Helse- og sosiale tjenester gitt av ideelle aktører, har vært
og er viktige samarbeidspartnere for velferdsorganisering og tilbud
i Norge. Tjenester i regi av Blå Kors, Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen
og andre ideelle organisasjoner bidrar med kvalitet, utvikling og
utålmodighet på vegne av mennesker med store omsorgsbehov. De deltar
dessuten ofte i samfunnsdebatten på vegne av grupper i befolkningen som
sliter.
Ideelle tilbydere har som oftest egenverdi i oppdrag fra medlemmer,
eller stiftere. De baserer seg ikke på økonomisk fortjeneste, og
har ofte et betydelig innslag av frivillige bidragsytere.
Regjeringen Stoltenberg II inngikk avtale med de ideelle organisasjonene
som tilbyr tjenester på helse- og omsorgsområdet. Samarbeidsavtalen
inneholder en rekke elementer for hvordan dette samarbeidet skal
utvikles. To områder hadde særskilt oppmerksomhet i oppfølgingen;
nemlig anbudenes lengde og pensjonsutfordringene.
EUs nye anskaffelsesdirektiv skal tre i kraft 1. januar 2016,
og Norge har ikke lyktes med å få unntak for private, ideelle organisasjoners
virksomhet. Sosiale og miljømessige hensyn skal imidlertid kunne
vektlegges innenfor direktivet.
Statsråd Solveig Horne opplyste i Stortinget 20. mai 2014 at
hun ville gjennomføre egne anbudsrunder i barnevernet, gjennom en
(midlertidig) ordning med skjermet konkurranse fra 1. februar 2015 og
14 måneder framover.
Alle som berøres av dette vil måtte få svært krevende arbeidsforhold,
med en så kort varighet. Dette vil først og fremst gjelde de barna
som har sin trygghet knyttet til de aktuelle institusjonene, men
også ansatte og ledelse.
Helse Vest, som omfattes av samme regelverk, har lyst ut anbud
om tverrspesialisert rusbehandling, med seks pluss to års varighet
på anbudet.
Samarbeidsavtalen varsler at de enkelte tjenestesektorer i staten
skal utvikle generelle kvalitetskriterier. En viktig del av dette
arbeidet er å identifisere hvordan særtrekk ved ideelle aktørers
tilbud kan tilføre økt kvalitet til tjenestene, og hvordan slike
kvaliteter kan vektlegges.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen sikre at kommende anbud i barnevernet
får tilsvarende anbudslengde som den som er lagt til grunn i Helse
Vest for tverrsektoriell rusbehandling. Stortinget ber derfor regjeringen utnytte
handlingsrommet fram til nytt EU-direktiv om offentlige anskaffelser
innlemmes i norsk rett, og ta i bruk maksimal anbudslengde i avtaler
med ideelle aktører.