Bakgrunn
Bakgrunnen for forslaget er stortingsflertallets vedtak
ved behandlingen av Innst. 518 L (2024–2025) om at forenklet forelegg
heretter skal være normalreaksjonen overfor personer over 18 år
ved befatning av mindre mengder narkotika til eget bruk, jf. vedtatt § 31 a
i legemiddelloven.
Etter gjeldende rett skal bot ilagt ved forenklet
forelegg bli registrert i reaksjonsregisteret, jf. politiregisterloven
§ 9. Forenklede forelegg skal ikke opplyses i verken ordinær politiattest,
jf. politiregisterloven § 40 nr. 3 bokstav d, eller i utvidet politiattest,
jf. politiregisterloven § 41 nr. 1 bokstav b.
Når mindre narkotikalovbrudd heretter skal ilegges forenklede
forelegg, og følgelig ikke framkommer på ordinær eller uttømmende
politiattest, vil det ha som konsekvens at rusmiddelmisbruk kamufleres
på et ellers rent rulleblad. Utover de helseskadelige følgene vil det
også ha konsekvens for vandelskontroller innen flere utdanninger
og yrker, slik at det blir vanskeligere å få silt ut personer som
ikke er egnet i tjenesten, noe som potensielt kan medføre en sikkerhetsrisiko.
Dette ble nylig aktualisert når styret ved Politihøgskolen vedtok en
endring i opptaksreglementet slik at personer som er tatt for mindre
mengder narkotika til eget bruk, heretter kan tas opp ved politiutdanningen.
Forslagsstillerne er bekymret for at dette også vil gjøre seg gjeldende
i Forsvaret og andre samfunnskritiske virksomheter.
Forslagsstillerne viser til diskusjonen som
har vært i etterkant av Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst.
518 L (2024–2025), der det framkommer at politiets faste praksis
er at ilagte forenklede forelegg ikke registreres i reaksjonsregisteret.
Forslagsstillerne mener denne praksisen gjør det vanskelig å fange
opp gjentakelser som kan indikere et hjelpebehov, og således er
i strid med selve rusreformen. Forslagsstillerne merker seg at på
spørsmål om hvorvidt denne praksisen skal videreføres, fra Rett24,
publisert 17. november 2025, svarer Politidirektoratet (POD) følgende:
«Politiets praksis om å ikke registrere
forenklede forelegg i reaksjonsregisteret er forankret i at slike
forelegg ikke er omfattet av den uttømmende listen over hva registeret
skal inneholde i politiregisterforskriftens § 44-4 (1) nr 5. Bestemmelsen
omfatter ikke forenklede forelegg. Dette er også i samsvar med forutsetningen
for innføring av ordning med forenklet forelegg hvor det straffbare
forholdet gjøres opp på stedet og ikke skal få konsekvenser for
overtrederen i ettertid.»
Forslagsstillerne mener det er behov for å klargjøre dette
og sørge for at politiets praksis er i samsvar med politiregisterloven.
Manglende registrering av forenklede forelegg
i reaksjonsregisteret og den kommende innføringen av forenklet forelegg
som normalreaksjon ved mindre narkotikalovbrudd vil, etter forslagsstillernes
oppfatning, gjøre det vanskeligere å ivareta sikkerhetslovens formål
om å trygge nasjonale sikkerhetsinteresser og påse at sikkerhetstruende
virksomhet ivaretas. I dag innhenter og videreformidler Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (NSM) opplysninger fra politiets registre med
hjemmel i klareringsforskriften § 8. Når opplysninger om straffereaksjoner
for mindre narkotikalovbrudd heretter ikke vil bli gjort kjent for
klareringsmyndigheten gjennom politiets strafferegister, svekker
det sikkerhetsklareringen av personell til samfunnskritisk viktige
funksjoner. Det er derfor nødvendig å sikre at klareringsmyndighetene kan
innhente alle opplysninger om eventuelle straffereaksjoner i arbeidet
med å klarere personell til blant annet Forsvaret, luftfart og andre
myndighetsorgans behov for bakgrunnssjekk av personell.
Forslagsstillerne viser til at forenklet forelegg
som reaksjonsform ved befatning med mindre mengder narkotika til
eget bruk ikke var utredet før Stortingets behandling av Prop. 112
L (2024–2025). Departementet påpekte i proposisjonen at det ikke
forelå tilstrekkelig grunnlag for å foreslå dette. Til tross for
dette valgte stortingsflertallet likevel å vedta en lovhjemmel slik
at forenklet forelegg vil bli normalreaksjonen ved mindre narkotikalovbrudd.
Før regjeringen vedtar ikrafttredelse av legemiddelloven § 31 a,
mener forslagsstillerne det er behov for en endring av politiets
praksis og lovendringer som ivaretar både ruspolitiske hensyn og
sikrer at innføring av forenklet forelegg som straffereaksjon ved
mindre narkotikalovbrudd ikke medfører samfunnsskadelige følger.