Utrulling av Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging
i hele landet
Bak hver enkelt ungdom med høy risiko for å begå alvorlige lovbrudd
skjuler det seg ofte en historie med kompleks problematikk knyttet
til faktorer som rus, sosial eksklusjon, sosioøkonomiske utfordringer,
lav skoledeltakelse, psykiske og fysiske helseutfordringer, skjøre
relasjoner og omsorgssvikt. Der for er det viktig at laget rundt
barnet er bredt sammen satt av de riktige og viktige aktørene i
den unges liv. Representanter fra politi, skole, helsevesen og barnevern
må jobbe sammen for å styre ungdommen vekk fra en kriminell løpebane.
Og de må lytte til ungdommens egne ønsker om hjelpetiltak.
Allerede i 2023 pekte Venstre i Dokument 8:13 S (2023–2024) på
at det er behov for en særlig forebyggende innsats som rettes inn
mot de unge som er i risikogruppen for å bli trukket inn i kriminelle
miljøer. Hvis man skal stoppe tilstrømningen til de kriminelle miljøene,
må man få tak i disse ungdommene. Derfor foreslo Venstre tett oppfølging
av ungdommer som står i fare for å begå alvorlige lovbrudd, blant annet
ved én-til-én-oppfølging av og tverrfaglige team rundt disse ungdommene.
I juni 2025 lanserte Venstre-byråden for sosiale tjenester i
Oslo den såkalte «Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging» for unge
i aldersgruppen 12–18 år som er registrert for gjentatt kriminalitet
og/eller som det er knyttet stor bekymring til om involvering i
kriminalitet.
Oslo-modellen bygger på erfaringer fra ordningen med tett oppfølging
av unge i syv bydeler, som SaLTo-oppfølgingen i Groruddalen, og
innsatsen Aktive drenge i København. Én-til-én-oppfølging skal være
tett knyttet til det lokale SaLTo-samarbeidet, der bydelstjenester,
politi og skole er hovedaktører.
Aktive drenge har vist at tiltak basert på ungdommens eget ønske
om hjelp og endring, gir gode resultater. Dette bekreftes også i
erfaringer fra Oslo, hvor medvirkning og frivillighet har vært sentrale
faktorer for å oppnå varige endringer. Når ungdom selv ønsker å
delta, styrkes både motivasjon og effekt av tiltakene. Utviklingen
av Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging er derfor basert på prinsipper
om frivillighet, nærmiljøsamarbeid og meningsfull aktivitet. Mange
ungdommer som begår gjentatt kriminalitet, har familier med sosiale,
økonomiske eller emosjonelle utfordringer. Tiltak rundt ungdom og
familien skal inngå i en koordinert helhet.
Målet er å sikre tidlig innsats og riktig støtte, slik at ungdom
og deres familier får hjelp til å snu en negativ utvikling. Samtidig
skal innsatsen bidra til å styrke ungdommens egne ressurser, bygge
rammer for mestring og deltakelse, og legge til rette for varige
endringer og sosial inkludering. Hovedregelen er at tiltaket skal
nå unge i alderen 12–18 år, men det kan gjøres vurderinger om å
utvide aldersgruppen der det er hensiktsmessig.
Én-til-én-oppfølging tilbys utvalgte ungdommer, der en dedikert
ansatt følger opp den enkelte ungdom. Oppfølgingen skal være helhetlig
og skreddersydd den enkeltes behov, og foregå på ungdommens egne
arenaer. Foresatte og familie skal inkluderes aktivt i oppfølgingen.
Den individuelle oppfølgingen skal inngå i en helhetlig tiltakskjede
for å fremme positiv utvikling og redusere kriminalitet. Én-til-én-oppfølgingen
må ses i sammenheng med andre tiltak. Skole og opplæring vil være
en sentral del av den samlede innsatsen.
Omfanget av én-til-én-oppfølgingen vil variere ut fra individuelle
behov, utfordringer, ressurser og mål. Oppfølgingen skal være arenafleksibel
og én-til-én-oppfølgeren har fleksible arbeidstider for å sikre
økt tilgjengelighet. Som hovedregel skal det være daglige treff
mellom ungdommen og oppfølgeren, i tråd med den enkelte ungdoms
individuelle plan. Planen vil avklare hvor mye oppfølging ungdommen skal
få, hva oppfølgingen skal inneholde og hvilke tiltak som skal settes
inn. Innholdet i oppfølgingen skal være målrettet og ta utgangspunkt
i ungdommens behov og målsettinger, med særlig vekt på sentrale
områder som skolegang, deltakelse i fritidsaktiviteter og øvrig
struktur i hverdagen.
Forslagsstillerne viser videre til vedtak 472 (2024–2025), som
lyder slik:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2026 initiere tiltak for å realisere flere kommunale samarbeidsprosjekter
for én-til-én-oppfølging av unge i faresonen for kriminalitet.»
Forslagsstillerne mener det i langt større grad enn dette vedtaket
tilsier, er behov for å forplikte regjeringen til å sørge for tilstrekkelig
finansiering av tiltakene. Forslagsstillerne mener også at det er
formålstjenlig at kommuner som ennå ikke har opprettet slike tiltak
får anledning til å dra nytte av erfaringer kommuner som allerede
er i gang med én-til-én-oppfølging har gjort seg, og strukturer
de har opprettet. Forslagsstillerne foreslår derfor at regjeringen
utarbeider en plan for utrulling og langsiktig finansiering av Oslo-modellen
for én-til-én-oppfølging av barn som har høy risiko for å begå alvorlige
lovbrudd i resten av landet.
Én-til-én-oppfølging av ungdom har vist seg å være kostbart,
men svært effektivt. Oslo-byrådet femdoblet bevilgningen til tiltaket
i tilleggsinnstillingen til Oslo-budsjettet for 2025. Enn så lenge
har regjeringen ikke utvist tilstrekkelig vilje til å finansiere
slik oppfølging fra nasjonalt hold. Forslagsstillerne viser til
at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2025 satte av 12
mill. kroner til én-til-én-oppfølging i årets tre siste måneder,
som skulle fordeles ut på tre storbyer – riktignok med lovnader
om å oppjustere beløpet i 2026. Til sammenligning satte Venstre
i sitt alternative budsjett for 2025 av 200 mill. kroner for å igangsette
én-til-én-oppfølging i tre utvalgte politidistrikter. Venstre har
flere år på rad etterspurt et kostnadsanslag fra Finansdepartementet
over utrulling av én-til-én-oppfølging, uten at departementet har kunnet
gi et svar. Dersom slik oppfølging skal rulles ut over hele landet,
vil kostnadene trolig også langt overstige 200 mill. kroner.