Bakgrunn
Elektriske sparkesykler er blitt et ekstremt
populært tilbud og en viktig del av mobilitetstilbudet i mange byer
i Norge. Elsparkesyklene gjør hverdagen enklere for mange som ikke
har tilgang på et godt kollektivtilbud, og tilbyr skreddersydd transport
fra dør til dør. Samtidig viser erfaringene fra de store byene i
Norge høye ulykkestall og at mange gående nå føler seg utrygge i
byen. I de store byene utgjør gående den aller største andelen av
de reisende, og er prioritert øverst i transporthierarkiet. At folk
velger å gå til sine daglige gjøremål, er bra både for folkehelse,
miljø og bylivet i byene.
I Oslo er f.eks. andelen gående nesten 40 prosent
(39 prosent ifølge Den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra Statens
vegvesen fra 2024). I indre by er tallet 50 prosent. For å nå både
lokale og nasjonale mål for mobilitet, folkehelse og klima er det
avgjørende at storbyene fortsetter å være gode og attraktive for
gående. For å ivareta tryggheten for den største andelen reisende
må elsparkesykler integreres i mobilitetstilbudet på en måte som ikke
ødelegger for myke trafikanter.
Kommunene har i dag, i hht. lov om utleie av
små elektriske kjøretøy fra 2021, en rekke muligheter til å regulere
bruken av elsparkesykler for utleie. Loven gir kommunene mulighet
til å innføre lokale parkeringsbegrensninger, som faste parkeringsplasser
og soner med ferdselsbegrensninger eller ferdselsforbud. I tillegg
har kommunene mulighet til å utlyse anbudskonkurranser for å begrense
både antall elektriske sparkesykler og tilbydere i markedet. Virkemidlene
tas allerede i bruk i alle de største byene, med egne parkeringsplasser,
fartsbegrensninger og parkeringsforbud basert på geografisk plassering
av kjøretøyet. Kommunene har i dag ingen verktøy for å regulere
bruken av privateide el-sparkesykler på fortau.
For å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten
til gående ønsker Oslo og flere andre kommuner å regulere bruken
av elsparkesykkel på fortau, og i større grad forbeholde fortauene
for gående. Det vil redusere konfliktene mellom elsparkesyklister
og gående. Geofencing, teknologien som brukes for å begrense bruken
i forskjellige områder, er imidlertid ikke presis nok til å effektivt
kunne begrense bruken av elektriske sparkesykler for utleie på fortau.
Den kan heller ikke brukes til å regulere bruken av privateide små
elektriske kjøretøy.
I dag har ikke kommunene hjemmel til å regulere bruken
av elektriske sparkesykler på fortau. Samtidig blir sykkelinfrastrukturen
i de store byene stadig bedre, og dette medfører et alternativ til
veibanen for elsparkesykler i store deler av de store byene. Det
er derfor behov for å gi kommunene flere verktøy for å kunne regulere bruken
av elektriske sparkesykler på fortau.