Dette dokument

  • Representantforslag 22 S (2025–2026)
  • Fra: Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Alf Erik Andersen, Marius Arion Nilsen, Stian Storbukås og Kristoffer Sivertsen
Søk

Innhold

Merknader

Midlertidig versjon

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Mandal har halvert reisetiden mellom byene med en effektiv og trafikksikker firefelts vei. Dette løste flere utfordringer forbundet med den gamle veien da både kapasitet og sikkerhet nå er vesentlig bedre. Imidlertid er bompengebelastningen blitt så høy at mange velger å ikke benytte veien, og benytter i stedet gammel vei med vesentlig dårligere standard. Dette er urovekkende da gammel vei har vært belemret med svært mange alvorlige ulykker og mange dødsfall.

Utbyggingsprosjektet og finansiering ble vedtatt av Stortinget i 2017 og da ble innkrevingstiden satt til 15 år. Allerede fra åpningen var bompengebelastningen høy, med 90 kroner for passering av fire bomstasjoner på 26 km mellom Kristiansand til Mandal. Takstene ble økt med mer enn 30 prosent i februar 2024, og forslagstillerne mener at bomtakstene nå er uholdbart høye. På toppen av dette har bompengeselskapet varslet at det kan bli nødvendig med ytterligere takstøkning.

Resultatet av de høye bomtakstene sees tydelig ved at trafikktallene er vesentlig lavere enn estimert på ny vei, og vedvarende høy på sideveier. Det koster nå hele 127 kr å kjøre hele strekningen for en personbil hver vei. Lastebiler må ut med hele 762 kr tur/retur for å bruke ny vei mellom Kristiansand og Mandal og det kan bli enda mer. Virkningen av enda høyere bomtakster er at bilistene og næringslivet finner andre alternativer, og trafikkgrunnlaget vil svikte.

Forslagstillerne mener at situasjonen på veistrekningen er uakseptabel. Nye veier bygges for at de skal brukes, øke samfunnsnytten, produktiviteten og gi mer kapasitet samt bedre sikkerhet. Det altfor høye bompengenivået tvinger i stedet trafikanter over på den gamle veien. Hele 47 prosent av trafikantene valgte å bruke den gamle veien i 2023. Dette kan bli en utfordring for trafikksikkerheten over tid.

Det er også grunn til å bemerke at i tillegg til bompengene på denne strekningen er det også nye bompenger rundt Kristiansand knyttet til byvekstavtalen. Totaltrykket på bompenger blir her formidabelt, og befolkning og næringsliv blir skadelidende.

Innføring av bompenger på den gamle veien som løsningsforslag for å tvinge bilistene over på ny vei, må ansees som uholdbart. Det skal være et bomfritt alternativ. Forslagsstillerne mener takstene på den nye veien må bringes ned på et nivå som gjør at folk finner det rimelig å bruke veien, slik at trafikkgrunnlaget økes.

Her er det også grunn til å fremheve at det er funnet løsninger for andre strekninger der bompengebelastningen har blitt urimelig høy. For rv.13 Ryfast ble bomtakstene redusert med omtrent 30 prosent ved at staten tok en større del av regningen etter vedtak i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett tidligere i år. Forslagstillerne mener at tilsvarende ordning også må kunne være mulig for E39 Mandal- Kristiansand. Bilistene skal ikke måtte fortsette å betale uforholdsmessig mye mer enn det Stortinget opprinnelig vedtok. Forslagstillerne mener at den beste løsningen vil være å redusere bompengegjelden ved å tilføre mer statlig kapital til prosjektet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen gjennomgå bompengeopplegget for E39 Mandal-Kristiansand med bakgrunn i de endringer som er gjennomført for rv.13 Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen i veiprosjektet.

23. oktober 2025

Bård Hoksrud

Dagfinn Henrik Olsen

Frank Edvard Sve

May Helen Hetland Ervik

Mats Henriksen

Alf Erik Andersen

Marius Arion Nilsen

Stian Storbukås

Kristoffer Sivertsen