Representantforslag om Finnmarksløpet - Et verktøy for promotering av Norge

Dette dokument

  • Representantforslag 105 S (2021–2022)
  • Fra: Sylvi Listhaug, Silje Hjemdal, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Finnmarksløpet er Europas lengste og største hundekjøreløp. Løpet har blitt en godt etablert merkevare som et av verdens mest krevende og populære hundeløp. Hvert år deltar mer enn 120 deltakere fra rundt 15 nasjoner. Det er blant Nord-Norges mest medieomtalte idretts- og kulturarrangement både i inn- og utland.

Arrangørene arbeider nå med å ytterligere styrke fundamentet for den sportslige satsingen. Dette er nødvendig å holde løpet i internasjonal toppklasse. Det er for øvrig ingen selvfølge at Finnmarksløpet arrangeres år etter år. Gode samarbeidspartnere, dyktige medarbeidere og mange frivillige er helt avgjørende.

Finnmarksløpet har en direkte virkning på næringsvirksomhet i Finnmark. For eksempel genereres 4 500 overnattingsdøgn under løpet. Men økt oppmerksomhet rundt arrangementet legger også til rette for utvikling av annen næringsvirksomhet i området. Reiselivsbedrifter tilbyr produkter og opplevelser innen hundekjøring, bedrifter og organisasjoner velger å legge arrangementer til Finnmark i forbindelse med løpet, og det er en tydelig økning i interessen for tilknyttede kulturarrangementer og festivaler – slik som Borealis vinterfestival i Alta.

Markedet for opplevelser er voksende, og Finnmarksløpet har ført til en vekst i opplevelsestilbudet i hele regionen. Det anslås at Finnmarksløpet har et stort potensial for videre profilering og næringsutvikling, spesielt innenfor reiseliv. Finnmark er en unik del av Norge, og Finnmarksløpet kan spille en viktig rolle i profileringen av Norge som et arktisk reisemål.

Arrangørene av Finnmarksløpet har i samarbeid med Troms og Finnmark fylkeskommune jobbet for å etablere et treårig prosjekt. Formålet er å utnytte og videreutvikle synergieffektene av løpet, og styrke både Finnmarksløpet og Troms og Finnmark som merkevare. Prosjektet tar sikte på å øke den internasjonale eksponeringen av det arktiske Norge gjennom levende bilder til et internasjonalt publikum, bidra til konkrete utviklingsprosjekter for bedrifter som ser muligheter for næringsutvikling i samarbeid med Finnmarksløpet, og utvikle kritisk infrastruktur så arrangementet kan gjennomføres på en best mulig måte.

Finnmarksløpet har i dag ikke muskler til å bære et slikt prosjekt. Det er heller ikke mulig å dra i gang dette i regi av samarbeidspartnere alene. Derfor er det behov for en grunnfinansiering. Finnmarksløpet fikk bevilget 5 mill. kroner over statsbudsjettet for 2021, og hadde forventninger om at dette ville bli fulgt opp i statsbudsjettet for 2022 og 2023. Dette skjedde imidlertid ikke, og prosjektet ble avsluttet etter ett år.

Reiselivsnæringen er en av næringene som er rammet hardest av pandemien. Dette prosjektet vil være et viktig tiltak for å løfte Nord-Norge og reiselivsnæringen etter pandemien. Det vil også skape mange nye arbeidsplasser i tilknyttede næringer, ikke minst i kultursektoren.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen gå i dialog med Finnmarksløpet for å videreføre prosjektet «Finnmarksløpet – Et verktøy for promotering av Norge» i 2022 og 2023.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sikre forutsigbar finansiering av prosjektet «Finnmarksløpet – Et verktøy for promotering av Norge» ved å foreslå en bevilgning på 5 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022 og en bevilgning på 5 mill. kroner i forslag til statsbudsjett for 2023.

10. februar 2022

Sylvi Listhaug

Silje Hjemdal

Sivert Bjørnstad

Bengt Rune Strifeldt