Borgerkrigen i Syria og ISILs brutale herjinger har ført til en av de største humanitære krisene verden har sett etter andre verdenskrig. Millioner av mennesker er på flukt eller internt fordrevne, og store deler av befolkningen er avhengig av humanitær støtte. Det påligger Norge et ansvar om å bidra til å lindre den humanitære situasjonen for flyktninger og befolkningen i Syria. På denne bakgrunn har Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne inngått en avtale om økt norsk innsats i forbindelse med den humanitære krisen i Syria og nærområdene.

Forslagsstillerne viser til avtalen, som gjengis i sin helhet her:

Avtale mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne om økt humanitær innsats i Syria og nærområdene, samt økt antall overføringsflyktninger fra Syria til Norge for årene 2015, 2016 og 2017

Pkt. 1 Humanitær bistand

Norge skal trappe opp humanitær bistand til Syria og nabolandene med 250 mill. kroner i 2015 (altså til 1 250 mill. kroner) utover det som er foreslått i Revidert Nasjonalbudsjett for 2015. Dette nivået økes ytterligere, innenfor bistandsrammen, med 250 mill. kroner i 2016 (altså til 1 500 mill. kroner).

Partene er enige om å foreta omdisponeringer innenfor bistandsbudsjettet for å oppnå dette. Partene er enige om en inndekning på alle forslag som har budsjettvirkning for 2015.

Følgende tiltak skal prioriteres innenfor den økte avsetningen til humanitær bistand:

  • i. Øke støtten til norske humanitære organisasjoner med erfaring og forutsetninger til å yte bistand i regionen, samt relevante FN-organisasjoner som UNHCR og UNICEF.

  • ii. Økt helseinnsats gjennom WHO eller frivillige organisasjoner i Syria og naboland.

  • iii. Økt støtte til Damaskus-baserte organisasjoner som opererer inne i Syria for å tilby nødhjelp, mat, beskyttelse, vann og sanitær, samt til grensekryssende bistand.

  • iv. Økt nabolandsstøtte der det særlig legges vekt på beskyttelse, matvaresikkerhet, husly og annen nødhjelp. Det bør være hovedvekt på Libanon som har de største behovene.

  • v. Deler av økningen kan også brukes til å øke støtten i Irak der de humanitære behovene er voksende.

Pkt. 2 Overføringsflyktninger, Syria

For 2015 er det gjennom budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre avtalt en kvote for syriske overføringsflyktninger på 1 500.

Partene som har signert avtalen om økt norsk innsats i forbindelse med den humanitære krisen i Syria og nærområdene er enige om å øke nivåene som gjengitt i følgende tabell:

Mottak av syriske overføringsflyktninger 2015–2017

År

Totalt

2015

2 000

2016

3 000

2017

3 000

Totalt mottak av syriske overføringsflyktninger

8 000

Norge meddeler FNs høykommissær for flyktninger at Norge er rede til å motta inntil 8 000 flyktninger fra Syria i perioden 2015, 2016 og 2017. Kvoten av syriske overføringsflyktninger i 2015 heves med 500, fra 1 500 til 2 000.

Pkt. 3 Evaluering

Partene vil evaluere situasjonen med mottak av kvoteflyktninger fra Syria som er fastsatt i avtalens pkt. 2, i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017 og 2018. Justeringer i nivået og justeringer i tiltak for bosetting og integrering i lys av erfaring med mottak i kommunene vil kunne skje ut fra en vurdering av følgende forhold:

  • (i) Erfaringer med norske kommuners evne og mulighet til å bosette flyktninger, herunder utviklingen i antall personer i mottak og gjennomsnittlig ventetid i mottak og erfaringer med gjennomføring av integreringstiltak (bolig, utdanning, arbeid) i kommunene.

  • (ii) Status for UNHCRs appeller om bosetting av kvoteflyktninger fra Syria.

  • (iii) Status for andre flyktningestrømmer i lys av øvrige humanitære kriser.

  • (iv) Status for asyltilstrømningen til Norge siden inngåelsen av denne avtalen.

Regjeringen bes redegjøre for disse forholdene i forbindelse med fremleggelse av de aktuelle statsbudsjettene.

Pkt. 4 Tiltak i kommunene

Kommunene inviteres til en dugnad for å lykkes med mottak, bosetting og integrering.

Partene ønsker å stimulere ekstra innsats for bosetning, i tillegg til ordinært integreringstilskudd, og vil foreslå følgende:

  • Regjeringen etablerer et ekstratilskudd til kommuner som tar i mot flyktninger og personer med opphold på humanitært grunnlag utover det folketallet i kommunen tilsier og utover IMDIs anmodninger. Tilskuddet tilpasses en økning i bevilgningen på 50 mill. kroner i 2015.

  • Husbankens tilskudd til utleieboliger økes med ytterligere 30 mill. kroner i 2015.

Partene ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2016, om å foreslå ytterligere tiltak for å stimulere integrerings- og bosettingsarbeidet i kommunene, herunder vurdere forslag fra KS, og vil be regjeringen konsultere avtalepartene i dette arbeidet. Regjeringen bes også om å foreta en utredning av om bostøtteordningen bør gjøres gjeldende for personer bosatt i bokollektiver.

Pkt. 5 Samarbeid kommuner og frivillige organisasjoner

Kommunene oppfordres til å inngå samarbeid med frivillige organisasjoner i kommunen for mobilisering av flyktningeguider til nyankomne overføringsflyktninger.