordningen med ny forvaltningsordning for motorferdsel
i utmark.
2. Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge fram forslag
til endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som sikrer
økt lokal forvaltning innenfor tydelige, nasjonale retningslinjer inntatt
i loven, slik at en endring av loven kan bli rettskraftig så snart
som mulig.