Til Stortinget
Tall fra Trygg Trafikk viser at om lag 820 mennesker ble drept
eller hardt skadd i forbindelse med trafikkulykker i 2014. Svært
mange mennesker får som resultat livene sine radikalt endret, og
mange pårørende mister noen de har nær. Fra 1970 til 2015 har det
vært en kraftig reduksjon i antall drepte i vegtrafikken, fra 560
til 123 drepte. Det er et resultat av ønsket politisk satsing og
prioritering av langsiktig og målrettet trafikksikkerhetsarbeid
over flere år.
En foreløpig oversikt for 2016 tyder imidlertid på en liten oppgang
i antall drepte i trafikken sammenlignet med 2015. Så langt har
30 personer mistet livet i trafikken i første kvartal. Dette er
syv flere enn i samme periode i 2015. Til sammenligning er gjennomsnittet
for årets tre første måneder i tiårsperioden 2006–2015 40 omkomne.
Selv om det altså har vært en positiv utvikling over tid, er det
fremdeles store utfordringer knyttet til å redusere antallet ulykker
med drepte eller hardt skadde ytterligere.
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av Nasjonal
transportplan for 2002–2011 nullvisjonen, en visjon om et transportsystem
som ikke fører til tap av liv eller varig skade.
Nullvisjonen er et uttrykk for at det er moralsk og etisk uakseptabelt
at folk blir drept eller hardt skadd i trafikkulykker. Den både
er, og har vært, en sterk retningslinje for trafikksikkerhetsarbeidet
i Norge. Dette innebærer blant annet at transportsystemet, transportmidlene
og regelverket for adferd skal utformes på en måte som fremmer trafikksikker
atferd hos trafikantene. Slik kan man i størst mulig grad medvirke
til at menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader
eller død.
I arbeidet med å få ned antall drepte og hardt skadede i trafikken,
har nullvisjonen og trafikksikkerhetsarbeidet stått sterkt. Det
har i tråd med gjeldende Nasjonal transportplan som regjeringen
Stoltenberg II la fram våren 2013, vært stor oppmerksomhet på veginfrastrukturens
evne til å forhindre og avdempe konsekvenser ved ulykker, og på
bilens sikkerhetsnivå, teknologiske løsninger og økonomiske konsekvenser.
Dette er viktig og avgjørende for å bedre trafikksikkerheten og
må også fortsette i årene som kommer. Det er imidlertid også et
behov for en ytterligere satsing på å forbedre den trafikantrettede
adferden. Dette området representerer en annen type utfordring,
der menneskets risikovurderinger og trafikale ferdigheter i ulike
roller må forstås.
Forslagsstillerne merker seg at forskning viser at man mangler
kunnskap om blant annet bilføreres fartsvalg. Fart og overskridelse
av fartsgrensene er antakelig den viktigste risikofaktoren i veitrafikken, ikke
minst fordi fartsovertredelser er så utbredt blant bilførere.
Et annet element som det stadig refereres til, er såkalt risikokompensasjon,
det vil si tendensen til at trafikanter møter enkelte trafikksikkerhetstiltak
med en endring i adferd som er uønsket og utilsiktet. Av flere eksempler
er glattkjøringskurset i fase 2 av føreropplæringen, som økte antall
ulykker på glatt føre blant mannlige bilførere (Glad 1988). Et annet
er ABS-bremser, som førte til høyere fart og mer aggressiv kjøring
(Aschenbrenner mfl. 1987). Eksemplene på risikokompensasjon er mange
(Elvik mfl. 1997). Forslagsstillerne mener det er et problem at man
fortsatt ikke har noen tilfredsstillende teoretisk forklaring på
risikokompensasjon. Når det ikke foreligger en tilfredsstillende
og nyere teori for å kunne forklare dette fenomenet, kan man heller
ikke vente at man vil kunne finne fram til gode og målrettede tiltak
uten at det satses på å utvikle bedre modeller for bilføreres adferd.
