Representantforslag om å slette opparbeidet bompengegjeld

Dette dokument

  • Representantforslag 275 S (2020–2021)
  • Fra: Bård Hoksrud, Tor André Johnsen, Himanshu Gulati, Helge André Njåstad, Silje Hjemdal og Erlend Wiborg
  • Sidetall: 4
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Bruk av bompenger har en lang historie i Norge, men det var fra 1980-tallet av at bruken av bompengefinansiering ble etablert som vanlig praksis. I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter, og den totale bompengegjelden var på 61,2 mrd. kroner. Ingen land i verden har så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land har heller et oljefond på omtrent 11 000 mrd. kroner. Forslagsstillerne mener det er riktig at man benytter landets finansielle styrke til å betale ned bompengegjelden som tynger norske bilister.

Forslagsstillerne vil her vise til det etablerte Infrastrukturfondet, som var et viktig gjennomslag for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede er avsatt til veiformål og til nytte for bilistene. Situasjonen i dag er at Infrastrukturfondet gir en lavere avkastning til veiformål enn rentene som betales på mange bompengelån.

Det er videre slik at veier med bomstasjoner er ferdig bygget, så nedbetaling av gjelden for disse skaper ikke noen etterspørsel etter arbeidskraft. I en tid med mange permitterte og arbeidsledige er heller ikke press i økonomien noen aktuell problemstilling. Forslagsstillerne mener derfor at deler av Infrastrukturfondet bør benyttes til å betale all nåværende bompengegjeld ,og at nye veier i fremtiden må bygges uten bompenger.

Bygging av bedre infrastruktur er ikke en utgift, men en investering i fremtiden. Norge er et av verdens rikeste land, og det er følgelig ingen logikk i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier over på bilistene. Det ansvaret må staten selv ta.

I Fremskrittspartiets tid i regjering ble det sørget for økt statlig finansiering av veiprosjekter, slik at bompengeandelen ble lavere. Det ble også fremmet forslag om en bompengereform der bompengeinnkrevingen ble effektivisert ved at mange bomselskap ble fjernet. Det er nå bare fem bomselskap i hele Norge. Det ble her også fremmet forslag om å redusere bompengebelastningen, men det politiske flertallet på Stortinget stemte imot Fremskrittspartiets initiativ til å redusere bruken av bompenger.

Forslagsstillerne vil bemerke at det over tid er særlig i byområdene at bompengebelastningen har økt, der et politisk flertall øker skattleggingen av bilistene for å subsidiere kollektivtrafikken. Når det gjelder bompengebelastningen ellers i landet, har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for en kompensasjonsordning som reduserer takstene i bompengeprosjektene.

Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet alltid har vært imot bruk av bompenger som en generell betaling for investeringer i nye veier, samt at slike bompengeinntekter skulle gå til andre formål.

Finansieringen av utbygging og vedlikehold av veier skal være et offentlig ansvar der regningen ikke skal skyves videre til bilistene gjennom bruk av bompenger. Bompengesystemet de øvrige partiene har innført, er en ren fiskal skattelegging av transport, noe som er utrolig uklokt i et langstrakt land som Norge, hvor transportkostnader pr. produsert enhet er langt høyere enn for konkurrerende bedrifter i andre land. Fiskal skattelegging av transport er negativt både for norsk næringsliv og for folk flest. Det bidrar til mindre mobilitet og unødig høye kostnader for norsk næringsliv, noe som er sterkt konkurransevridende. Det er også prinsipielt feil og urimelig at de som kjører bil, må betale for subsidiering av ulønnsom kollektivtransport, byutvikling, miljøgater samt bygging og vedlikehold av veier for de som sykler.

Forslagsstillerne mener bompenger er en usosial skatt som rammer hardest dem som har minst. Dette rammer også dem som ikke har mulighet til å bruke andre transportformer, eksempelvis barnefamilier. Over tid har det også vært en utvikling der bilistenes penger ikke bare brukes på vei, men på utbygging og drift av andre trafikanters transporthverdag. I byområdene er det først og fremst andre trafikanter som nyter godt av bilistenes avgiftspenger.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Askøypakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Bergen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Bodø innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Grenland innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Nedre Glomma innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Nord-Jæren innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bømlopakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  8. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Bjørum–Skaret innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  10. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  11. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  12. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Kongsvinger–Slomarka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  13. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Gulli–Langangen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  14. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Langangen–Dørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  15. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  16. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  17. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E39 Rogfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  18. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i E39 Svegatjørn–Rådal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  19. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  20. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Hålogalandsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  21. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Kolomoen–Moelv innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  22. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Korgen–Bolna (Helgeland nord) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  23. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Nord-Trøndelag grense–Korgen (Helgeland sør) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  24. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ranheim–Åsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  25. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ringebu–Otta (strekningen Frya–Sjoa) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  26. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  27. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ulsberg–Melhus innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  28. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  29. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Øyer–Tretten innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  30. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6/E18 Østfoldpakka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  31. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Fosenpakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  32. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  33. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 17/fv. 720 Dyrstad–Sprova–Malm innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  34. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 255 Jørstad–Segelstad bru innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  35. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 311 Presterødbakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  36. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 33 Skardtjernet–Tonsvatnet og Bjørgokrysset–Nedre Øydgarden innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  37. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 34 Grime – Vesleelva innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  38. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 45 Gjesdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  39. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 47 T-forbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  40. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 519 Finnfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  41. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 659 Nordøyvegen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  42. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 714 Stokkhaugen–Sunde innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  43. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 78 Toventunnelen m/tilførselsveger innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  44. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 858 Ryaforbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  45. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Førdepakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  46. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Kvammapakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  47. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Miljøpakke Trondheim innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  48. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Nordhordlandspakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  49. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Oslopakke 3 innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  50. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 13 Ryfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  51. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  52. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 36 Bø–Seljord innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  53. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 36 Slåttekås–Årnes innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  54. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  55. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 555 Sotrasambandet innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  56. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv 7. Sokna–Ørgenvika innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  57. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 7/rv. 13 Hardangerbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  58. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  59. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vegpakke Harstad innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

  60. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vossapakko innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.

8. april 2021

Bård Hoksrud

Tor André Johnsen

Himanshu Gulati

Helge André Njåstad

Silje Hjemdal

Erlend Wiborg