Bakgrunn
Klimanøytralitetsmålet ble vedtatt av Stortinget gjennom
vedtak 897 av 14. juni 2016 i forbindelse med behandlingen av Innst.
407 S (2015–2016) Samtykke til ratifikasjon av Parisavtalen av
12. desember 2015 under FNs rammekonvensjon om klimaendring av 9. mai 1992.
Vedtaket lyder som følger:
«Stortinget ber regjeringen legge til
grunn at Norge skal sørge for klimareduksjoner tilsvarende norske utslipp
fra og med 1. januar 2030, og at klimanøytralitet kan oppnås gjennom
EUs kvotemarked, internasjonalt samarbeid om utslippsreduksjoner,
kvotehandel og prosjektbasert samarbeid.»
Klimanøytralitetsmålet er ikke meldt inn under
Parisavtalen eller tatt inn i norsk klimalovgivning. Regjeringen
varslet i forslag til statsbudsjett for 2026 at den vil komme tilbake
til hvordan klimanøytralitetsmålet skal innrettes når det foreligger
mer informasjon om utslippsutviklingen og om hvordan markedet for
artikkel 6-kvoter vil utvikle seg etter 2030.
Snart ti år etter at klimanøytralitetsmålet
ble vedtatt av Stortinget, er det fortsatt høyst uklart hva som
er målets rammer og innhold. Eksempelvis er det ikke klargjort om,
eller i hvilken grad, skog- og arealbrukssektorens opptak kommer
til fratrekk fra resterende norske utslipp fra og med 2030. Dette
gjelder også for kvotekjøp utført av norske kvotepliktige virksomheter. Ulik
forståelse av målet for gitte eksempler gir et utfallsrom der vedtatt
målsetting kan variere med flere mill. tonn CO2-ekvivalenter
i ambisjonsnivå. Videre foreligger det ingen enhetlig forståelse
om hvorvidt utslippsreduksjoner tilsvarende resterende norske utslipp,
slik det ble formulert i Stortingets vedtak, gjelder for enkeltåret 2030
eller alle påfølgende år frem til Norge oppnår nøytralitet. En forpliktelse
som innebærer en årlig godtgjørelse av gjenværende utslippsgap mot
klimanøytralitet, vil øke målets samlede ambisjonsnivå og kostnader
betraktelig.
Det er ikke presentert en konkret plan for hvordan klimanøytralitetsmålet
skal innfris. Det rapporteres heller ikke om målet i regjeringens
årlige Klimastatus og -plan på tilsvarende måte som for Norges internasjonalt forpliktende
og lovfestede klimamål. Det er dermed ikke klarhet i hvilke fleksibilitetsmekanismer
som skal benyttes innenfor rammene av Stortingets vedtak. Dagens
internasjonalt tilgjengelige fleksibilitetsmekanismer varierer i
tilgjengelighet, kvalitet og pris, og vil gi innvirkning på målets
realisme og samlede kostnad for innfrielse. Det er foreligger ingen
vurdering av om målet er innrettet slik at det bidrar til mest mulig
virkningsfull og kostnadseffektiv klimafinansiering.
Gitt overnevnte usikkerhet om tolkning og innretning
av klimanøytralitetsmålet er anslått kostnad krevende å beregne,
men målet må forventes å innebære betydelige kostnader. Eksempelvis
publiserte Statistisk sentralbyrå 7. mai 2025 et diskusjonsnotat
om klimanøytralitetsmålet med undertittelen «For ambisiøst til å være
sant?» der det anslås at å innfri målet vil øke kostnadene for norsk
klimapolitikk med 25 til 100 pst., avhengig av innretning. (Statistisk
sentralbyrå (2025) Norway’s net-zero emissions target for 2030.
Too ambitious to be true? Discussion papers 1024)
Norge har i dag en rekke ulike klimapolitiske
målsettinger og ambisjoner utarbeidet over tid, med ulik innretning
og tidvis motstridende målformulering. Klimanøytralitetsmålet fraviker
således klart fra Norges forpliktelser under Parisavtalen og, avhengig
av tolkning og innretning, utgjør det trolig verdens mest ambisiøse
klimamål. Forslagsstilleren mener dette bidrar til en mindre helhetlig
og forståelig klimapolitikk, noe som kan svekke klimapolitikkens
legitimitet.
Forslagsstilleren mener det er behov for en
opprydning i Norges ulike klimapolitiske ambisjoner. Klimanøytralitetsmålet
fremstår i dag som en lite hensiktsmessig og uavklart nasjonal tilleggsambisjon
som betydelig fraviker Norges folkerettslig forpliktende klimamål.
Kostnadene for oppnåelse er usikre, men kan å bli betydelige, uten
at det foreligger gode vurderinger av om målet bidrar til en kostnadseffektiv
eller virkningsfull klimafinansiering. Norge har allerede blant
verdens høyeste forpliktende klimamål under Parisavtalen. Innsatsen
bør prioriteres mot å innfri disse.