Utrulling av Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging
i hele landet
Bak hver enkelt ungdom med høy risiko for å
begå alvorlige lovbrudd skjuler det seg ofte en historie med kompleks
problematikk knyttet til faktorer som rus, sosial eksklusjon, sosioøkonomiske
utfordringer, lav skoledeltakelse, psykiske og fysiske helseutfordringer,
skjøre relasjoner og omsorgssvikt. Derfor er det viktig at laget
rundt barnet er bredt sammensatt av de riktige og viktige aktørene
i den unges liv. Representanter fra politi, skole, helsevesen og
barnevern må jobbe sammen for å styre ungdommen vekk fra en kriminell
løpebane. Og de må lytte til ungdommens egne ønsker om hjelpetiltak.
Allerede i 2023 pekte Venstre i Dokument 8:13
S (2023–2024) på at det er behov for en særlig forebyggende innsats
som rettes inn mot de unge som er i risikogruppen for å bli trukket
inn i kriminelle miljøer. Hvis man skal stoppe tilstrømningen til
de kriminelle miljøene, må man få tak i disse ungdommene. Derfor
foreslo Venstre tett oppfølging av ungdommer som står i fare for
å begå alvorlige lovbrudd, blant annet ved én-til-én-oppfølging
av og tverrfaglige team rundt disse ungdommene.
I juni 2025 lanserte Venstre-byråden for sosiale
tjenester i Oslo den såkalte «Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging»
for unge i aldersgruppen 12–18 år som er registrert for gjentatt
kriminalitet, og/eller som det er knyttet stor bekymring til om
involvering i kriminalitet.
Oslo-modellen bygger på erfaringer fra ordningen med
tett oppfølging av unge i syv bydeler, som SaLTo-oppfølgingen i
Groruddalen og innsatsen Aktive drenge i København. Én-til-én-oppfølging
skal være tett knyttet til det lokale SaLTo-samarbeidet, der bydelstjenester, politi
og skole er hovedaktører.
Aktive drenge har vist at tiltak basert på ungdommens
eget ønske om hjelp og endring gir gode resultater. Dette bekreftes
også av erfaringer fra Oslo, hvor medvirkning og frivillighet har
vært sentrale faktorer for å oppnå varige endringer. Når ungdom
selv ønsker å delta, styrkes både motivasjon og effekt av tiltakene.
Utviklingen av Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging er derfor
basert på prinsipper om frivillighet, nærmiljøsamarbeid og meningsfull
aktivitet. Mange ungdommer som begår gjentatt kriminalitet, har
familier med sosiale, økonomiske eller emosjonelle utfordringer.
Tiltak rundt ungdom og familien skal inngå i en koordinert helhet.
Målet er å sikre tidlig innsats og riktig støtte,
slik at ungdom og deres familier får hjelp til å snu en negativ utvikling.
Samtidig skal innsatsen bidra til å styrke ungdommens egne ressurser,
bygge rammer for mestring og deltakelse og legge til rette for varige
endringer og sosial inkludering. Hovedregelen er at tiltaket skal
nå unge i alderen 12–18 år, men det kan gjøres vurderinger om å utvide
aldersgruppen der det er hensiktsmessig.
Én-til-én-oppfølging tilbys utvalgte ungdommer, der
en dedikert ansatt følger opp den enkelte ungdom. Oppfølgingen skal
være helhetlig og skreddersydd den enkeltes behov og foregå på ungdommens
egne arenaer. Foresatte og familie skal inkluderes aktivt i oppfølgingen.
Den individuelle oppfølgingen skal inngå i en
helhetlig tiltakskjede for å fremme positiv utvikling og redusere
kriminalitet. Én-til-én-oppfølgingen må ses i sammenheng med andre
tiltak. Skole og opplæring vil være en sentral del av den samlede
innsatsen.
Omfanget av én-til-én-oppfølgingen vil variere
ut fra individuelle behov, utfordringer, ressurser og mål. Oppfølgingen
skal være arenafleksibel og én-til-én-oppfølgeren har fleksible
arbeidstider for å sikre økt tilgjengelighet. Som hovedregel skal
det være daglige treff mellom ungdommen og oppfølgeren, i tråd med
den enkelte ungdoms individuelle plan. Planen vil avklare hvor mye
oppfølging ungdommen skal få, hva oppfølgingen skal inneholde, og
hvilke tiltak som skal settes inn. Innholdet i oppfølgingen skal
være målrettet og ta utgangspunkt i ungdommens behov og målsettinger, med
særlig vekt på sentrale områder som skolegang, deltakelse i fritidsaktiviteter
og øvrig struktur i hverdagen.
Forslagsstillerne viser videre til vedtak nr.
472 (2024–2025), som lyder slik:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2026 initiere tiltak for å realisere flere kommunale
samarbeidsprosjekter for én-til-én-oppfølging av unge i faresonen
for kriminalitet.»
Forslagsstillerne mener det i langt større grad
enn dette vedtaket tilsier, er behov for å forplikte regjeringen
til å sørge for tilstrekkelig finansiering av tiltakene. Forslagsstillerne
mener også at det er formålstjenlig at kommuner som ennå ikke har
opprettet slike tiltak, får anledning til å dra nytte av erfaringer
kommuner som allerede er i gang med én-til-én-oppfølging, har gjort seg,
og strukturer de har opprettet. Forslagsstillerne foreslår derfor
at regjeringen utarbeider en plan for utrulling og langsiktig finansiering
av Oslo-modellen for én-til-én-oppfølging av barn som har høy risiko
for å begå alvorlige lovbrudd i resten av landet.
Én-til-én-oppfølging av ungdom har vist seg
å være kostbart, men svært effektivt. Oslo-byrådet femdoblet bevilgningen
til tiltaket i tilleggsinnstillingen til Oslo-budsjettet for 2025.
Enn så lenge har regjeringen ikke utvist tilstrekkelig vilje til
å finansiere slik oppfølging fra nasjonalt hold. Forslagsstillerne
viser til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2025 satte
av 12 mill. kroner til én-til-én-oppfølging i årets tre siste måneder, som
skulle fordeles ut på tre storbyer – riktignok med lovnader om å
oppjustere beløpet i 2026. Til sammenligning satte Venstre i sitt
alternative statsbudsjett for 2025 av 200 mill. kroner for å igangsette
én-til-én-oppfølging i tre utvalgte politidistrikter. Venstre har
flere år på rad etterspurt et kostnadsanslag fra Finansdepartementet
over utrulling av én-til-én-oppfølging, uten at departementet har
kunnet gi et svar. Dersom slik oppfølging skal rulles ut over hele
landet, vil kostnadene trolig også langt overstige 200 mill. kroner.