Ungdomskriminalitetsnemnd
Forslagsstillerne mener det snarest mulig må
innføres et nytt saksbehandlingsspor for kriminelle ungdommer og
ungdommer som er i faresonen. Dette sporet skal fokusere på forebygging,
behandling og rehabilitering, men må også ha elementer av straff
med en viss avskrekkende effekt. Det viktigste er hensynet til samfunnet
og ofrene, og da er det avgjørende at det er de kriminelle som må
bære hovedansvaret for sine handlinger.
Ungdomsstraffen som ble innført i 2014, fungerer ikke
etter hensikten, og en av hovedårsakene er at den ikke inneholder
noen mulighet til å hindre at gjerningspersoner raskt er tilbake
på gata og begår ny kriminalitet. Disse rekrutterer også andre ungdommer
til kriminalitet og bidrar til en eskalerende voldsutvikling. Ungdom
under den kriminelle lavalder kan ikke straffes, og i Riksrevisjonens
rapport om ungdomskriminalitet fremkommer det tydelig at ungdom
under den kriminelle lavalder fortsetter sin kriminelle løpebane
fordi de ikke blir møtt med hverken oppfølging eller konsekvenser.
Derfor må man ha en mer helhetlig tilnærming til oppfølging av alle
kriminelle ungdommer, uansett alder.
Siden påtalemyndighetene ikke kan straffeforfølge ungdom
under den kriminelle lavalder, og ungdom over den kriminelle lavalder
omtrent aldri kan holdes i lukkede institusjoner eller fengsel,
er det mest hensiktsmessig å opprette et nytt organ som i hovedsak
håndterer oppfølgingen av kriminelle barn og unge. Dette kan gjøres
i form av en ungdomskriminalitetsnemnd som tar stilling til hvilken
behandling, straff og oppfølging hver enkelt skal få. I kriminalsaker
mot personer over den kriminelle lavalder må først en domstol ta
stilling til skyldspørsmålet, deretter kan domstolen beslutte om de
skal ilegge en straffereaksjon, eller om saken skal sendes til ungdomskriminalitetsnemnden
for fastsettelse av reaksjon. Alvorlighetsgrad, alder og tidligere
saker kan være med på å avgjøre om saken skal sendes til ungdomskriminalitetsnemnden
eller ikke.
Ungdomskriminalitetsnemnden må ha høy og bred
kompetanse på barn og ungdom med problemadferd, og ha et bredt spekter
i reaksjoner, oppfølgings- og hjelpetiltak. Nemnden skal ha flere
formål, blant annet å gi kriminelle ungdommer hjelp, behandling
og oppfølging, men også skjerme samfunnet og ofrene mot ytterligere
kriminalitet.
For ungdom under den kriminelle lavalder bør
hele saksgangen foretas av nemnden, basert på opplysninger fra barnevern,
politi og andre relevante instanser. Nemnden bør ha et domstollignende
preg, der både interessene til samfunnet og ungdommenes rettigheter
og behov ivaretas. Det er for eksempel naturlig at de som har en
sak til behandling i nemnden, får oppnevnt advokat til å ivareta
sine rettigheter. Nemnden skal blant annet kunne pålegge behandling
i lukket institusjon for alle under 18 år dersom det er behov for
dette, og så lenge det er behov for det, men også andre reaksjoner,
oppfølging og behandling. For å få til dette må det utarbeides nye
hjemler og retningslinjer for lukkede institusjonsplasser i Norge.