Bakgrunn
Norge står i en ny situasjon, både på norsk sokkel og geopolitisk.
Siden de første funnene på norsk sokkel på slutten av 1960-tallet,
har petroleumssektoren vært en bærebjelke i norsk økonomi og velferd.
Næringen har ikke bare bidratt med store inntekter til fellesskapet,
men også vært viktig for utvikling av norsk teknologi, kompetanse
og arbeidsplasser. Samtidig står en nå overfor store globale og
nasjonale utfordringer knyttet til klimaendringer, grønn omstilling
og behovet for å sikre en bærekraftig forvaltning av våre naturressurser.
Europa trenger fortsatt store mengder naturgass de neste årene,
blant annet for å gjøre seg fullstendig uavhengig av Russland, og
den store etterspørselen er ikke forbigående. Også i scenarioer
hvor klimamålene nås vil EU ha et betydelig behov for import av
olje og gass. Norsk sokkel er godt posisjonert til å opprettholde
leveranser med lave utslipp, lav kostnad og høy pålitelighet. En
forutsetning er stabile og gode rammebetingelser som stimulerer
til aktivitet. Uten politiske rammebetingelser tilpasset utviklingen
på norsk sokkel, kan produksjonsnedgangen bli bratt. Det vil få
uønskede konsekvenser for arbeidsplasser, statlige inntekter og
Europas energisikkerhet. Skal Norge bidra til Europas sikkerhet og
omstilling må man å utvikle sokkelen, ikke avvikle den.
Alle scenarioer viser at produksjonen på norsk sokkel etter hvert
vil falle. Selve produksjonen av olje nådde en topp rundt 2000 og
halverte seg frem mot 2015. Til erstatning kom det inn mye gass
som kompenserte for bortfallet. Fremover er det ventet at også gassproduksjonen
vil falle betydelig. Det er en virkelighet som har stor betydning
for norsk økonomi og europeisk energisikkerhet.
Sokkeldirektoratet lanserte tre mulighetsbilder fram mot 2050
i ressursrapporten fra 2024. Hovedpoenget er at:
«Det må letes og investeres i mer felt, funn og infrastruktur,
dersom fallet i produksjonen skal bremses. Manglende investeringer
vil føre til rask nedbygging av petroleumsvirksomheten.»
I Sokkeldirektoratets basis-scenario reduseres produksjonen gradvis
fra 243 millioner Sm3 o.e. i 2025 til et nivå på om lag
83 millioner Sm3 o.e. i 2050. Dette innebærer en betydelig
nedbygging av petroleumsvirksomheten fram mot 2050. I det lave scenarioet
er det nær ingen produksjon i 2050, mens i det høye scenarioet klarer Norge
å opprettholde produksjonen en ti-års tid før den halveres til 2050.
Dette forutsetter i så fall teknologiutvikling og høy leteaktivitet,
både i infrastrukturnære områder og i områder som er lite utforsket,
samt at Norge gjør flere og større funn.
Aktørbildet har også endret seg, med færre store, internasjonale
aktører som ConocoPhillips, Shell og TotalEnergies. Produksjonen
domineres ikke lenger av de store utbyggingene, men preges i større
og større grad av mindre funn med tilbakeknytting på havbunnen (subsea
tie-backs) til eksisterende plattformer og transportinfrastruktur.
Mange bruker krefter på å kjempe mot olje- og gassutvinning,
mens forslagsstillerne mener man heller må bruke kreftene på å kutte
utslippene. Det er nemlig viktig at å redusere klimautslipp fra
produksjonen for å kunne opprettholde olje- og gassaktivitet på
sokkelen også på sikt. Næringen må betale CO2-avgifter
og er omfattet av EUs kvotesystem, der antall kvoter skal reduseres
med 62 prosent i 2030 og ned til null allerede i 2040. Det innebærer
at produksjonen fra norsk sokkel over tid må skje med null eller
nær null utslipp.
Norsk naturgass er også viktig for Europas energi- og klimaomstilling,
for å erstatte andre mer forurensende energikilder og som en stabil
back-up når vinden ikke blåser og solen ikke skinner. Dessuten kan
norsk naturgass bidra til å skalere hydrogenøkonomien og verdikjedene
for CCS. Blått hydrogen fra naturgass koster i dag halvparten av
grønt hydrogen. Norsk gass har også strategisk betydning for Europa
i et sikkerhetspolitisk perspektiv.
Karbonfangst- og lagringsteknologi legger grunnlaget for en fremtidsrettet
lavutslippsindustri i Norge, og er en forutsetning for blant annet
å kutte industriutslipp som ikke kan elektrifiseres. Det antas at
man kan lagre opp mot 85 milliarder tonn CO2 på norsk
sokkel. Det representerer en stor forretningsmulighet for Norge,
og vil samtidig kunne være et viktig bidrag for å hjelpe Europa
med håndteringen av deres utslipp. Det er viktig at regelverk og
rammevilkår legger til rette for å videreutvikle verdikjedene og
aktørbildet for CCS i Norge og Europa.
For et land som Tyskland, som skal bygge ut 10 000 km med hydrogenrør
for å kutte utslippene i tysk industri, vil blått hydrogen være
en langt rimeligere måte å skalere hydrogenøkonomien enn å basere
seg på dyrere, grønt hydrogen. Det vil også bidra til utvikling
av verdikjeder rundt karbonfangst og -lagring. Skal Europa nå sine
hydrogenmål i 2030 kun fra grønt hydrogen kreves det 500 TWH og
ny fornybar kraftproduksjon for dette formålet alene.
Norge har også blant Europas beste havvindressurser, som kan
spille en viktig rolle i å øke kraftproduksjonen og kutte utslipp.
Havvind, og spesielt flytende havvind, har en del fellestrekk med
dagens offshorenæring. I utviklingen av havvind finnes det både
relevant kompetanse og infrastruktur fra dagens olje- og gassnæring som
kan ha nytteverdi, og det er stort potensial for et større samspill
mellom disse bransjene.