Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trond Giske, Christian Tynning Bjørnø, Marianne Aasen, Tone Merete Sønsterud og Sigmund Steinnes om å heve opptakskravene for lærerutdanningene

Dette dokument

  • Dokument 8:98 S (2014–2015)
  • Dato: 15.04.2015
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

En god skole er en del av grunnmuren i det norske velferdssamfunnet. Kunnskapen og kompetansen elevene tilegner seg i dag er grunnlaget for det Norge skal leve av i fremtiden. Kvalifikasjonene elevene får gjennom skolen er hver enkelt elevs grunnlag for videre utdanning og arbeid. Norsk skole må ha ambisjoner for alle elever: at hver enkelt får god undervisning, utfordringer, hjelp og støtte til å lære og til å utvikle sine evner.

Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å fremme god læring i skolen. Forskningen er entydig på at læreren har avgjørende betydning for de resultatene elevene oppnår. Norsk skole har dyktige lærere, men man vet at norsk skole vil trenge mange nye dyktige lærere i årene som kommer. Dagens politikk for en god lærerutdanning avgjør hvilke lærere Norge vil ha i fremtiden. Målrettede tiltak for å rekruttere kunnskapsrike og kompetente lærere er blant de viktigste grepene for å bidra til en god norsk skole i fremtiden.

I mange år har kravet for å komme inn på lærerutdanningen vært at søkerne må ha karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående skole. Forslagsstillerne vil heve kravene for å komme inn på lærerstudiet og innføre krav om at søkere som har 3 i norsk eller matematikk fra videregående skole må bestå et obligatorisk forkurs for å kvalifisere seg til opptak. Søkere som har karakteren 4 i norsk og matematikk vil være kvalifisert uten forkurs.

Høsten 2014 lanserte regjeringen Solberg det de kalte et krav om karakteren 4 i matematikk fra videregående opplæring for å være kvalifisert for å komme inn på lærerutdanningene. I realiteten innebar regjeringens forslag at man fjernet kravet om karakteren 3 i matematikk, og åpnet for at alle med karakterene 2 eller 3 i matematikk kunne komme inn, forutsatt at de gjennomførte et forkurs. Noe forkurs for søkere med karakteren 3 i norsk fra videregående ble ikke foreslått. Forslagsstillerne ønsker å beholde et minstekrav om karakteren 3, i både matematikk og norsk, for å kunne bli tatt opp på lærerutdanningene.

Norskfaget og matematikkfaget er svært viktige i skolen. Blant de grunnleggende ferdighetene elevene skal tilegne seg er lesing, skriving og regning. For å lykkes i å gi elevene disse ferdighetene må man ha lærere som har grunnleggende god kunnskap i norsk og matematikk.

Et krav om karakteren 4 for opptak på lærerutdanningene betyr, jf. forskrift til opplæringslova, at man krever at søkeren har «god kompetanse» i norsk og matematikk. Karakteren 3 som minstekrav betyr å ha oppnådd «nokså god kompetanse». Dette er etter forslagsstillernes oppfatning en forutsetning for å kunne ta forkurset. Forslagsstillerne mener at elever med karakteren 2, eller «lav kompetanse», i norsk og matematikk ikke kan vise til at de har det nødvendige grunnlaget for å ha utbytte av et forkurs.

Hensikten med et forkurs er å sikre at alle som blir tatt opp på lærerutdanningen har et solid og godt kunnskapsgrunnlag i norsk og matematikk. Ved å øke kunnskapen og kompetansen lærerstudentene besitter i disse fagene, styrkes også det faglige grunnlaget for den videre læringen på lærerutdanningen.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen sørge for at minstekravet for opptak til lærerutdanningen er karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående skole.

  • 2. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at søkere til lærerutdanningen som ikke har karakteren 4 eller høyere i norsk og matematikk fra videregående skole, må bestå et obligatorisk forkurs for å kvalifisere for opptak til lærerutdanningen.

15. april 2015