Forskningen på trafikksikkerhet gir flere eksempler på at tiltak
har blitt foreslått og iverksatt, uten at man har hatt gode nok
hypoteser på forhånd om sammenhengen mellom adferd og ulykker. Den
sier videre at man har prøvd å teste hvilke virkninger et gitt tiltak
har på adferd og/eller ulykker, uten at det har foreligget en modell
for selve adferden. Så selv om tiltakene faktisk virker, står en
svakere når det gjelder å forklare hvorfor de virker, og en står
svakere når det gjelder å utnytte kunnskapen for å utvikle nye effektive
tiltak overfor andre problemstillinger eller situasjoner.
Forslagsstillerne mener derfor det er behov for å identifisere
ulykkenes adferdsårsaker. Skal man kunne redusere antall ulykker,
er det etter forslagsstillernes syn viktig å kjenne til hva slags
adferd som har sammenheng med ulykken. Et krav man bør stille til en
god modell, er at den skal kunne gi begrunnede synspunkter på hvordan
man skal kunne skille mellom gode og dårlige tiltak i trafikksikkerhetsarbeidet.
Trafikk med både personer og varer på norske veier vil i årene
fremover øke. Stortinget har også gjennom klimaforliket og ved behandlingen
av Innst. 450 S (2012–2013), jf. Meld St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023, vedtatt nullvekstmålet, at all vekst i
persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange.
Økt antall personkilometer både som «myk» og «hard» trafikant
kan gi nye utfordringer som øker behovet for kunnskap om menneskets
tenkning, kognitive forståelse og handlingsvalg. Videre vil det
også være behov for å forstå hvordan kooperative intelligente transportsystemer
(ITS) og større grad av delvis automatiserte, og etter hvert helautomatiserte, kjøretøy
vil påvirke trafikantens rolle i trafikksystemene. Utviklingen av
ITS går raskt. Utfordringen ligger i å tilpasse denne utviklingen
til menneskets begrensninger, ønsker og behov slik at systemene
som skal formidle informasjon mellom trafikanter i vegsystemet og
mellom vegsystemets infrastruktur og trafikantene, blir sikker og
best mulig.
Avinor og transportetatene (Statens vegvesen, Kystverket og Jernbaneverket)
har også store ambisjoner om å gjøre trafikksikkerhetssystemene
sikrere. I sitt grunnlagsdokument til ny Nasjonal transportplan
fremmer de et mål om at i 2030 skal antall drepte og hardt skadde
ikke overstige 350. Altså mer enn en halvering sammenlignet med
i dag. Dette er en ambisiøs målsetting, men forslagsstillerne mener
det er riktig i lys av nullvisjonen å støtte opp under en slik målsetting.
Forslagsstillerne mener derfor en bredere trafikksikkerhetsforskning,
som også i større grad inkluderer trafikantadferd, vil være et viktig
bidrag for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken.
Resultatene av forskning på trafikantadferd vil også være et viktig
bidrag i kommuneplanleggingen for å bidra til trafikksikre, effektive,
smarte og hensiktsmessige arealløsninger.
En intensivert forskningsinnsats på trafikkantadferd bør samordnes
i et nasjonalt trafikkfaglig kompetansesenter med forankring hos
sentrale forskningsmiljø og i universitets- og høyskolesektoren. Det
bør også knytte til seg fagkompetanse fra andre nasjonale og internasjonale
fagmiljø etter behov slik at det etableres en sterkere faglig fellessatsing
på trafikantadferd på et høyt nivå. Gjennom økt kunnskap om menneskets
egenskaper og behov vil utformingen av trafikksystemene og trafikkmiljøet
kunne få bedre løsninger som i større grad enn i dag spiller på
lag med brukerne. Samtidig blir det vesentlig å sørge for at kompetansen
og resultatene som senteret frambringer, raskest mulig blir tatt
i bruk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen etablere et nasjonalt kompetansesenter
for økt forskning på mennesket i trafikken. Kompetansesenteret bør
være forankret i et partnerskap mellom sentrale norske forskningsmiljø på
området og i universitets- og høgskolesektoren. Regjeringen bes
finne egnet modell for finansiering av driften av senteret, som
også bør inkludere bidrag fra framtidige samarbeidspartnere og brukere
av senteret.
13. juni 2016