Representantforslag fra stortingsrepresentantene Terje Aasland og Ola Elvestuen om å avslutte det utvidede forsøket med bruk av snøscooter samt endre lov om motorferdsel i utmark og vassdrag

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til at regjeringen Solberg i Sundvollen-erklæringen slår fast at den vil la kommunene forvalte motorisert ferdsel i utmark.

15. november 2013 sendte klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft ut en pressemelding om at regjeringen iverksetter og utvider forsøksordningen som gir kommunene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven. Den utvidede forsøksordningen skal gjelde for perioden 2014–2018. Ordningen skulle opprinnelig begrenses til 40 kommuner. Regjeringen Solberg har besluttet å utvide forsøksordningen slik at alle kommuner som har meldt sin interesse får delta, totalt 108 kommuner. Det er utarbeidet en standardisert forskrift som kommunestyret måtte vedta og sende til departementet for stadfesting innen 1. april 2014. Departementet stadfestet forsøksordningen for 87 kommuner 11. april 2014.

Parallelt med iverksettelse og utvidelse av forsøket har departementet startet arbeidet med et høringsbrev om endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med tanke på etablering av løyper for fornøyelseskjøring på vinterføre. Forslagsstillerne tar det for gitt at regjeringen har til hensikt å gjennomføre en lovendring i løpet av inneværende stortingsperiode, før forsøket er avsluttet og endelig evalueringsrapport foreligger.

Forslagsstillerne mener regjeringen med denne fremgangsmåten tilsidesetter en sentral del av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag uten at et lovendringsforslag er forelagt og vedtatt av Stortinget, og uten at sentrale interesser er blitt hørt. Ved å definere adgangen for kommunene til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring som et forsøk, oppnår regjeringen at en ønsket lovendring vil kunne tre i kraft med umiddelbar virkning uten forutgående lovendringsprosess. Forslagsstillerne mener kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner langt på vei bekrefter dette i sitt svarbrev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité 6. februar 2014, hvor statsråden skriver følgende:

«Regjeringen Solbergs målsetting om å få sluttført arbeidet med motorferdselregelverket vil kunne ha betydning for hvor aktuelt det er for den enkelte kommune å være med i en forsøksordning. Enkelte vil kunne se seg tjent med å avvente en eventuell regelendring».

Det er skapt betydelig usikkerhet om hvorvidt utvidelsen av forsøksordningen er i tråd med intensjonen i forsøksloven. Flere uavhengige jurister og Stortingets utredningsseksjon har vist at forsøket ikke er i tråd med loven. Forslagsstillerne finner ikke regjeringens argumentasjon om lovligheten av den utvidede forsøksordningen overbevisende.

Forslagsstillerne mener regjeringen bør legge forsøksordningen til side, og konsentrere seg om raskest mulig å utarbeide og fremlegge et forslag om endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag til behandling i Stortinget. Tross ulik tilnærming til spørsmålet blant opposisjonspartiene, konstaterer forslagsstillerne at det foreligger et flertall i Stortinget for økt lokal forvaltning av motorferdsel i utmark innenfor tydelige, nasjonale retningslinjer som inntas i lovverket. Forslagsstillerne legger til grunn at slik lokalforvaltning må skje innenfor rammene av statlige retningslinjer, fastsatt i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Slike retningslinjer kan være forbud mot å legge løyper i verneområder, villreinområder, viktige friluftslivsområder og områder som er særlig viktige for enkelte fugle- og dyrearter. Forslagsstillerne viser til forskrift for det utvidede forsøket, hvor regjeringen har fastsatt konkrete rammer i dag. Grunneierperspektivet er ikke i tilstrekkelig grad fanget opp av regjeringens forsøksordning, og må styrkes i det videre arbeidet med loven. Slike retningslinjer skal bidra til at den nye forvaltningsmodellen gir en praksis som oppfyller formålsparagrafen i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag:

«Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen».

Forslagsstillerne mener det er viktig at regjeringen allerede nå begynner arbeidet med å sikre kommunene et effektivt forvaltningsverktøy.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen avslutte den utvidede forsøksordningen med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark.

  • 2. Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge fram forslag til endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som sikrer økt lokal forvaltning innenfor tydelige, nasjonale retningslinjer inntatt i loven, slik at en endring av loven kan bli rettskraftig så snart som mulig.

24. april 2014