Søk

Bakgrunn

Forslagsstillerne mener man trenger et nytt opptakssystem for høyere utdanning. Helheten i opptakssystemet må utredes for å fremme kvalitet, inkludert eksempelvis firer-kravet for matematikk ved opptak til lærerutdanningen, tilleggspoeng, alderspoeng, kjønnspoeng, språkpoeng og realfagspoeng, unntaksregler, spørsmål om eventuell økt frihet for institusjonene til å tilpasse kriterier for opptak, bruk av arbeidsprøver, vekting av relevante karakterer i tillegg til karaktersnitt og eventuelle andre nye endringer av opptakssystemet.

Målet er å fremme kvalitet og kompetanse, både danning og utdanning, og at man på en best mulig måte sikrer at elevene får vist frem hva de kan ved opptaket.

En utredning må også vurdere alternative opptaksmuligheter som er i bruk i andre land, og alternativer som institusjonene selv ønsker å ta i bruk, slik som prøveprosjektet på Det medisinske fakultet ved UiO med egnethetstesten uniTEST.

Utvalget må inkludere representanter fra sektoren selv, fagorganisasjonene, studentene og elevene.