Til Stortinget
Flyktningsituasjonen i Middelhavet er kritisk,
og det anslås at 3 500 mennesker har mistet livet på havet bare
i løpet av det siste året. Utsiktene for dette året er kritisk,
antallet flyktninger som krysser havet har i januar 2015 alene økt
med 62 pst. fra året før. Rederiforbundet, som ivaretar norske rederes
interesser, forteller om dramatiske redningsoperasjoner hvor flyktninger
dør.
I 2013 startet Italia redningsprogrammet Mare Nostrum
etter to alvorlige båtulykker der minst 500 personer druknet. Programmet
ble imidlertid trappet ned på slutten av 2014 fordi Italia ikke
fikk nok støtte fra andre EU-land til å dekke den månedlige kostnaden
på 9 mill. euro, drøyt 77 mill. kroner.
EUs kontroll- og overvåkingsorgan Frontex har tatt
over deler av rednings- og søketjenesten i en aksjon som kalles
Triton, i samarbeid med Italias kystvakt. I midlertid er hovedmålet
med Frontex’ aksjon å forhindre ulovlig immigrasjon til Schengenområdet.
Det er altså ikke først og fremst en humanitær innsats, men en grensekontrollmekanisme.
Programmet har et budsjett på omtrent halvparten av det Mare Nostrum
hadde. Frontex anmodet alle EU-landene om å bidra med støtte til
Triton i to omganger. Norge har bidratt med polititjenestefolk til
å foreta intervjuer og screening av flyktninger. Siden november
2014 har operasjon Triton reddet flyktninger som forsøker å krysse
havet.
Ifølge pressemeldinger fra EU (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4545_da.htm)
lanserte Europakommisjonen 4. mars 2015 hovedlinjene for en migrasjonsplan
som er ventet i løpet av våren 2015. Situasjonen i Middelhavet er
utvilsomt med på å sette dagsordenen. Hovedtrekkene kan oppsummeres
i fire punkter:
Et sterkt felles
asylsystem.
En ny politikk for lovlig migrasjon.
En mer effektiv politikk for bekjempelse
av ulovlig migrasjon og menneskehandel.
En bedre sikring av EUs ytre grenser.
Det er ennå usikkert hva dette får å si for
håndteringen av flyktningsituasjonen i Middelhavet. Av flere vesentlige
bidrag kunngjorde EU den 19. februar 2015 at de ga Italia 118 mill.
kroner i støtte samt lovnad om at operasjon Triton skal fortsette
ut 2015.
Hvert 20. fartøy som befinner seg i det internasjonale
farvannet i Middelhavet nær Libyas kyst, er norsk, og i 2014 tok
norske skip alene opp over 2 500 flyktninger. Siden sommeren 2014
har det pågått i snitt to redningsaksjoner ukentlig i regi av sjøfolk
på norskeide skip utenfor Libya-kysten. Norges Rederiforbund frykter
at det nå blir sjøfolk som må ta støyten i internasjonalt farvann
dersom Italia ikke har mer kapasitet og andre europeiske land ikke
trår til. Ifølge Rederiforbundet er situasjonen uholdbar. De sier
at Italia og sjøfolkene ikke kan ta hånd om denne humanitære situasjonen
alene.
Da statsmininster Erna Solberg besøkte Italia
i juni 2014, etterlyste Italia mer hjelp fra Norge og andre land.
Hun ga da ikke noe svar på hva Norge skulle bidra med, men viste
til at Norge bidrar til grenseforsterkningen FRONTEX. Hun ga da
uttrykk for at flere burde bidra.
I en interpellasjonsdebatt 27. januar 2015 reiste Eirik
Sivertsen spørsmål til justis- og beredskapsminister Anders Anundsen
om hva regjeringen ville gjøre for å avhjelpe situasjonen i Middelhavet.
Statsråden understreket at mange hadde ønske om å bidra til Triton
og at Norge har tilbudt mer ressurser enn det som er blitt akseptert.
Forslagsstillerne er gjort kjent med at Italia
skal ha henvendt seg til Schengensamarbeidet og bedt landene om
ytterligere assistanse. Blant annet skal det være behov for skip,
helikopter og annet utstyr for å ivareta rednings- og søkestjenesten
samt mer personell til grensekontroll.
Forslagsstillerne etterlyser et sterkere norsk
engasjement og en samordnet politikk for å hjelpe de mange flyktningene.
I mangel av et slikt initiativ er det fare for at situasjonen kan
eskalere og at den humanitære situasjonen forverres. Et forsterket
norsk bidrag vil kunne redde mange flyktninger fra å drukne i Middelhavet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen rette en henvendelse
til Italia og nødvendige europeiske myndigheter for å tilby ytterligere
norsk støtte til Triton, med klare spesifikasjoner på hvilket redningsutstyr
eller forsterkninger Norge kan bidra med. Et slikt tilbud skal
ha som formål å bidra til å redde liv og redusere den humanitære
katastrofen i Middelhavet. Det bør derfor vurderes om sivile skip,
helikopter- eller fregattstøtte bør inngå som en del av bidraget.
24. mars 2015