Bakgrunn
Avfallsbasert biodrivstoff er et viktig virkemiddel for
å kutte klimagassutslipp (ca. 1,5 millioner tonn i året) i en overgangsperiode
frem mot at fossilt brensel er faset helt ut. Andelen elbiler i
personbilparken er i dag 27,7 pst. mens det er bare ca. 1 pst. av
anleggsmaskinene og 3 pst. av lastebilparken som er utslippsfrie.
Det er med andre ord langt igjen blant de tyngre kjøretøyene. Bensinstasjonene
og andre omsettere er i dag pålagt at en viss andel, 19 pst., av
drivstoffet som omsettes over året, skal være biodrivstoff.
En utfordring med dagens omsetningskrav er at
den fungerer både som gulv og tak for hvor mye biodrivstoff som
omsettes. Dersom en drivstoffkjøper har lyst til å være ekstra miljøvennlig
gjennom å bestille 100 pst. biodrivstoff, så kan omsetteren redusere
biodrivstoffsalget tilsvarende til andre, men likevel oppnå kravet.
Dermed går vinningen opp i spinningen.
I lys av de økende miljøutfordringene og Norges
forpliktelser i samarbeidet med EU om å redusere klimagassutslipp
fra blant annet transportsektoren, er det nødvendig å se nærmere
på hvordan myndighetene kan fremme bruk av bærekraftig biodrivstoff
i tett samarbeid med berørte næringer.
Biodrivstoff, spesielt 100 pst. biodrivstoff,
representerer en betydelig mulighet for å redusere utslippene fra tyngre
kjøretøy i transportsektoren. Per i dag omfattes imidlertid 100
pst. biodrivstoff av omsetningskravet etter produktforskriften,
noe som kan virke mot sin hensikt ved å skape økonomiske og administrative
hindringer for aktører som ønsker å satse på denne klimavennlige
løsningen.
For næringen er det viktig at norske klimamål
nås uten at kapital som er investert i eksisterende maskinpark og
lastebilflåte går tapt. Mens elektriske personbiler nærmer seg 100
pst. av nybilsalget og 20 pst. av den totale personbilflåten, går
det vesentlig saktere for salget av elektriske anleggsmaskiner og
lastebiler. I 2024 utgjorde utslippsfrie anleggsmaskiner kun 3 pst.
av nysalget og kun 1 pst. av eksisterende anleggsmaskinpark, mens
utslippsfrie lastebiler utgjorde 12 pst. av nysalget i 2024 og kun
3 pst. av eksisterende lastebilflåte, ifølge Statens vegvesen.
Sverige har allerede gjort det mulig å omsette
100 pst. biodrivstoff utenom omsetningskravet, og dette har bidratt
til økt bruk og utvikling av slike drivstoff. Fra 2007 til 2023
har utslippene fra tunge lastebiler nær halvert seg i Sverige, mens
de har ligget stabilt i Norge i samme tidsrom. Ved å tilnærme seg
det svenske regelverket kan Norge sikre likere konkurransevilkår
og utnytte synergier i det nordiske markedet. For å sikre ytterligere
styrket konkurransekraft og ambisiøse rammer for omstillingen i
transportnæringen, vil koordinering av de nordiske landenes biodrivstoffpolitikk
være effektivt. Utforming av et felles nordisk/skandinavisk mandat
på biodrivstoff vil kunne være en slik effektiv utvidelse av ordningen.
Dette vil jevne ut konkurransevilkår på tvers av landegrenser og
sette Norden/Skandinavia i en ledende posisjon.
Ved å tillate 100 pst. biodrivstoff utenfor
omsetningskravet åpnes det for markedsbaserte løsninger der betalende
aktører prioriterer slike produkter, noe som kan stimulere til økt
produksjon og investeringer i biodrivstoff fremstilt av vedlegg
V-råstoff. Dette sikrer også at aktører som allerede har gjort betydelige
investeringer i kjøretøy med forbrenningsmotorer, får tilstrekkelig
fleksibilitet til å tilpasse seg overgangen til utslippsfrie løsninger.