Bakgrunn
En alvorlig seksualforbrytelse er noe av det
mest integritetskrenkende et menneske kan oppleve. Dette er forbrytelser
som ofte medfører langvarige ettervirkninger for den som blir offer
for en slik type forbrytelse, og for en stor andel av ofrene vedvarer
ettervirkningene livet ut. Særlig i de tilfellene hvor barn blir
utsatt for alvorlige seksualforbrytelser, ser man ofte sterke ettervirkninger
av forbrytelsene de har blitt utsatt for.
Det er over tid utvist en stor tverrpolitisk
handlingsvilje for å prioritere bekjempelse av seksualforbrytelser i
Norge. De ulike grepene som har blitt gjort fra politisk hold, har
gitt noe varierende effekt, og dette er utvilsomt en problematikk
som må løses ved bruk av flere virkemidler. Det er uansett fremdeles
en lang vei igjen å gå for å få bekjempet seksualforbrytelser som
samfunnsfenomen.
Forslagsstillerne fremmer med det foreliggende
representantforslaget et forslag om utredning av et offentlig tilgjengelig
register over individer som er domfelt for de mest alvorlige kategoriene
av seksualforbrytelser mot barn. Det foreslås videre at det med
utgangspunkt i utredningen fremmes nødvendige lovendringsforslag for
innføring av et offentlig tilgjengelig register over de som er domfelt
for disse kategoriene av seksualforbrytelser.
Forslagsstillerne mener et slikt offentlig tilgjengelig register
som forslaget går ut på, er et velegnet virkemiddel for å bedre
ruste norske foreldre til å beskytte sine barn. Det understrekes
at forslaget ikke er ment som en fortsatt avstraffelse av de domfelte
som har sonet sin straff og nå er tilbake i samfunnet, det bærende
er hensynet til norske barns sikkerhet. Forslagsstillerne vil sikre
norske foreldre tilgang til informasjon om hvorvidt det er bosatt
individer som utgjør en særlig sikkerhetsrisiko for deres barn,
i områder hvor deres barn ferdes og oppholder seg, eksempelvis i
tilknytning til bopel, skole, idrettsanlegg mv.
Det er viktig at avgrensningen av registerets
anvendelsesområde er fundert på en nøye avveining av de kryssende
hensynene som berøres ved offentliggjøring av borgeres straffehistorikk
av hensyn til allmennhetens sikkerhet. Forslagsstillerne mener på
denne bakgrunn at den nærmere angivelsen av hvilke straffebud som
skal kvalifisere for registrering, og eventuelle nærmere vilkår
for registrering, bør være en sentral del av utredningen i forslag
1. En nærmere redegjørelse for hvilke straffebud som bør kvalifisere
til registrering, bør følgelig utstå til denne utredningen er gjennomført.
I hvilken utstrekning og på hvilken måte det
offentlige skal gis innsyn i registerets opplysninger, er også en side
som må vurderes nøye. Forslagsstillerne mener det er naturlig at
utredningen på dette punkt ser hen til hvilke løsninger land med
offentlig tilgjengelig seksualforbryterregister har valgt, herunder
særlig Australia, Canada og USA. Videre mener forslagsstillerne
at en løsning med begrenset eller kontrollert utlevering av registerets
opplysninger også bør inngå i utredningen, herunder pekes det spesielt
på den modellen Storbritannia (England og Wales) har valgt.
Forslag 2 går ut på å be regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag for Stortinget for innføring av
et offentlig tilgjengelig register over de som er domfelt for de
mest alvorlige kategoriene av seksualforbrytelser mot barn. Lovendringsforslagene
fremmes med utgangspunkt i konklusjonene i den utredningen som skal
foretas etter forslag 1.