Representantforslag om klagebehandlingstid i Nav

Dette dokument

  • Representantforslag 137 S (2022–2023)
  • Fra: Gisle Meininger Saudland, Dagfinn Henrik Olsen og Terje Halleland
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I Riksrevisjonens rapport «Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker til lang saksbehandlingstid i klage- og ankeskasbehandling i NAV og Trygderetten» (Dokument 3:8 (2020–2021)) kommer det tydelig frem at klagebehandlingstiden for sykepenger er kommet opp i 52 uker. Nav og Trygderetten fikk alvorlig kritikk for dette, og rapporten påpekte at dette er en utvikling som har pågått over tid. I tillegg er det særs alvorlig når det gjelder helserelaterte ytelser, som sykepenger.

I Riksrevisjonens rapport står følgende:

«I saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser, vil utfallet ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. Eter Riksrevisjonens vurderinger er det derfor alvorlig at disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid, med den økte belastningen og påkjenningen denne ventetiden innebærer.»

Rapporten belyser flere sider av problematikken rundt klagebehandlingen og hvorfor saksbehandlingstiden har blitt så lang. Det står blant annet

«På flere av ytelsesområdene har det over tid vært utfordringer knyttet til at nødvendige opplysninger ikke i tilstrekkelig grad innhentes av vedtaksinnstansene. Videre er det på flere områder varierende kvalitet i vedtaksbrevet som sendes til brukeren. At saker ikke utredes godt nok i vedtaksinstansene, og at brukeren ikke i tilstrekkelig grad settes i stand til å forstå sitt vedtak, er faktorer som bidrar til at unødvendige klager kommer inn i systemet og gir flere klagesaker til behandling. At det fattes vedtak uten at en sak er tilstrekkelig opplyst, utfordrer også brukerenes rettsikkerhet i de tilfellene der brukere som faktisk har rett på en ytelse, ikke klager på et avslag. I slike tilfeller vil brukeren ikke få en ytelse som vedkommende rettmessig har krav på. Mangelfull utredning av saker i vedtaksinstansene bidrar også til merarbeid og økt tidsbruk i etterfølgende ledd i klage- og ankesaksbehandlingen.»

Stortinget har vedtatt, etter at representanter fra Fremskrittspartiet opprinnelig foreslo det i Dokument 8:56 S (2019–2020), å opprette et Nav-ombud som kunne hjulpet de som har fått avslag, med å forstå hvorfor avslaget kom, og hva begrunnelsen var, jf. Innst. 408 S (2020–2021). Vedtaket om Nav-ombudet har ikke blitt gjennomført.

Forslagsstillerne har også merket seg at problematikken har blitt tatt opp en rekke ganger i forskjellige medieoppslag. Folk mister hus og hjem i påvente av saksbehandlingen. Nav opplyser selv på sine nettsider at behandlingstiden på klager vedrørende sykepenger er 52 uker.

Nav har som mål at saksbehandlingstiden ikke skal være over 12 uker. For noen ytelser og tjenester når de dette målet, men de er svært langt fra målet når det gjelder klagebehandling av sykepenger.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen om å iverksette tiltak som gjør at en klagebehandling på sykepenger i Nav ikke skal gå over 12 uker.

  • 2. Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig, og senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2023, starte jobben med å etablere et Nav-ombud, jf. Vedtak 930 (2020–2021).

16. februar 2023

Gisle Meininger Saudland

Dagfinn Henrik Olsen

Terje Halleland