Søk

Bakgrunn

For at reisende på veinettet skal finne frem, er det avgjørende viktig med god skilting. Både for fremkommeligheten og trafikksikkerheten er det viktig at trafikantene slipper å kjøre rundt unødig for å lete etter det stedet de skal til . Men god skilting er ikke bare viktig for at folk flest skal finne frem, det er også viktig for de som driver en virksomhet, at besøkende finner frem.

Det er gjentatte eksempler fra hele landet på at forskjellige aktører fra næringslivet, idrettsanlegg, museer, severdigheter, P-hus eller private og offentlige virksomheter sliter med utilstrekkelig skilting. God skilting er også viktig for reiselivet, slik at turistene finner frem eller blir gjort oppmerksom på en attraksjon. Flere av disse aktørene som sliter med å få godkjent skilting, har dessverre erfaring med at dagens regelverk for å få skilt er for snevert, strengt og tungrodd. Mange får avslag, og det fører til færre besøkende. Dette fører igjen til redusert omsetning, færre ansatte og mindre verdiskapning for samfunnet, samt reduserte skatteinntekter for det offentlige.

Det disse forskjellig aktørene ber om, er ikke at alle fritt frem skal få sette opp skilt, reklameplakater, store skjermer med filmer og reklame. Det er et ønske om elementær skilting for at kunder og besøkende skal finne frem.

Regelverket for å få tilstrekkelig skilting og annen merking langs norske veier må endres og forenkles.

Skiltreglene danner grunnlag for hva som er tillatt å sette opp av skilt eller annen merking lang norske veier. Vegtrafikkloven gir skiltmyndigheten til Samferdselsdepartementet, men med mulighet for å delegere den videre til kommunene. Loven gjør det også klart at det er den myndighet som er ansvarlig for veien, som avgjør om skilting og oppmerking på eller ved veien kan settes opp.

Håndbok N300 Trafikkskilt, del 5 Serviceskilt og virksomhetsvisning, regulerer skilting som er viktig for at trafikantene skal finne frem til forskjellige steder de ønsker å besøke. Virksomhetsvisning har til hensikt å hjelpe trafikantene med å finne frem til virksomheter langs veien. Serviceskilt har til hensikt å informere trafikantene om forskjellige servicetilbud/attraksjoner som ligger langs veien.

Utgangspunktet må være at alle aktører som driver næringsliv, turisme, museer, serveringssteder, idrettsanlegg etc., som ønsker skilt for at kundene skal finne frem, skal få lov til dette. Det må også åpnes for at aktørene kan ha sin logo på informasjonsskiltene, slik at kundene vet hva slags tilbud, attraksjoner, mat etc. som er tilgjengelig. Det vil ikke si at det åpnes for generell reklame langs det norske veinettet, men rett og slett bedre informasjon til trafikantene om hva som er av virksomheter og servicetilbud langs veiene.

Kommunen må få påvirke avgjørelsene. Dersom en kommune har sagt ja til en aktør, må regelverket utformes slik at det skal være store og tungtveiende grunner for at Statens vegvesen skal kunne gi avslag.