1. Stortinget ber regjeringen sette
i gang skolebasert kompetanseutvikling i anti-mobbearbeid for rektorer,
lærere og andre ansatte i skolen, slik at kunnskapen om hvordan
man forhindrer og stopper mobbing, spres til alle voksne som arbeider
i skolene. Det må legges en plan for at alle ansatte i skolen skal
gjennomgå en slik skolering.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at klagebehandling
av mobbesaker flyttes fra Fylkesmannen til Barneombudet eller et
uavhengig mobbeombud. Ombudet må tilføres ressurser dersom de ikke
har nok kapasitet til dette med dagens bemanning. Inntil en nasjonal,
uavhengig klageinstans er på plass, er det viktig å sikre organisasjonene
som driver bistand til mobbeofre tilstrekkelig støtte.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendige fullmakter
og regelverk slik at Barneombudet/mobbeombudet kan iverksette nødvendige
sanksjoner som bøtelegging overfor skoler som over tid ikke tar
mobbeproblematikk på alvor, i tråd med anbefalingen fra Djupedal-utvalget.
4. Stortinget ber regjeringen gi helsesøster rett til å henvise
elever videre til psykolog, barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk
(BUP) eller annen ekspertise, med kopi til fastlegen.
5. Stortinget ber regjeringen sørge for at alle skoler er
knyttet til beredskapsteam mot mobbing med tilstrekkelig kapasitet
til å bistå i arbeidet mot mobbing.
6. Stortinget ber regjeringen bidra til at det blir ansatt
flere sosialrådgivere og miljøarbeidere på skoler med høye mobbetall.
7. Stortinget ber regjeringen sette i gang prosjekter for
å prøve ut modeller for bedre skole-hjem-samarbeid.
8. Stortinget ber regjeringen legge til rette for bedre samarbeid
mellom skolen og frivillige organisasjoner, spesielt rettet mot
kompetanseheving, bevisstgjøring og refleksjon om temaer som seksualitet,
rus, inkludering og mobbing.
9. Stortinget ber regjeringen styrke tilskuddsordninger
og andre støtteordninger for organisasjoner og frivillige som arbeider
forebyggende mot mobbing og for trygge ungdomsmiljø i og utenfor
skolen.
10. Stortinget ber regjeringen sørge for et regelverk som
gir større anledning til å skifte ut skoleledelse som over tid viser
at de ikke makter å forebygge og håndtere mobbesaker.
11. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av opplæringsloven for å innføre aktivitetsplikt for skolen, tydeliggjøre
reglene for håndtering av mobbesaker og bedre elevers rettsvern
og rett til et trygt fysisk og psykisk læringsmiljø, basert på Djupedal-utvalgets
anbefalinger.
12. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting
av nulltoleranse for personale som krenker elever og skjerpe aktivitetsplikten
for skoleeier og skole dersom ansatte mistenker at andre ansatte
krenker elever.
13. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting
av en oppreisningsordning for krenkelser i saker der skolen ikke
har gjort nok for å forebygge, avdekke eller håndtere krenkelser.
14. Stortinget ber regjeringen etablere et utdanningsrettslig
fagmiljø ved et av landets juridiske fakulteter.
15. Stortinget ber regjeringen sørge for at det blir gjennomført
jevnlige anonyme brukerundersøkelser av skolehelsetjenesten.
16. Stortinget ber regjeringen sørge for at skolehelsetjenesten
har tilstrekkelige ressurser for å følge opp arbeidet mot mobbing.
17. Stortinget ber regjeringen sørge for at forebyggende
arbeid mot mobbing er tema på lærer-, rektor- og skolelederutdanningene.
18. Stortinget ber regjeringen gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å utvikle en kompetansepakke for elever og elevråd med
informasjon om elevers rettigheter, elevdemokrati, tilpasset opplæring
og rådene og utvalgenes rolle på skolene, i samarbeid med Elevorganisasjonen.
19. Stortinget ber regjeringen styrke skolebiblioteket,
«stille-rom» og andre tilsvarende tilbud som gir elever et pusterom
i skolehverdagen.
20. Stortinget ber regjeringen bygge opp fagmiljøer med
spisskompetanse på krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering
knyttet til diskrimineringsgrunnlagene i skolen.
21. Stortinget ber regjeringen oppfordre skolene til å inkludere
elevene i diskusjon om og arbeidet med å uforme ordensreglement
ved skolene, i tråd med Djupedal-utvalgets anbefalinger.
22. Stortinget ber regjeringen gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å tydeliggjøre kravene i læreplanverket for å styrke elevenes
digitale kompetanse, herunder digital dømmekraft.
23. Stortinget ber regjeringen gjennomgå Foreldreutvalg
for grunnopplæringen (FUG) sitt mandat med mål om å tydeliggjøre
oppgavene, med særlig blikk på økt innsats knyttet til det psykososiale
skolemiljøet, i samarbeid med FUG.
24. Stortinget ber regjeringen sørge for at skolers planer
for arbeid med det psykososiale skolemiljøet skal forelegges kommunestyret
eller fylkestinget til informasjon.
25. Stortinget ber regjeringen utarbeide en tydelig veileder
om håndtering av krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering
som bygger på kunnskap om hva som virker, og om skolenes nye aktivitetsplikt.