Til Stortinget
En god skole er en del av grunnmuren i det norske velferdssamfunnet.
Kunnskapen og kompetansen elevene tilegner seg i dag er grunnlaget
for det Norge skal leve av i fremtiden. Kvalifikasjonene elevene
får gjennom skolen er hver enkelt elevs grunnlag for videre utdanning
og arbeid. Norsk skole må ha ambisjoner for alle elever: at hver
enkelt får god undervisning, utfordringer, hjelp og støtte til å
lære og til å utvikle sine evner.
Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å fremme god læring
i skolen. Forskningen er entydig på at læreren har avgjørende betydning
for de resultatene elevene oppnår. Norsk skole har dyktige lærere,
men man vet at norsk skole vil trenge mange nye dyktige lærere i
årene som kommer. Dagens politikk for en god lærerutdanning avgjør
hvilke lærere Norge vil ha i fremtiden. Målrettede tiltak for å
rekruttere kunnskapsrike og kompetente lærere er blant de viktigste
grepene for å bidra til en god norsk skole i fremtiden.
I mange år har kravet for å komme inn på lærerutdanningen vært
at søkerne må ha karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående
skole. Forslagsstillerne vil heve kravene for å komme inn på lærerstudiet
og innføre krav om at søkere som har 3 i norsk eller matematikk
fra videregående skole må bestå et obligatorisk forkurs for å kvalifisere
seg til opptak. Søkere som har karakteren 4 i norsk og matematikk vil
være kvalifisert uten forkurs.
Høsten 2014 lanserte regjeringen Solberg det de kalte et krav
om karakteren 4 i matematikk fra videregående opplæring for å være
kvalifisert for å komme inn på lærerutdanningene. I realiteten innebar
regjeringens forslag at man fjernet kravet om karakteren 3 i matematikk,
og åpnet for at alle med karakterene 2 eller 3 i matematikk kunne
komme inn, forutsatt at de gjennomførte et forkurs. Noe forkurs for
søkere med karakteren 3 i norsk fra videregående ble ikke foreslått.
Forslagsstillerne ønsker å beholde et minstekrav om karakteren 3,
i både matematikk og norsk, for å kunne bli tatt opp på lærerutdanningene.
Norskfaget og matematikkfaget er svært viktige i skolen. Blant
de grunnleggende ferdighetene elevene skal tilegne seg er lesing,
skriving og regning. For å lykkes i å gi elevene disse ferdighetene
må man ha lærere som har grunnleggende god kunnskap i norsk og matematikk.
Et krav om karakteren 4 for opptak på lærerutdanningene betyr,
jf. forskrift til opplæringslova, at man krever at søkeren har «god
kompetanse» i norsk og matematikk. Karakteren 3 som minstekrav betyr
å ha oppnådd «nokså god kompetanse». Dette er etter forslagsstillernes
oppfatning en forutsetning for å kunne ta forkurset. Forslagsstillerne
mener at elever med karakteren 2, eller «lav kompetanse», i norsk
og matematikk ikke kan vise til at de har det nødvendige grunnlaget
for å ha utbytte av et forkurs.
Hensikten med et forkurs er å sikre at alle som blir tatt opp
på lærerutdanningen har et solid og godt kunnskapsgrunnlag i norsk
og matematikk. Ved å øke kunnskapen og kompetansen lærerstudentene
besitter i disse fagene, styrkes også det faglige grunnlaget for
den videre læringen på lærerutdanningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sørge
for at minstekravet for opptak til lærerutdanningen er karakteren 3
i norsk og matematikk fra videregående skole.
2. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at søkere
til lærerutdanningen som ikke har karakteren 4 eller høyere i norsk
og matematikk fra videregående skole, må bestå et obligatorisk forkurs for
å kvalifisere for opptak til lærerutdanningen.
15. april 2015