Bakgrunn
Dette forslaget har til hensikt å sikre at norske
veteraner som har blitt skadet på oppdrag for norske myndigheter
i krig, krigslignende situasjoner og andre militæroperasjoner, blir
ivaretatt av staten. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon, der
Stortinget gjennom forsvarsforliket har gått inn for en betydelig
opptrapping av den norske forsvarsevnen, er det viktigere enn på
lenge å sikre at de som skal inn i Forsvaret og i ytterste konsekvens
risikerer liv og helse for å forsvare landet, har et godt sikkerhetsnett.
Forslaget innebærer fire tiltak for å bedre
ivaretakelsen av veteraner.
Det første forslaget omhandler reglene for erstatning
og kompensasjon for psykiske skader etter deltakelse i internasjonale
operasjoner. Her foreslås det å flytte bevisbyrden fra veteranen
til staten, slik det nå blir gjort i Danmark med den såkalte formodningsregelen om
omvendt bevisbyrde.
Det foreslås også å sikre at i tilfellene der
en medisinsk spesialisterklæring ikke fastslår årsakssammenheng
mellom veteranens psykiske lidelse og tjeneste i internasjonale
operasjoner, skal veteranen få mulighet til å innhente en ny spesialisterklæring
dekket av staten.
Videre foreslås det at også soldater som på
oppdrag for norske myndigheter skades i krig eller krigslignende situasjoner
i Norge eller på alliert territorium, skal få et like godt sikkerhetsnett
i form av rett til erstatning og kompensasjon som soldater som deltar
i internasjonale operasjoner utenfor alliert territorium, noe som
ikke er tilfelle med dagens regelverk.
I tillegg foreslås det å sette ned et utvalg
med mandat til å utrede og komme med forslag til en egen veteranlov
som styrker og lovfester rettighetene til veteranene og deres pårørende
og etterlatte.
Siden 1947 har mer enn 100 000 kvinner og menn deltatt
i internasjonale operasjoner for Norge, i fire verdensdeler, i mer
enn 40 land og i over 100 operasjoner. Norges nåværende veteranpopulasjon
består av omkring 39 000 mennesker som har deltatt i militæroperasjoner
i utlandet (Meld. St. 15 (2019–2020)). Av disse har rundt 10 000
deltatt i krigen i Afghanistan. I tillegg til veteranene kommer
deres pårørende og etterlatte. Ut over internasjonale operasjoner
deltar norske styrker også i internasjonal innsats, militære oppdrag
på alliert territorium, som for eksempel NATO-operasjonen Enhanced
Forward Presence (EFP) i Baltikum, der Norge i dag har styrker i
Litauen. De siste ti årene har antall norske soldater som deltar
i militæroperasjoner i utlandet, blitt betydelig redusert, og i
2021 ble alle norske soldater trukket ut av Afghanistan. Likevel
viser tall fra Forsvarets Afghanistan-undersøkelse fra 2021 at antall
psykisk skadde veteraner fra Afghanistan øker. Mens 7,6 prosent
av veteranene fra Afghanistan-krigen oppga å slite med psykiske
helseplager i 2012, var andelen økt til 10,4 prosent i 2020. I samme
periode økte forekomsten av posttraumatisk stresslidelse (PTSD)
fra 2,5 prosent til 5,2 prosent. Dette skyldes hovedsakelig at av
alvorlige skader norske soldater utsettes for, er psykiske skader
de vanligste, og at disse i mange tilfeller slår ut i først lenge etter
endt tjeneste.
Det ofte lange tidsrommet mellom skadefremkallende
hendelser eller belastning under tjeneste i krig og krigslignende
situasjoner og tidspunktet der dette slår ut i form av psykisk lidelse
og arbeidsuførhet etter endt tjeneste, gir spesielle utfordringer
knyttet til erstatning for veteraner. Det gjelder ikke minst mulighet
til å søke om ytelser og kompensasjon innenfor normale tidsfrister
for foreldelse og tilgangen på bevis for årsakssammenheng mellom
psykisk belastningsskade og belastning/hendelser i tjeneste. I tillegg
kan det også i løpet den gradvise veien inn i sykdom oppstå personlige
problemer i veteranens liv før vedkommende tar kontakt med helsevesenet,
som senere feilaktig anses som årsak til psykisk sykdom og uførhet,
mens det i virkeligheten er symptomer på senskadene forårsaket av
hendelser og belastning i krig. De spesielle utfordringene knyttet
til slike psykiske senskader er en viktig grunn til at det er utviklet
egne ordninger for erstatning og kompensasjon for veteraner med
psykiske skader fra deltakelse i internasjonale operasjoner. Ordningene
forvaltes av Statens pensjonskasse (SPK) og Klagenemnda for krav
om kompensasjon og billighetserstatning for psykiske belastningsskader
som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner (heretter Klagenemnda)
på vegne av Forsvarsdepartementet.
Erstatnings- og kompensasjonsordningene for
veteraner fra internasjonale operasjoner er forbedret i flere omganger.
Representanten Bjørnar Moxnes fra Rødt foreslo i Dokument 8:101
S (2019–2020) en rekke tiltak for å sikre rettmessig erstatning
for norske veteraner med psykiske skader. Stortingets tilslutning
til og vedtak ved behandlingen av dette representantforslaget av Rødts
forslagspakke for veteraner (jf. Innst. 21 S (2020–2021)) i 2020,
ble av Veteranforbundet SIOPS (Skadde i internasjonale operasjoner)
betegnet som et historisk gjennomslag for veteraner fra internasjonale
operasjoner med psykiske skader. Blant vedtakene var regelendringer
som skal hindre avslag på erstatningssøknad ved at medisinske spesialisterklæringer
urettmessig settes til side av Statens pensjonskasse (SPK), og at
veteraner som har fått avslag på erstatning som kan være i strid
med gjeldende rett, får mulighet til å ta opp saken på nytt. Bakteppet
for forslaget var en stadig forverring, der andelen psykisk skadde
veteraner som fikk avslag på søknad om erstatning og kompensasjon,
hadde økt kraftig, og der den regjeringsnedsatte Arbeidsgruppen for
gjennomgang og vurdering av erstatnings- og kompensasjonsordninger
for veteraner etter internasjonale operasjoner i sin rapport hadde
avdekket at den stadig strengere praktiseringen av regelverket kan
ha bidratt til flere avslag i strid med gjeldende rett.
Skadde veteraner opplever imidlertid også etter ikrafttredelse
av de regelendringene som fulgte av det nevnte stortingsvedtaket
(Innst. 21 S (2020–2021)), å bli nektet erstatning for skader til
tross for erklæring fra medisinsk spesialistpersonell som påviser
årsakssammenheng mellom tjeneste i internasjonale operasjoner og
skade som medfører uførhet. Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret
(Forsvarsombudet) skriver følgende i sin årsberetning for 2023:
«de skadde veteranene som henvender seg
til Ombudsnemndas kontor, ønsker ofte å ta opp det de oppfatter
som omstendelig saksbehandling hos Statens pensjonskasse, og at
Statens pensjonskasse foretar en urimelig bevisvurdering, særlig
når det gjelder medisinske erklæringer til støtte for veteranen.»