Bakgrunn
Norge står overfor en betydelig utfordring med å rekruttere tilstrekkelig
antall sykepleiere og helsearbeidere. Kvalifisert helsepersonell
er selve fundamentet i helse- og omsorgstjenestene og er avgjørende
for å kunne tilby befolkningen tjenester av høy kvalitet.
Mangelen på helsepersonell er en varslet krise som vil forverres
dersom det ikke iverksettes umiddelbare tiltak. Ifølge Navs bedriftsundersøkelse
for 2024 er sykepleiere den yrkesgruppen med størst mangel i Norge. Totalt
estimeres det en arbeidskraftmangel på 43 600 personer, hvorav 13 800
innen helse- og sosialtjenester. Videre viser Perspektivmeldingen
2024 at det vil være behov for over 180 000 flere ansatte i helse-
og omsorgssektoren frem mot 2060.
Det er også viktig å benytte helsepersonellets kompetanse på
en hensiktsmessig måte. Norge har i dag en høy sykepleierdekning
sammenlignet med andre land, noe som kan indikere at en organiserer
tjenestene annerledes enn sammenlignbare nasjoner. Ressursbruken i
helse- og omsorgstjenestene bør gjennomgås og for-bedres. Det bør
vurderes om sykepleiere kan overta oppgaver fra leger, om helsefagarbeidere
kan overta oppgaver fra sykepleiere, og om assistenter med nødvendig
opplæring kan overta oppgaver fra helsefagarbeidere.
Norge har et etisk ansvar for å utdanne det nødvendige helsepersonellet
nasjonalt. Det anses som usolidarisk for et velstående land som
Norge å være avhengig av at andre land utdanner helsearbeidere for
å dekke vårt behov. Derfor ønsker forslagsstillerne en betydelig
satsing på helseutdanningene, med en økning i antall studieplasser
for helsepersonell. Fremskrittspartiet satte i sitt alternative
statsbudsjett for 2025 blant annet av penger til 100 nye LIS1-plasser
for å sikre at færre leger må vente før de kan begynne på spesialisering.
For å møte fremtidige utfordringer er det essensielt med en helhetlig
tilnærming i helsesektoren. Det holder ikke å kun utdanne og ansette
flere mennesker, man må også gjøre ting smartere, og ta i bruk nye
teknologiske virkemidler for å redusere belastningen på det helsepersonellet
man har, og behandle flere pasienter for de ressursene man har tilgjengelig.
Dette innebærer å utnytte all tilgjengelig kapasitet, uavhengig
av om den finnes hos offentlige, ideelle eller private helseaktører, samt
å lære av hva som fungerer bedre hos de private enn i det offentlige.
I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2025 ble det
satt av 1,2 mrd. kroner til å styrke sykehusbudsjettene og øremerke
midler til kjøp av private tjenester.
Under et besøk hos Aleris ble forslagsstillerne informert om
at ortopeder som har jobbet både der og i det offentlige, kunne
operere 4–6 hofter om dagen hos Aleris, men kun 2–3 i uka i det
offentlige. Det er paradoksalt at kun fordi det er en privat aktør
som har ansvar for logistikken og planleggingen, kan samme lege
utføre omtrent ti ganger så mange operasjoner hver uke som i det offentlige.
Her er det åpenbart mye å lære.
Det er mye å hente i det offentlige når det kommer til logistikk
og planlegging. Det norske gründerselskapet DeepInsight jobber med
å hjelpe sykehus med styring og planlegging av ressurser med hjelp
av KI og optimering. I stedet for at helsesekretærer manuelt skal
styre hvilke operasjonssaler som skal benyttes når og hvilke leger
som skal være der, benytter de avanserte systemer for å foreslå
en optimal planlegging.
DeepInsight sitt produkt har blitt testet ut på Lovisenberg sykehus
og har ført til at antallet gjennomførte operasjoner har økt med
12 pst., ventelistene har gått ned med 23,5 pst. og operasjonsstuene
blir utnyttet 17 pst. mer enn før. I
tillegg har systemet frigjort omtrent 2 400 arbeidstimer i året
som kan brukes på andre oppgaver. For forslagsstillerne er det helt
åpenbart at en må ta i bruk denne typen løsninger på alle sykehus,
for man løser ikke helsevesenets utfordringer kun med å jobbe mer.
Man må jobbe smartere.
Sykehuset i Østfold har tatt i bruk DNV Imatis sin plattform
for å integrere og forbedre kommunikasjonen mellom ulike systemer
og tjenester, noe som har ført til et «stille sykehus». Det betyr
at lydsignaler er erstattet med varsler direkte til personalets
mobile enheter. Digitale tavler gir også en mye bedre oversikt over pasientflyt
og ressursbehov, noe som har sterkt forbed-ret arbeidsflyten og
effektiviteten på sykehuset. Dette skaper et bedre arbeidsmiljø,
og sykehuset har fått sertifisering for høy digital modenhet.
Man trenger mer helsepersonell, men man trenger også mer teknologi
og effektive løsninger. Slike løsninger som forslagsstillerne har
eksemplifisert, vil føre til at det store behovet for helsepersonell
kanskje blir noe lavere, samtidig som helsepersonell vil få en bedre
arbeidshverdag. Samtidig må man sørge for å ikke havne i situasjoner
slik man har sett med implementeringen av Helseplattformen i Helse
Midt-Norge, hvor systemet har blitt en tidstyv der det må brukes
mer tid på administrasjon på bekostning av pasientbehandlingen.
For å løse morgendagens utfordringer må alle steiner snus, alle
innovative løsninger må tas i bruk og samarbeidet mellom offentlige
og private aktører må økes.
Den siste tiden har også vist at man trenger å tenke nytt når
det kommer til hvordan man gjennomfører anbud for helsevesenet.
I Helse Sør-Øst har anbudet på rusfeltet blitt sterkt kritisert,
blitt trukket tilbake og gjort gjeldende igjen av retten, og er
nå på vei inn i en ny runde i rettsalene. Dette
skaper sterk usikkerhet for de private og ideelle aktørene som skal
levere tjenestene, og man vet ikke hvilke aktører som fortsatt vil
eksistere i 2026. Forslagsstillerne mener det skaper et bilde av Helse
Sør-Øst og staten som en useriøs bestiller og avtalepart når et
anbud kan bli så rotete som det har vært i Helse Sør-Øst.
I et annet anbud, hvor Helfo utlyste fristbruddtjenester innen
psykisk helsevern, har det blitt satt vilkår om at tilbyderne i
praksis må ha hatt tilsvarende kontrakt med helsevesenet i løpet
av de siste tre årene. Dette
fører til en åpenbar favorisering av de aktørene som allerede har
avtalene, og hindrer alle nye og innovative aktører å i det hele
tatt bli med i konkurransen. Dr.Dropin estimerer at statens kostnader
kunne blitt redusert med minst 400 mill. kroner dersom de kunne
levere tilbud. Forslagsstillerne mener dette er midler som hadde kommet
godt med i arbeidet med å få ned helsekøene og sikre en bedre helsetjeneste.
Akkurat som at helseforetakene trenger forutsigbarhet, trenger
private og ideelle aktører forutsigbarhet. Da hjelper det svært
lite å tilby kortsiktige kontrakter og rotete prosesser som hindrer
innovasjon og nyskapning. Forslagsstillerne mener man trenger en
helhetlig reform av anbudssystemet som legger opp til langsiktighet
og innovasjon og sikrer at privat kapasitet brukes effektivt til
det beste for pasientene.