Innsigelsesrett i plan- og arealsaker
Forslagsstillerne mener at den lovbestemte saksgangen
i kommunale plan- og arealsaker legger alvorlige hindringer for
den frie utøvelsen av det kommunale selvstyret. Fylkeskommunen,
nabokommuner og statsforvalteren har alle den samme retten til å
fremme innsigelser til planvedtak i en enkelt kommune. Statsforvalterens
detaljrike innsigelser oppleves ofte som problematiske fra kommunenes
side. Videre er det grunn til å problematisere at statsforvalternes
administrasjon legger ned veto mot det som er skjønnsmessige beslutninger
fattet av folkevalgte representanter.
For å sikre at de statlige føringene for plan-
og arealsaker fortsatt ble fulgt, og for å sikre at andre kommuner og
regionale myndigheters interesser ble ivaretatt, ble prinsippet
om innsigelsesrett innført i 1985 og senere presisert i plan- og
bygningsloven fra 2008. Fylkeskommunen, nabokommuner og statsforvalteren
er tildelt slik innsigelsesrett mot utlagt arealbruk etter plan-
og bygningsloven § 5-4, som beskriver hvem som har myndighet til
å fremme innsigelse til planforslag. Plan- og bygningsloven § 5-5
gir begrensningene i adgangen til å fremme innsigelse, og § 5-6
omtaler kommunens rett til å kreve mekling og avgjørelse av departementet.
Dersom berørte statlige og regionale organer, fylkeskommunen eller
nabokommuner har avgitt innsigelser til kommuneplanens arealdel,
kan ikke kommunen fatte vedtak uten at det har blitt enighet mellom
kommunen og den som fremmer innsigelse. Dersom det ikke oppstår
enighet, heller ikke etter mekling, går saken til Kommunal- og distriktsdepartementet
for endelig avgjørelse. Plan- og bygningslovens bestemmelser om innsigelsesrett
er derfor myndighetsbegrensende for det kommunale selvstyret. I
utgangspunktet skal organer med innsigelsesadgang vise stor aktsomhet
med å fremme innsigelse og dermed i realiteten overprøve kommunale
vedtak. Det ligger til det enkelte organ å avgjøre hva som er et
vesentlig forhold for at innsigelse rettferdiggjøres.
Forslagsstillerne mener det er et lokaldemokratisk problem
at statsforvalteren har innsigelser som en mulighet. Dette sinker
utviklingen av kommuner, det gir liten forutsigbarhet og virker
som en hemsko på utvikling av både privat eiendom, næringseiendom
og kommunale områder. Forslagsstillerne viser til at da kommunene
fikk endelig myndighet i plansaker gjennom plan- og bygningsloven,
ble ordningen med innsigelser innført for å sikre at statlige og
regionale organers og nabokommuners interesser ble tilstrekkelig
ivaretatt i den enkelte kommunes arealplan. Anledningen til å fremme
innsigelser var altså ikke ment å være en ordning som de ulike organene
kunne bruke for å demonstrere at de hadde en annen skjønnsoppfatning
enn den enkelte kommune. Det var derimot en ordning ment som en
konfliktløsningsmodell for de tilfeller der kommuner ikke klarte
å behandle plansaker i tråd med nasjonale retningslinjer. Erfaringen
som mange kommuner har, er at særlig statsforvalteren, i utpreget
grad, fremmer innsigelser. Det kommer stadig rapporter om at statsforvalteren
i stadig mer omfattende grad overprøver det kommunale skjønnet,
selv om kommunens fortolkning er i samsvar med gjeldende nasjonale
retningslinjer og er fundamentert på lokalpolitisk skjønnsanvendelse.
Forslagsstillerne er opptatt av nærhetsprinsippet
og mener at kommunen i størst mulig grad må kunne bestemme hvordan
kommunens arealer forvaltes. Dette inkluderer politikk med hensyn
til strandsonen, vindmølleparker, sjøarealforvaltning og verneområder.
Det er kun i helt spesielle tilfeller av vesentlig nasjonal betydning,
for eksempel der det skal bygges en europavei gjennom kommunen,
eller tilfeller hvor et tiltak har negative konsekvenser for arealer
i andre kommuner, at kommunen ikke helt fritt skal kunne disponere
egne arealer. Dagens ordning hindrer kommunalt selvstyre i plan-
og reguleringssaker. Utgangspunktet for innsigelsesadgangen er velbegrunnet,
og det finnes tilfeller der innsigelser er fremmet på et godt grunnlag.
I enkelte reguleringssaker som har en mer interkommunal betydning,
er det sentralt at ikke én kommune kan ødelegge for sentrale utviklingsplaner.
Forslagsstillerne mener at det fortsatt må drives
lovlighetskontroll av kommunale planvedtak, men at den politiske
skjønnsutøvelsen helt og holdent skal ligge til de lokaldemokratiske
organene. For å oppnå dette mener forslagsstillerne at en slik kontroll
bør legges til departementet. Da vil det også være departementet
som behandler arealsaker som må etterprøves. På denne måten fjerner
man ett eller flere unødvendige ledd i arealsaker. Statsforvalteren
og settestatsforvalteren er overflødige i arealsaker og må derfor
fratas retten til å fremme innsigelser i lokale saker. Forslagsstillerne
viser videre til at Fremskrittspartiet ønsker å legge ned fylkeskommunen,
og vil derfor fjerne deres innsigelsesrett. Forslagsstillerne viser
til at en rekke fagmyndigheter har muligheten til å fremme innsigelser.
Forslagsstillerne ønsker derfor å begrense fagmyndighetenes rett
til å fremme innsigelser, herunder begrense hvilke myndigheter som
har rett til å fremme innsigelser, og heve terskelen for at innsigelser
kan fremsettes. Innsigelser fra staten må komme fra departementet,
slik at statsråden står ansvarlig overfor Stortinget. Det sikrer
at kommunene ikke kan gjøre ting som er i strid med nasjonale interesser.
Forslagsstillerne viser videre til at statsforvalters
beslutninger på flere områder også har direkte påvirkning på næringslivets
vekstmuligheter. Mange opplever at statsforvalteren er et betydelig
hinder for utvikling i privat næringsliv, og at statsforvalteren
i praksis gjør det mer krevende å utvikle offentlig infrastruktur
som kai, kraft og nett. Forslagsstillerne viser videre til at statsforvalteren
utøver kontroll over lokale beslutninger i arealspørsmål uten å
ta nevneverdig hensyn til nasjonale eller lokale politiske mål om
næringsutvikling og jobb- og verdiskaping. Eksempler viser at statsforvalteren
ofte fremmer innsigelser som fører til forsinkelser eller avslag
på viktige næringsprosjekter.
Forslagsstillerne ønsker å skille skjønn og
legalitetskontroll og mener dagens statsforvalterembete har en uheldig
sammenblanding av disse rollene, noe planavdelingen i Kommunal-
og distriktsdepartementet er bedre til å håndtere, om det er ytterst
nødvendig. Dagens begrensning om «samme forhold» er uklar, og denne
svakheten blir ofte misbrukt av statsforvalteren.