Representantforslag om konseptvalgutredning (KVU) av arm til Bergen fra E134

Dette dokument

  • Representantforslag 37 S (2020–2021)
  • Fra: Bård Hoksrud, Helge André Njåstad, Terje Halleland, Åslaug Sem-Jacobsen, Geir Pollestad, Siv Mossleth, Øystein Langholm Hansen, Lene Vågslid og Eigil Knutsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Øst–vest-utredningen

Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet (øst–vest-utredningen) ble presentert i januar 2015. Statens vegvesen anbefalte i utredningen at E134 og rv. 52 ble valgt som fremtidige hovedstamveier mellom Vestlandet og Østlandet. Utredningen konkluderte blant annet slik:

«Vi foreslår at … utbygging av E134 gis høyest prioritet. Både utbygging mot Bergen og Haugesund gir positiv nettonytte. [...]På bakgrunn av at våre analyser viser høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet foreslår vi at man utreder en arm til Bergen gjennom en KVU.»

Utredningen understrekte at E134 hadde høyest samfunnsøkonomisk nytteverdi, og at «armen til Bergen» utgjorde en vesentlig del av dette. Analysene viste også at E134 med «arm til Bergen» vil gi en fremtidsrettet og langt raskere hovedforbindelse øst–vest enn alternative øst–vesttraseer. E134 ble i desember 2015 utpekt som ny hovedstamvei mellom vest og øst. På tross av at det er gått over fem år siden øst–vest-utredningen ble presentert, har man ikke fulgt opp Statens vegvesens anbefaling om å foreta en konseptvalgutredning (KVU) av «armen til Bergen».

Et bredt krav

Berørte kommuner har understreket at «armen» må utredes. Næringslivet på Vestlandet og Østlandet har også gjentatte ganger reist krav om gjennomføring av utredningen. Kravet støttes av 5 000 bedrifter med over 100 000 medarbeidere og en samlet omsetning på over 300 mrd. kroner. Kravet støttes også av NHO, LO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Årsaken til det samstemte kravet er enkel: Man mener at en fullverdig E134 med «arm til Bergen», vintersikker vei over Haukeli og nedkorting i Telemark er nødvendig for å forbedre Norges eksportvei til kontinentet. Denne veien vil øke konkurranseevnen ved å redusere transporttiden og fraktkostnader og forbedre logistikken mellom Østlandet og Vestlandet. En kortere trasé gir både redusert reisetid og en positiv miljøeffekt.

Oppdatert utredning

Asplan Viak gjennomførte nylig en oppdatert utredning basert på grunnlaget fra Statens vegvesen. Denne utredningen bekrefter konklusjonene og trafikktallene for E134 med arm til Bergen som angitt i øst–vest-utredningen til Statens vegvesen.

Asplan Viaks konklusjoner for øvrig er:

  • Det er et stort behov for en fullverdig E134 med «arm til Bergen».

  • «Armen» er viktig for Bergensregionen.

  • Fullverdig E134 med «arm til Bergen» står på egne ben, uavhengig av trasé for E39.

  • «Arm til Bergen» og E134 over Rauland er nøkkelprosjekt for å redusere reisetiden.

  • «Armen» kan gi en årsdøgntrafikk (ÅDT) opp mot 8 000 biler i 2050.

  • Ny veg over Haukeli har den høyeste ÅDT (7 000) av alle alternative fjelloverganger. Fullverdig E134 med «arm til Bergen» har enda høyere ÅDT (8 250).

Det fremgår videre at «armen til Bergen» kan bygges for 17 mrd. kroner. Nøkkelen er riktig dimensjonering og at mye av «armen» allerede er på plass. Det er også en fordel at «armen» kan utbygges etappevis. Det er kjent at strekningen er sterkt rasutsatt. Analysen fastslår at armen mellom E134 og E39 vil eliminere hele 45 farlige raspunkter.

Sikre en helhetlig vurdering av veiprosjekt

Det er nødvendig å sikre at Stortinget har et fullgodt beslutningsgrunnlag når fremtidige samferdselsprosjekter skal vurderes, velges og prioriteres. Dette gjelder spesielt når et viktig dokument som nasjonal transportplan (NTP) skal behandles i Stortinget. Konseptvalgutredningen er påkrevd for at Stortinget skal kunne være trygg på at Norge får størst mulig gevinst når landet investerer i nye samferdselsprosjekter.

En utredning av armen mellom Bergen og E134 vil gi avklaring på hva som er den optimale traseen for denne forbindelsen. Den vil sikre en helhetlig planlegging og synergier mellom «armen til Bergen», E39 og Bergen Ringveg øst. Når disse og eventuelt andre prosjekter sees i sammenheng, vil man bedre kunne identifisere muligheter og maksimere den samlede samfunnsøkonomiske nytteverdien.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) av bygging av en arm til Bergen fra E134. Utredningen bes gjennomført slik at den er tilgjengelig for Stortinget senest sammen med regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan våren 2021.

22. oktober 2020

Bård Hoksrud

Helge André Njåstad

Terje Halleland

Åslaug Sem-Jacobsen

Geir Pollestad

Siv Mossleth

Øystein Langholm Hansen

Lene Vågslid

Eigil Knutsen