Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at få, store aktører i dag utgjør
dagligvarebransjen i Norge. Konkurransesituasjonen er hard. For
å sikre forbrukerne god, trygg og rimelig mat er det viktig med
sunn konkurranse. For å sikre produsenter av mat en mulighet for
å nå frem til butikkhyllene er det avgjørende med forhandlinger
som ivaretar hensyn til god handelsskikk. En økt produksjon av norsk
mat på norske ressurser er avhengig av mulighet til å kunne distribuere
og selge maten i markedet.
Forslagsstillerne viser til at en lov om god handelsskikk vil
være ett av mange virkemidler som også sikrer mer åpenhet og mulighet
for reell påvirkning og markedsmessig styring av prissetting av
dagligvarer, slik at disse blir så rimelige som mulig.
Regjeringen Stoltenberg II nedsatte to utvalg for å kunne bedre
konkurransesituasjonen i matvarebransjen og som resulterte i forslag
om lov om god handelsskikk, henholdsvis NOU 2011:4 (Matkjedeutvalget)
og NOU 2013:6 (Dagligvarelovutvalget). Forslagsstillerne mener lovforslaget
som er utarbeidet nå bør legges frem for Stortinget til behandling, og
at lovforslaget også må omfatte distribusjon av dagligvarer. Det
må, etter forslagsstillernes mening, også i lovforslaget sikres
god kontroll og sanksjonsmulighet ved brudd på lovgivningen.
Matkjedeutvalget pekte på vesentlige utfordringer i det norske
matmarkedet og dokumenterte en utvikling i verdikjeden som har negative
konsekvenser for forbrukerne, for utviklingen i dagligvarehandelen,
og for matproduksjonen her i landet. Rapporten viste bl.a. at maktforholdet
mellom kjedene og leverandørene i det norske dagligvaremarkedet
er varig endret. Utvalget presenterte en rekke forslag til tiltak, bl.a.
at det skulle etableres en egen lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden.
Som en oppfølging av tilrådingene fra matkjedeutvalget nedsatte
regjeringen Stoltenberg et ekspertutvalg (Dagligvarelovutvalget)
som fikk i oppgave å utrede hvordan prinsippet om god handelsskikk
og hensynet til forbrukerne best kan ivaretas i lovgivningen. Et
enstemmig utvalg konkluderte med at forhandlingsløp og kontraktsforhold
mellom leverandører og dagligvarekjedene er av en slik art at Norge trenger
en lov om god handelsskikk. Dette bør gjøres for å sikre viktige
forbruker- og samfunnsinteresser knyttet til produksjon og omsetning
av mat. Utvalget anbefalte også at det blir etablert et handelstilsyn
som skal håndheve loven.
Siden to utvalg har konkludert med at det er behov for klarere
kjøreregler for forhandlinger i dagligvarekjedene, etterlyses nå
handling fra Landbruks- og matdepartementets side. Det vises også
til at man denne sommeren har hatt den største prisøkningen på mat
siden 1982, med en økning i matpriser på 3,5 pst. fra juni til juli.
Denne økningen er høyere enn den økningen regjeringen la grunnlag
for gjennom økte målpriser på mat i årets jordbruksoppgjør. Landbruks-
og matminister Sylvi Listhaug har gitt uttrykk for at hun mener
dagligvarebransjen tar for godt betalt for matvarene, og at det
er behov for å se nærmere på hvor fortjenesten i verdikjeden havner.
En lov om god handelsskikk skal bidra til mer forutsigbarhet
og ryddighet i forhandlingene mellom leverandører og kjedene. For
å sikre mer velfungerende verdikjeder på et så sentralt samfunnsområde
som mat mener forslagsstillerne at forslaget om lov om god handelsskikk
nå må følges opp. Distribusjonselementet må også ivaretas i forbindelse
med lovforslaget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen innen juni 2015 legge frem forslag
til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet, som også omfatter
distribusjonen av matvarer.
8. oktober 2014