Til Stortinget
Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) og Norsk Bobilforening
har over mange år arbeidet for å tilpasse de norske reglene til
nabolandenes regler, samt endre forskjellsbehandlingen mellom bobiler
over og under 3,5 tonn.
Campingturismen i Norge er sterkt voksende,
og det er i dag i overkant av 33 000 bobiler i Norge. Bare de siste
fire årene er antallet bobiler økt med over 10 000.
Bobileierne i Norge kjører i snitt mellom 4 000–12 000
km i året, og bruker bilen i snitt 70 døgn i året.
Alle bobiler er registrert som campingbiler
i vognkortet, men bobiler under 3,5 tonn behandles som personbiler
ved bompasseringer, fartsgrense og periodisk kjøretøykontroll (PKK).
Forslagsstillerne ønsker å se på tilpasninger/endringer
som legger bedre til rette for bobilturisme i Norge.
Forslagsstillerne mener man bør konsentrere
seg om følgende områder i denne omgang:
1. PKK – alle bobiler
opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1.
2. Fartsgrense – for alle bobiler over
3,5 tonn opp til 7,5 tonn økes tillatte hastighet opp til 100 km/t.
3. Bomavgifter – Alle bobiler opp til 7,5
tonn behandles likt med personbiler klasse M1.
4. Fergetakster – her bør bil med campingvogn behandles
likt med bobiler, og en løsning kan være en standardsats på 2 ganger
taksten for personbil.
5. Førerkortklasse for bobiler. Se på muligheten
for å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.
Begrunnelse:
1. PKK – alle bobiler
opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1, slik
at disse får 2 års intervaller og ikke trenger PKK før 4 år etter
at bobilen er solgt som ny*. Forslagsstillerne viser til samferdselsminister
Ketil Solvik-Olsens svar av 10. november 2014 på skriftlig spørsmål
fra representanten Kjell-Idar Juvik, der statsråden uttalte at han
skulle vurdere dette. (*her bør man vurdere om man skal stille strengere
krav etter antall km eller år, eks.150 000 km eller 10 år.)
2. Fartsgrense – for alle bobiler over
3,5 tonn opp til 7,5 tonn økes tillatte hastighet til 100 km/t.
I dag er det en øvre fartsgrense på 80 km/t. Turbusser har en maksfart
på 100 km/t. I Tyskland er maksfart 100 km/t, i tillegg kan campingbilister
skaffe seg Tempo 100-godkjenning og kjøre i 100 km/t der fartsgrensen
tillater dette (gjelder campingvogner). Erfaringen er god og viser
at dette har en positiv virkning på trafikksikkerheten (jf. notat fra
NBCC). I Sverige kan alle bobiler følge fartsgrensen. I Danmark
og Finland er fartsgrensen maks 80km/t for bobiler over 3,5 tonn.
3. Bomavgifter – Alle bobiler opp til 7,5
tonn behandles likt med personbiler og bobiler under 3,5 tonn ved
innkreving av bompenger. I dag kreves alle bobiler over 3,5 tonn
lik bompengeavgift som tunge kjøretøy (2–3 ganger personbiltakst).
4. Fergetakster – her bør bobiler behandles
likt med bil med campingvogn, og en løsning kan være en standardsats
på to ganger taksten for personbil, eller etter lengde. Hovedtrekkene
i riksregulativet for ferjetakster er opprinnelig fra 1968. Reglene
er endret ved ujevne mellomrom, sist i 2008, da det ble besluttet
at elbiler kunne fraktes gratis på fergene på stamveinettet. Det
er i dag et stort sprang i satsene for kjøretøy over 6 meter.
5. Førerkortklasse for bobiler. Se på muligheten
til å justere vektgrensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn på førerkortklasse
M1.
Mange bobiler som registreres i dag veier opp
imot grensen på 3,5 tonn, og med last er det mange av disse som
nok kjører med overlast. I dag kan man kjøre bobiler opp til 3,5
tonn med førerkort for personbil. Grensen for bil + henger er maks
4250 kg, og i Tyskland arbeider man mot EU for å øke grensen opp
til 4,5 tonn for bobiler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber
regjeringen gjøre endringer for Periodisk kjøretøykontroll for alle
bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler
klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
2. Stortinget ber regjeringen øke tillatt
fartsgrense for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn, fra dagens
80km/t til 100 km/t.
3. Stortinget ber regjeringen endre bomavgiften
for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt
med personbiler klasse M1og bobiler under 3,5 tonn.
4. Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik
at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan
være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil, eller en
annen hensiktsmessig løsning for å ivareta forslagsstillernes intensjon.
5. Stortinget ber regjeringen vurdere endringer
i førerkortklassen for bobiler, med sikte på å justere grensen opp
fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.
26. mars 2015