Bakgrunn
Det brukes rundt 140 TWh elektrisk strøm i året
i Norge. Det er forventet at elektrifiseringen av sokkelen kommer
til å bruke rundt 15 TWh i 2030. Dette er rundt 10 pst. av det totale
norske strømforbruket. Dette vil bruke en betydelig del av det norske
kraftoverskuddet og føre til høyere og mer ustabile priser for folk
og næringsliv.
Elektrifisering av sokkelen med kraft fra land
er en kraftig subsidiering av oljenæringen, hvor oljeselskaper får
svært mye billigere kraft fra land enn det ville kostet dersom oljeselskapene
fortsatt skulle basert seg på gasskraftproduksjon med økte CO2-avgifter.
Samtidig står oljenæringen for store deler av
norske CO2-utslipp. Å kutte utslippene fra oljeinstallasjoner
og prosessanlegg er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål
og bidra i den internasjonale klimakampen. Men løsningene som velges
for å gjøre dette, må være noe annet enn å konkurrere med fastlandsindustrien
og husholdningene om kraften. Derfor må oljeselskapene pålegges
å elektrifisere sokkelen og kutte utslippene der gjennom å stille
med ren eller tilnærmet ren erstatningskraft fra gasskraftverk som
fanger og lagrer CO2-utslipp og flytende havvind.
Det er forventet at kraftprisene kommer til
å øke på grunn av industri og elektrifisering. I enkelte områder kan
elektrifisering av sokkelen ved hjelp av landstrøm føre til et betydelig
kraftunderskudd. For eksempel får ikke industrien i Trøndelag tildelt
ny kraft, fordi det er reservert kraft til elektrifisering av sokkelen.
Det er derfor svært problematisk å bruke store deler av kraftoverskuddet
til å elektrifisere sokkelen med kraft fra land.
Elektrifisering av sokkelen med landstrøm vil
skape en underskuddssituasjon i f.eks. Trøndelag. Dette har allerede
resultert i nytt press på utbygging av kraft i det sørsamiske reinbeiteområdet.
De samlede konsekvensene av elektrifisering av Haltenbanken med
landstrøm er ikke belyst. Samfunnet kan ikke berede grunnen for nye
Fosensaker. Klima- og naturkrisen er også en urfolkskrise, og den
grønne omstillingen må ivareta sørsamiske interesser.
Det finnes andre alternativer. Ett selskap har
lagt fram planer om å produsere gasskraft med karbonfangst og -lagring
(CCS) for å sikre nok kraft til å elektrifisere sokkelen. Dette
og flytende havvind vil være svært mye bedre alternativer enn å
ta kraften fra det vanlige strømnettet. Den rike oljenæringen må
stå for sin egen kraftproduksjon, hvis ikke er den dømt til å utkonkurrere
fastlandsindustrien. For å sikre grønne arbeidsplasser i Trøndelag
er man avhengig av nok tilgjengelig kraft. Da er alternativet med
å sende den på havet til oljenæringen et stort bomskudd.
Kostnaden for flytende havvind og gasskraft
ved CCS er forventet å være tilsvarende kostnaden for å fortsette
driften med gassturbiner på sokkelen. Oljenæringen har derfor økonomi
til å bidra til teknologiutvikling og kraftproduksjon som ikke går
på bekostning av aktivitet på land. Det som mangler, er viljen til
å stille krav fra myndighetenes side.
I juni 2020 vedtok stortingsflertallet en oljeskattepakke
som ga oljeselskapene skattelettelser i milliardklassen. Samtidig
ble de pålagt å kutte sine utslipp med 50 pst. Equinor har den siste
tiden sagt at de vil skrinlegge enkelte av elektrifiseringsprosjektene.
Dersom myndighetene lar dem slippe unna sine klimaforpliktelser, vil
resultatet av oljeskattepakken være at de sitter igjen med enorme
skattelettelser og ingen forpliktelser. Faren er da også stor for
at presset for å kutte utslippene enda mer i andre sektorer øker.
Dermed vil altså klimaregningen Equinor skulle ta, veltes over på
andre bedrifter og folk flest. Det er ikke akseptabelt.