Søk

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen legge frem en handlingsplan for å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter.

  2. Stortinget ber regjeringen styrke incentiver for å øke andelen lærere som tar etterutdanning innen emner som styrker elevenes lese-, regne- og skriveferdigheter.

  3. Stortinget ber regjeringen styrke forskning og kvalitetsutvikling på feltet grunnleggende ferdigheter hos skoleelever for eksempel gjennom å styrke nasjonale skrive-, lese- og matematikksentre.

  4. Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med å finne ut hvilke læremidler som finnes for å trene muntlige ferdigheter hos skoleelever, og vurdere om det trengs flere ressurser.

  5. Stortinget ber regjeringen gjeninnføre lærerspesialistordningen innenfor de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning.

  6. Stortinget ber regjeringen sørge for at lærere har tilgang til gode læringsstøttende verktøy for elever i småskolen som har behov for ekstra oppfølging for å heve sine grunnleggende ferdigheter, og tilgang til en tiltakspakke for å styrke elevoppfølgingen.

  7. Stortinget ber regjeringen sikre fortsatt tilgang på kartleggingsprøver for elever fra 1. trinn for å sikre at flest mulig knekker lesekoden.

  8. Stortinget ber regjeringen utvikle nasjonale læringsstøttende utvalgsprøver i skriving for elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet.

  9. Stortinget ber regjeringen sørge for tiltak for å øke innkjøpskompetansen på digitale læremidler hos skoleeiere.

  10. Stortinget ber regjeringen etablere et senter for kvalitetssikring av digitale læremidler i skolen.

  11. Stortinget ber regjeringen kartlegge tilgangen på digitalpedagoger i skolen og vurdere om dagens tilgang er tilstrekkelig.

  12. Stortinget ber regjeringen gjennomgå ordningen for tildeling av midler til innkjøp av fysiske læremidler med formål om å sikre at tildeling faktisk sørger for flere bøker i skolen.

  13. Stortinget ber regjeringen i arbeidet med ny bibliotekstrategi styrke bibliotekenes rolle som arena for å stimulere til leselyst hos barn og unge.