Bakgrunn
Utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Mandal har halvert
reisetiden mellom byene med en effektiv og trafikksikker firefelts
vei. Dette løste flere utfordringer forbundet med den gamle veien
da både kapasitet og sikkerhet nå er vesentlig bedre. Imidlertid er
bompengebelastningen blitt så høy at mange velger å ikke benytte
veien, og benytter i stedet gammel vei med vesentlig dårligere standard.
Dette er urovekkende da gammel vei har vært belemret med svært mange
alvorlige ulykker og mange dødsfall.
Utbyggingsprosjektet og finansiering ble vedtatt av Stortinget
i 2017 og da ble innkrevingstiden satt til 15 år. Allerede fra åpningen
var bompengebelastningen høy, med 90 kroner for passering av fire
bomstasjoner på 26 km mellom Kristiansand til Mandal. Takstene ble
økt med mer enn 30 prosent i februar 2024, og forslagstillerne mener
at bomtakstene nå er uholdbart høye. På toppen av dette har bompengeselskapet
varslet at det kan bli nødvendig med ytterligere takstøkning.
Resultatet av de høye bomtakstene sees tydelig ved at trafikktallene
er vesentlig lavere enn estimert på ny vei, og vedvarende høy på
sideveier. Det koster nå hele 127 kr å kjøre hele strekningen for
en personbil hver vei. Lastebiler må ut med hele 762 kr tur/retur
for å bruke ny vei mellom Kristiansand og Mandal og det kan bli
enda mer. Virkningen av enda høyere bomtakster er at bilistene og
næringslivet finner andre alternativer, og trafikkgrunnlaget vil
svikte.
Forslagstillerne mener at situasjonen på veistrekningen er uakseptabel.
Nye veier bygges for at de skal brukes, øke samfunnsnytten, produktiviteten
og gi mer kapasitet samt bedre sikkerhet. Det altfor høye bompengenivået
tvinger i stedet trafikanter over på den gamle veien. Hele 47 prosent
av trafikantene valgte å bruke den gamle veien i 2023. Dette kan
bli en utfordring for trafikksikkerheten over tid.
Det er også grunn til å bemerke at i tillegg til bompengene på
denne strekningen er det også nye bompenger rundt Kristiansand knyttet
til byvekstavtalen. Totaltrykket på bompenger blir her formidabelt,
og befolkning og næringsliv blir skadelidende.
Innføring av bompenger på den gamle veien som løsningsforslag
for å tvinge bilistene over på ny vei, må ansees som uholdbart.
Det skal være et bomfritt alternativ. Forslagsstillerne mener takstene
på den nye veien må bringes ned på et nivå som gjør at folk finner
det rimelig å bruke veien, slik at trafikkgrunnlaget økes.
Her er det også grunn til å fremheve at det er funnet løsninger
for andre strekninger der bompengebelastningen har blitt urimelig
høy. For rv.13 Ryfast ble bomtakstene redusert med omtrent 30 prosent
ved at staten tok en større del av regningen etter vedtak i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett tidligere i år. Forslagstillerne mener
at tilsvarende ordning også må kunne være mulig for E39 Mandal-
Kristiansand. Bilistene skal ikke måtte fortsette å betale uforholdsmessig
mye mer enn det Stortinget opprinnelig vedtok. Forslagstillerne
mener at den beste løsningen vil være å redusere bompengegjelden
ved å tilføre mer statlig kapital til prosjektet.